1 622 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Byta radiatorventil
Jag behöver byta några radiatorventiler. Hittade den här filmen och det ser ju inte så svårt ut:
Men hur gör man för att få lagom mycket lin så att ventilen hamnar i linje med elementet? Med "fel" mängd lin kommer väl ventilen att peka galet...?
Men hur gör man för att få lagom mycket lin så att ventilen hamnar i linje med elementet? Med "fel" mängd lin kommer väl ventilen att peka galet...?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Med rätt mängd och applicering av lin har man väldigt stor marginal och då kan man ställa ventilen hur man vill och ändå få tätt. Man ska inte dra gängan i botten och det ska inte vara mängden lin som bestämmer vart den hamnar.
En bra linad och ådragen koppling brukar man kunna släppa ett helt varv på och den är fortfarande 100% tät, för att förtydliga ännu mer.
En bra linad och ådragen koppling brukar man kunna släppa ett helt varv på och den är fortfarande 100% tät, för att förtydliga ännu mer.
Redigerat:
Typ så att det fyller gängorna är lagom. Ett gammalt rör behöver inte repas. Det är motiverat på nya mässingsdelar som har väldigt snygga gängor.
Se till att lägga på linet åt rätt håll, annars går det inte.
Se till att lägga på linet åt rätt håll, annars går det inte.
Tack för feedback, det blev lite påskpyssel för mig och pappaD Daniel 109 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-410#post-3267705
Det var första gången jag pulade med lin och kopplingar. Viktigaste lärdomen är nog att man behöver mindre lin än man tror.
Klicka här för att svara