Jahapp då var det dags för amatören här igen!
Vi har en kombipanna utan ackutankar med med en vse-2 regulator.
Nu plötsligt har pannan slutat att skicka ut värmen i elementen trots jag ändrar på shunten (den är digital).
A (rums temperatur) används ej då vi ej har någon givare inne.
B . Kurvlutning relation melaln ute o börvärd sitartemp används ej.
C Lägsta stigartemperatur är ju lägst värme ut i element på 30 just nu
D Högsta stigatemperatur den har jag på 60.
E: Motors gångriktning o den är medurs.
Pannan är i talande stund på 80 och då borde värmen ut i elementet ligga på runt 60 med tanke på det är högsta jag valt.
MEN får inte ut någon värme. Jag har flera gånger höjt och sänkt dessa värden och då "lossnar" det och blir som vanligt.
Vad är felet? Påfrestande och inte få ut någon värme.. Röd dag också grr...
Vi har en kombipanna utan ackutankar med med en vse-2 regulator.
Nu plötsligt har pannan slutat att skicka ut värmen i elementen trots jag ändrar på shunten (den är digital).
A (rums temperatur) används ej då vi ej har någon givare inne.
B . Kurvlutning relation melaln ute o börvärd sitartemp används ej.
C Lägsta stigartemperatur är ju lägst värme ut i element på 30 just nu
D Högsta stigatemperatur den har jag på 60.
E: Motors gångriktning o den är medurs.
Pannan är i talande stund på 80 och då borde värmen ut i elementet ligga på runt 60 med tanke på det är högsta jag valt.
MEN får inte ut någon värme. Jag har flera gånger höjt och sänkt dessa värden och då "lossnar" det och blir som vanligt.
Vad är felet? Påfrestande och inte få ut någon värme.. Röd dag också grr...
Ja men det kan jag (Väljer ju hur mycket värme den ska skicka ut i elementen och har satt den på max för den ska "släppa" då det funkat innan, så nu står den på maxvärde 90... Men verkar ej släppa. Dusch vattnet o sånt blir ju varmt. Men icke något mer.Staffan2000 skrev:
Bifogar några bilder.. Hoppas det klargör annars fotar jag mera!J jesper33 skrev:
För har ingen utomhusgivare (vad jag förstått de ska vara för den ska kunna reglera) vi köpte nyligen huset o det ska fixas givetvis, samma sak med inomhusgivaren.S Stegatorparn skrev:
Men du säger "trycker in ratten och vrider upp" Jag har den på 90 nu och det är max..Inget händer.
Hmm på tilloppet tror jag (?). Men nu efter inte ha gjort något alls så f unkar det och värmen skickas ut i elementen, fattar inte..Måste vara något som "lockar" igen det..S Stegatorparn skrev:
Det är en ESBE-motor med 4-vägsventil och då drar man ut ratten och vrider, shunten står nu i stängt läge och ingen värme ut På cirkpumpen foto 2 så syns en blank skruv i ändan på den,, stäng av pumpen om du kan, lossa skruven ( kommer några droppar vatten bara ) och sätt in en halvstor skruvmejsel, i axeln finns det som ett skruvspår och se om du kan snurra på pumpen, sen sätter du på pumpen igen och känner med mejseln i hålet. OBS det kommer att skramla lite i handen så håll inte fast mejseln helt bara lite löst. Skramlar det då så går pumpen. Börja där och kom tillbakaS Stegatorparn skrev:
Vart lite fel shunten står på max, vart går ledningarna som kommer från motorn, 1 st går till eleminitorn 230/24V och dom andra 2 ? En ska gå ut till yttervägg och den andra ska sitta på ett av rören som går ut till elementen. Kolla det med pumpen kan vara något
Tusen tack för eran hjälp!
Jag insåg nu att efter lite spioneri från min sida på hela systemet såföljde jag en "kabel" ut och så satt det som ett...Stålrör på väggen o antar det är Utomhusgivaren. När det var 20 grader ute så hände inget men när tempen nu gått ner till 13grader ute så åkte värmen ut i elementen. Det innebär ju att
B . Kurvlutning relation melaln ute o börvärd sitartemp (Funkar?)
Vad är optimal inställning på den? Fabriksinställningen är 40, Min värde22 och maxvärde 90.. Hook me up?
Jag insåg nu att efter lite spioneri från min sida på hela systemet såföljde jag en "kabel" ut och så satt det som ett...Stålrör på väggen o antar det är Utomhusgivaren. När det var 20 grader ute så hände inget men när tempen nu gått ner till 13grader ute så åkte värmen ut i elementen. Det innebär ju att
B . Kurvlutning relation melaln ute o börvärd sitartemp (Funkar?)
Vad är optimal inställning på den? Fabriksinställningen är 40, Min värde22 och maxvärde 90.. Hook me up?
En tumregel är ca 42 C ut till elementen vid 0 C ute , beroende på husets isolering, någon grad upp eller ner kan det bli, varje gång du ändrar kurvan så måste du vänta ett dygn så hela systemet stabiliserar sig och ändra i smått inte stort
Beror på var du bor och när huset är byggt, tilläggsisolering mm.
Här finns en manual för regulatorn. http://www.wseprodukter.se/Filer/vse-2/handbok.pdf
Här finns en manual för regulatorn. http://www.wseprodukter.se/Filer/vse-2/handbok.pdf