Har problem med att trycket sjunker i vårt vattenburna värmesystem. Slutet system med expansionskärl. Det kommer inget vatten ur luftventilen på expansionskärlet däremot läker det luft. När jag sätter lite diskmedel på ventilen blir det ganska fort en liten luftbubbla. Nu har jag satt en liten nippel över luftventilen som förhoppningsvis tätar den. I annat fall är det bara att byta expansionskärlet. Eller finns det något annat man kan göra?
Nippeln är den metallfärgade delen man ser på bilden. Luftventilen på expansionskärlet är i mässing.
Nippeln är den metallfärgade delen man ser på bilden. Luftventilen på expansionskärlet är i mässing.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Släpp ur vatten tills manometern visar noll, fyll på luft till 0,6 bar, släpp ut mera vatten, fyll mera luft, fortsätt tills det inte rinner ut vatten och fyll luft till 0,6 bar, kärlet ska förtryckas tomt, därefter fyll vatten saaakta till ca 1 bar, då ska manometern öka sakta. Och avvakta någon dag för att se om trycket sjunker och kom tillbaka
Tack. Detta har jag gjort och trycket sjunker sakta tillbaks till nära noll. Har nu alltså upptäckt att det pyser luft ur luftventilen. Det är alltså där jag har ett läckage som jag försökt åtgärda med ”nippeln”.J jesper33 skrev:Släpp ur vatten tills manometern visar noll, fyll på luft till 0,6 bar, släpp ut mera vatten, fyll mera luft, fortsätt tills det inte rinner ut vatten och fyll luft till 0,6 bar, kärlet ska förtryckas tomt, därefter fyll vatten saaakta till ca 1 bar, då ska manometern öka sakta. Och avvakta någon dag för att se om trycket sjunker och kom tillbaka
Det är en vanlig cyckel-ventil byt den!janwide skrev:
Ballongen är hel annars hade vatten droppat ut.
Redigerat:
Den blanka delen har jag skruvat på på den delen som sitter på expansionskärlet. Den sitter det också en ventil i som jag hoppas ska göra det hela tätt utan att byta någontingGK100 skrev:
Ja om ventilen sitter i röda delen får du isf sätta huven på den dvs som den blanka sitter nu. Du får beskriva hur det ser ut och hur du menar, det ska inte vara mer än en ventil likt på ett bilhjul och därpå kan man säkra med en huv/hatt.