När någon tycker att en "elpatron 30 cm från toppen av tanken" skulle lösa problemet ska hen nog inte yvas om sin praktiska kunskap. Jovisst har jag monterat något 10-tal "ryggsäckar" på större anläggningar och några där man ,som här,köpt tankar med endast slinga. Har även parallellmonterat elberedare.

L
GK100 GK100 skrev:
Gör inte bort dig Liteavvarje det är helt onödigt i det här fallet. Med en VVX av rätt dimension får du VV på absolut bästa sätt ur en tank och med högsta utnyttjande av den. Du är välkommen till mig för en dusch på minst 6 m3 50 gradigt vatten om du offrar några korgar ved. Och när det börjar svalna har du som mest i häradet 40 liter kvar i tankarna och då inte varmare än 30-40 grader i topp resten ligger på < 10. Det du ska rikta in dig på är begreppet "termiskt lång" effekten behöver inte vara så märkvärdig väl under 50 kW i normalfallet.
Har inte gjort bort mig , vet inte hur stor tank du har , men troligtvis har du en matarpump som ska försörja din växlare med vatten ,samt hur stor din VX är , kan inte se ditt yrke , men klart är du röris så kostar nog inte grejerna dig så mycket , men en vanlig för betala dyrt för dessa

Hur har du monterat dina tappväxlare om du inte haft nån pump? Ja, ett färdigt växlarpaket för villa kostar 10` så en beredare är såklart billigare

L
E exerg skrev:
När någon tycker att en "elpatron 30 cm från toppen av tanken" skulle lösa problemet ska hen nog inte yvas om sin praktiska kunskap. Jovisst har jag monterat något 10-tal "ryggsäckar" på större anläggningar och några där man ,som här,köpt tankar med endast slinga. Har även parallellmonterat elberedare.
Tror inte du ska prata om det med ryggsäck , du säger stora anläggningar hur stora 100KW , bra men nu är det här en liten anläggning och det går inte att jämföra med de stora .
Sedan det med el-patron 30 cm ner för att få varmvatten , var är det fel på den framställningen ,
bara att gå in på olika tanktillverkare eller VP -tillverkare och läsa om montagesätten som finns .
Jag yves inte över något , men det är klart det finns dom är bättre och framhäver det ,
det har jag aldrig gjort , bara sagt vad som finns att tillgå i olika avseende och montagesätt

L
E exerg skrev:
Hur har du monterat dina tappväxlare om du inte haft nån pump? Ja, ett färdigt växlarpaket för villa kostar 10` så en beredare är såklart billigare
Läs i # 13 så ser du vad jag sagt med pump

Billigast, snabbast och enklast är kanske att byta duschmunstycket till ett snålspolande dito, då kanske tempen inte hinner sjunka nämnvärt innan du duschat klart?

Fast du kanske redan har ett sådant, eller av annan anledning inte vill ha ett. Det här var väl heller inte ett egentligt svar på vad du frågade om :)

Det var många svar om att en vv-slinga i en ackumulatortank inte räcker för duschvatten om den inte är typ +75 grader i tanken.
Kan meddela att det var en trasig backventil som gjorde att det läckte kallt vatten baklänges i varmvatten-slingan.
Det funkar nu utmärkt att duscha nu med ca 45 grader i toppen på ackumulatortanken....

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Kan du förklara det felfallet lite mer utförligt?

Det kan jag göra.
Det sitter en varmvatten slinga mellan ackumulatortank och huset för att tillgodose att varmvatten finns utan att behöva spola i kranarna så länge. Detta eftersom panna och ackumulatortank står i en separat byggnad en bit från boningshuset.
Det sitter en backventil som ska hindra att varmvattnet går baklänges i vvc'n mellan pannrum och hus när man spolar i kranarna istället för att gå genom slingan i ackumulatortanken. Om backventilen läcker baklänges kommer således en stor del av vattnet inte gå genom ackumulatortanken och bli varmt utan strömma baklänges i slingan mellan huset och pannrummet

• Gilla
Johan Bartoletti
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.