janwide
Har problem med att trycket sjunker i vårt vattenburna värmesystem. Slutet system med expansionskärl. Det kommer inget vatten ur luftventilen på expansionskärlet däremot läker det luft. När jag sätter lite diskmedel på ventilen blir det ganska fort en liten luftbubbla. Nu har jag satt en liten nippel över luftventilen som förhoppningsvis tätar den. I annat fall är det bara att byta expansionskärlet. Eller finns det något annat man kan göra?
Nippeln är den metallfärgade delen man ser på bilden. Luftventilen på expansionskärlet är i mässing.
Metallfärgad nippel monterad på mässingsluftventil på rött expansionskärl för värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Släpp ur vatten tills manometern visar noll, fyll på luft till 0,6 bar, släpp ut mera vatten, fyll mera luft, fortsätt tills det inte rinner ut vatten och fyll luft till 0,6 bar, kärlet ska förtryckas tomt, därefter fyll vatten saaakta till ca 1 bar, då ska manometern öka sakta. Och avvakta någon dag för att se om trycket sjunker och kom tillbaka
 
janwide
J jesper33 skrev:
Släpp ur vatten tills manometern visar noll, fyll på luft till 0,6 bar, släpp ut mera vatten, fyll mera luft, fortsätt tills det inte rinner ut vatten och fyll luft till 0,6 bar, kärlet ska förtryckas tomt, därefter fyll vatten saaakta till ca 1 bar, då ska manometern öka sakta. Och avvakta någon dag för att se om trycket sjunker och kom tillbaka
Tack. Detta har jag gjort och trycket sjunker sakta tillbaks till nära noll. Har nu alltså upptäckt att det pyser luft ur luftventilen. Det är alltså där jag har ett läckage som jag försökt åtgärda med ”nippeln”.
 
janwide janwide skrev:
Tack. Detta har jag gjort och trycket sjunker sakta tillbaks till nära noll. Har nu alltså upptäckt att det pyser luft ur luftventilen. Det är alltså där jag har ett läckage som jag försökt åtgärda med ”nippeln”.
Det är en vanlig cyckel-ventil byt den!
Ballongen är hel annars hade vatten droppat ut.
 
Redigerat:
janwide
L Leif i Skåne skrev:
Det är en vanlig cyckel-ventil byt den!
Menar du den som jag har satt dit eller den som är monterad i expansionskärlet?
 
janwide janwide skrev:
Menar du den som jag har satt dit eller den som är monterad i expansionskärlet?
Det sitter väl original en bilventil i den röda tappen. Inte cyckel ventil. Fel av mig.
 
janwide
L Leif i Skåne skrev:
Det sitter väl original en bilventil i den röda trappen. Inte cyckel ventil. Fel av mig.
Ja, det sitter en bilventil i kärlet. Menar du att den går att byta?
 
janwide janwide skrev:
Ja, det sitter en bilventil i kärlet. Menar du att den går att byta?
Ja precis som på ett bildäck samma verktyg.
 
janwide
Röd del med större diameter markerad med grön pil ovanför metalldel med gängor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det denna röda del med lite större diameter som jag ska skriva loss från kärlet?
 
Nej. Skruva bort den räfflade mässingsdelen.
 
janwide
OK. Hur tätar jag den nya som jag skruvar i?
 
Du behöver nog inte skruva bort något, insatsen som tätar sitter inuti den blanka delen på bilden (den går att byta). Och i princip kan du säkert få det bra med en vettig huv/hatt som du skruvar på ventilen.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
janwide
GK100 GK100 skrev:
Du behöver nog inte skruva bort något, insatsen som tätar sitter inuti den blanka delen på bilden (den går att byta). Och i princip kan du säkert få det bra med en vettig huv/hatt som du skruvar på ventilen.
Den blanka delen har jag skruvat på på den delen som sitter på expansionskärlet. Den sitter det också en ventil i som jag hoppas ska göra det hela tätt utan att byta någonting
 
Ja om ventilen sitter i röda delen får du isf sätta huven på den dvs som den blanka sitter nu. Du får beskriva hur det ser ut och hur du menar, det ska inte vara mer än en ventil likt på ett bilhjul och därpå kan man säkra med en huv/hatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.