Hej,
Jag har ändrat på samtliga ventiler dvs flödesregulator för varje ventil (dem röda ventiler - se bifogade bilder)
Sedan såg jag i dokumentationen om att varje ventil verkar vara inställd med specifik flöde (liter / m).
Har jag ställt till det?
Konsekvenser?
Anledningen till att jag har pillat på ventiler är att vissa rum är kalla samt för att få tyst på frugan som klagar konstant på att det är kallt i huset.
Vad gör jag?
Bifogar en del bilder på setupen.
Mvh
Patrik
Jag har ändrat på samtliga ventiler dvs flödesregulator för varje ventil (dem röda ventiler - se bifogade bilder)
Sedan såg jag i dokumentationen om att varje ventil verkar vara inställd med specifik flöde (liter / m).
Har jag ställt till det?
Konsekvenser?
Anledningen till att jag har pillat på ventiler är att vissa rum är kalla samt för att få tyst på frugan som klagar konstant på att det är kallt i huset.
Vad gör jag?
Bifogar en del bilder på setupen.
Mvh
Patrik
Redigerat:
Edit: nu har jag ställt in samtliga till 1l/m. Och det känns som att det börjar bli varmare nu i ledningen. Men är detta rätt? Vad gör jag? ??
Redigerat:
Går det inte att ställa in, så som det står i protokollet att det ska vara?
Är det på de övre eller nedre ventilerna du ändrat?
De övre stryper man in vid installation så att man får samma tryckfall över varje slinga. Detta för att en kortare slinga får lägre tryckfall och vattnet väljer den lättaste vägen.
När slingorna är instrypta på de övre ventilerna reglerar man sedan varje slinga på de nedre ventilerna (returen) , så man får det flöde som behövs för att värma upp rummen de ligger i.
Kolla i tillverkarens manualer (bör finnas på deras hemsida) där finns diagram och tabeller samt hur man ställer in samt underhåller anläggningen
De övre stryper man in vid installation så att man får samma tryckfall över varje slinga. Detta för att en kortare slinga får lägre tryckfall och vattnet väljer den lättaste vägen.
När slingorna är instrypta på de övre ventilerna reglerar man sedan varje slinga på de nedre ventilerna (returen) , så man får det flöde som behövs för att värma upp rummen de ligger i.
Kolla i tillverkarens manualer (bör finnas på deras hemsida) där finns diagram och tabeller samt hur man ställer in samt underhåller anläggningen
Det bästa sättet att justera golvvärme är att öppna alla ventilet till fullt flöde.
Justera sen till en behaglig temperetur med värmepumpen.
Det sista du gör är att strypa flödena till de rum som där det är för varmt.
Justera sen till en behaglig temperetur med värmepumpen.
Det sista du gör är att strypa flödena till de rum som där det är för varmt.
Kan även vara bra att lufta systemet.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Köp en IR termometer och kolla golvtemperaturen i de olika rummen. Vänta minst 1 dygn och ändra rum för rum. Rumstemperaturen brukar hamna ca 2 grader under golvtemperaturen. F.ö. följ rådet oven. Det tog mig ngn månad att gaffla in rätt temperaturer i varje rum, men sedan behöver det inte ändrasD Dumburken_9 skrev:
Du kan vända dej till tillverkaren för att få fram din inställning
Inställning göres genom att öppna rummens inställningar vissa varv enligt uträkning
Annars bänd dej till en rörläggare som kan hjälpa dej
Du skall också kunna höja framlednings temperaturen eller ändra kurva
Bäst att du vänder dej till en rörläggare
Inställning göres genom att öppna rummens inställningar vissa varv enligt uträkning
Annars bänd dej till en rörläggare som kan hjälpa dej
Du skall också kunna höja framlednings temperaturen eller ändra kurva
Bäst att du vänder dej till en rörläggare
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Det du ska göra för att få rätt föde och temp är att ta dit en kunnig tekniker/vvskonsult som justerar in termostater och flöden och sedan inte röra dem över huvud taget. Speciellt om du har bergvärme och utegivare. Sedan behöver du aldrig röra dem!
Förresten, såg just at du hade ett schema. Ställ in enl detta!
Förresten, såg just at du hade ett schema. Ställ in enl detta!
Du har ju listan med flöde/ minut i din första fråga.
börja med att ställa in enligt detta, jag antar att 2:an (2:1, 2:2, osv) betyder att du har 2 plan på huset?
De vita rattarna på den nedre fördelaren har jag inte sett förut, men eftersom du bara pillat på de övre så börja med att ställa tillbaka flödet. vänta någon dag och är det så att det är kallt i något rum så kan du öka flödet på den/ de slingan/ slingorna till det/ de rummen.
(Har själv Wirsbo och där skruvar jag på en skruv i nedre fördelaren, som minskar/ ökar vattenflödet, men din verkar vara tvärt om och jag har inte heller så att jag kan se flödet.)
börja med att ställa in enligt detta, jag antar att 2:an (2:1, 2:2, osv) betyder att du har 2 plan på huset?
De vita rattarna på den nedre fördelaren har jag inte sett förut, men eftersom du bara pillat på de övre så börja med att ställa tillbaka flödet. vänta någon dag och är det så att det är kallt i något rum så kan du öka flödet på den/ de slingan/ slingorna till det/ de rummen.
(Har själv Wirsbo och där skruvar jag på en skruv i nedre fördelaren, som minskar/ ökar vattenflödet, men din verkar vara tvärt om och jag har inte heller så att jag kan se flödet.)
Men hallå!
Här kommer TS och slänger fram en fantastisk, snudd på vacker, dokumentation på hela systemet inklusive injusteringsdata!
Och så får TS andra tips än "ställ in det enligt beräkningarna".
Synd att kasta bort dem och börja om från noll utan att ens veta ngt.
Det sitter ju tom flödesmätare på slingorna!!
1. Ladda ner manualen till det system du har och läs.
2. Gör injustering enl. protokoll.
Om det inte går att uppnå beräknade värden, fråga forumet (pump, hur ser system ut i övrigt mm).
3. ok/nok?
Vad för värmekälla? Är den rätt inställd (framledningskurva)? Sitter det temperaturbegränsare på golvvärmen/blandningsventil? Vad för pump?
Här kommer TS och slänger fram en fantastisk, snudd på vacker, dokumentation på hela systemet inklusive injusteringsdata!
Och så får TS andra tips än "ställ in det enligt beräkningarna".
Synd att kasta bort dem och börja om från noll utan att ens veta ngt.
Det sitter ju tom flödesmätare på slingorna!!
1. Ladda ner manualen till det system du har och läs.
2. Gör injustering enl. protokoll.
Om det inte går att uppnå beräknade värden, fråga forumet (pump, hur ser system ut i övrigt mm).
3. ok/nok?
Vad för värmekälla? Är den rätt inställd (framledningskurva)? Sitter det temperaturbegränsare på golvvärmen/blandningsventil? Vad för pump?
PS. Injusteringen fördelar flödet (värmen) mellan rummen så att det ska vara lika varmt överallt (om ev. rumstermostater står på max och ingen är hemma). Om det är för "kallt i hela huset" låter det som att för lite värme tillförs. 1l/m på alla slingor som du stället in blir för alldeles för mkt till WC och för lite till vardagsrum t.ex. Försök få till det enl. beräkning.
Håller med här om att om det är för kallt i alla rummen, så får man titta åt värmepumpen och kurvor etc... men uppfattade det som att det bara var i något enstaka rum men troligtvis får man nog även ändra kurvan i pumpen också. (tänkte inte på det...)martin43 skrev:
PS. Injusteringen fördelar flödet (värmen) mellan rummen så att det ska vara lika varmt överallt (om ev. rumstermostater står på max och ingen är hemma). Om det är för "kallt i hela huset" låter det som att för lite värme tillförs. 1l/m på alla slingor som du stället in blir för alldeles för mkt till WC och för lite till vardagsrum t.ex. Försök få till det enl. beräkning.
Ha tålamod och gör om enligt schema. En tanke som slår mig när jag ser tabellerna är att ni ska ha 20 grader i rummen, en temperatur som känns ganska kylslagen med golvvärme, pröva att höj den till 22 och toaletterna till 24 med stängda dörrar.
Jag har gått igenom denna resan nyligen iom installation av bergvärme. Har golvvärme som enbart värmer plattan huset står på. Övervåningen har ett annat system. Jag har hållt på o härjat med inställningar på både panna och golvärmefördelning och komm it fram till att leverantören har fel i en sak. Dom sa till mej att öppna alla rumstermostater helt och hållet så skall pannan kunna reglera på egen hand med hjälp av värmekurva, utesensor och mätning av temp på returvatten. Fel! Vad pannan inte tar med i beräkningen är windchill dvs. hur mkt det blåser. En sydvästlig kuling med lite mildare vindar på vintern kyler huset mer än -5 grader och vindstilla vid vinterhögtryck. Ett tag tänkte jag kolla om man kanske skulle haft en riktig väderstation och fått möjlighet att göra mer avancerade kurvor men i själva verket behövs en innetempensor. Idag så har vi det kallt inne vid lågtrycksväder och sen när vädret växlar till högtryck blir det först ännu kallare för att kort därefter bli alldeles för varmt. Detta för att slingorna i plattan inte hinner med i dom tvära kasten i väderväxling. Så till nästa höst när dom skall göra 3-årsservice skall jag be dom sätta upp en innesensor och förhoppningsvis blir detta lösningen på våra problem. Det är flera andra som haft samma problem runtomkring mej så jag hoppas detta är boven i dramat