Hej!
Beställde i november en vedeldad spis från bygg hemma som blev levererad, monterad och godkänd i december.
Efter några veckor lossnade ”spaken” till spjället så sen dess har jag valt att elda med stängt spjäll. Inga större problem, tycker dock att allt ska fungera på en ny spis.
Kundtjänst skickade en video och hur jag själv kan se om det är något som är trasigt. Spaken har lossnat från själva bladet. Går inte att komma åt utan att plocka ner mycket.
På frågan ifall de inte bara kan skicka servicetekniker får jag som svar att om det inte är något som är trasigt kan jag själv bli betalningsskyldig. Och detta vill de inte utsätta mig för.
Kan de göra så? Är det min plikt att reparera en spis jag köpt ny?
Tacksam för svar!
Hälsningar från landet

• Närbild på lossnat spakhandtag till spjället på en vedeldad spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En metallspak hänger loss från en vedeldad spis med vedträn bredvid på golvet.
    Skapa konto
  • Närbild av löst spjällspak i en vedeldad spis som behöver reparation.
    Skapa konto
Dom verkar köra med samma skrämseltaktik som tex vitvaruföretag som "hotar" med om det inte är något garantiärende så får kunden betala för servicebesöket. Tex om dom inte hittar något fel på diskmaskin

Ja och bevisligen är det ju ett fel när spjället inte går att öppna eller stänga med spaken. De jobbar på att jag ska känna mig som dum blondin. Men kan det vara ok att skicka en fet räkning om det visar sig att det ” bara” var att trycka tillbaka delarna? Vad skulle hända om jag var 85 år och inte kunde kolla skälv?

• Spak till spjället på en vedeldad kamin där spjället inte kan öppnas, med en termometer och vedkorg i förgrunden.
    Skapa konto
Skärmdump av diskussionstråd om konsumenträttigheter med text om reklamation.
Skapa konto
V Vector skrev:
Dom verkar köra med samma skrämseltaktik som tex vitvaruföretag som "hotar" med om det inte är något garantiärende så får kunden betala för servicebesöket. Tex om dom inte hittar något fel på diskmaskin
Haft kontakt med konsumentrådgivare och hon skriver att jag absolut inte ska plocka isär nåt. Är rätt osäker vad som gäller. Är det nån som varit med om liknande? Hälsningar från landrt

windestal
Ja, om du informerats om det i förväg (vilket de ju gjort) får de kräva betalning för teknikern för besök/reparation om felet ej är något som faller inom garantin. Allt beror på vad som orsakat felet - något som går på garanti eller att du gjort något som orsakat det.
Säg tex att spaken fäster i bak med en gängad ände, och du har (av misstag) skruvat ur den. Inte så rimligt att försäljaren ska betala för servicetekniker för att åka ut och skruva i den, det är ju inget fel, eller hur? Sen låter det i detta fallet inte så troligt att det är något sådant "handhavandefel" som orsakat problemet, men det måste du ju bedöma. Känner du dig säker på att den är trasig och att du inte genom att göra något fel har orsakat det, be dem skicka dit tekniker. Känner du dig osäker, gör den koll de föreslår för att inte riskera dyr faktura.

harry73
Reklamera direkt och låt dom skicka teknikern.
Första 6 månader har de beviskravet. Därefter har du beviskravet.
Så just nu räcker det inte att säga att den inte är sönder, de sks bevisa att du var oaktsam. Och det är nästan omöjligt.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Skorstensrör fastsatt vid kakelvägg och golv med massa, synlig trågfog.
Skapa konto
Tack för svar! Spaken var något trög ända från början och lossnade till slut. Är det då mitt fel?? Använde ju inte våld direkt. Eftersom hela spjällgrejset sitter under skorstensröret som min duktiga murare har klibbat fast med en massa som följde med på köpet vid leverans går det inte bara att öppna och kolla. Frågan är om jag ska riva loss röret (i alla fall bättre att komma åt för sotning) och kolla eller om det då kan hända saker som de kan få till att jag varit oaktsam.

R
Har du ingen instruktionsbok, spjällets funktion borde ses inne i kaminen.
Du får väl lyfta ner någon plåt och ta några foton inne i kaminen.

harry73
Gräddan Gräddan skrev:
Spaken var något trög ända från början och lossnade till slut. Är det då mitt fel??
Du ska bara säga att du använde den som man ska, att den gick trög men att du inte vet gur trög den ska vara.
Det är upp till leverantören att bevisa att det är ditt fel.
De kan eventuellt vara ditt fel om du använde hammare eller tång för att stänga, men även då var varan trasig, för så trög får den inte vara.
Som sagt omöjligt att bevisa för leverantören.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Har du ingen instruktionsbok, spjällets funktion borde ses inne i kaminen.
Du får väl lyfta ner någon plåt och ta några foton inne i kaminen.
Instruktionsboken är väldigt otydlig. Ich utan att dra loss röret som sitter som berg kommer jag inte åt något därinne. Kan tro att änden av spaken som är som en krok ska träs i en platta som sticker ut från själva spjällbladet. Det är gängat i slutet av kroken, kan tänka mig att det ska sitta en mutter där som ska hålla allt på plats.

Hej alla snälla som svarat!!
Nu blev det så att jag anlitande muraren som installerat spisen och bad honom att fixa spjället. Det gjorde han, tre timmar tog det att demontera allt och mycket trixande med att få dit spjället samt skruva dit en mutter som håller det på plats.
Räkningen skickade jag till firman jag köpt spisen av och .. se där!! (y) .. de betalade den.
Hoppas spjället håller sig på plats nu! Tror inte att det fanns en mutter där från början så det borde ju blivit bättre än innan.
Hälsningar från en nöjd :D

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.