817 läst ·
7 svar
817 läst
7 svar
Är det värt att byta pump.
Jag har uppvärmning med ved. Ett radiatorsystem som kräver relativt hög temperatur. Shunten styrs av en illa placerad innegivare, vilket tenderar att den snarare reglerar mot max tillåten framledningstemperatur. Temperaturen styra sv radiatortermostater. Min fundering är hur mycket det gör på ljudet från systemet att byts till en tryckstyrd pump. Det finns inte just några andra ljud i huset, då det märks att pumpen resulterar i ljud. Främst brus i ventiler skulle jag tro.
Vad sitter det för pump idag?
Det kan gå att sänka hastigheten på den.
Vad är det för regulator/reglercentral?
Finns det utegivare inkopplad?
Går det att placera om innegivaren?
Hur är regulatorn inställd?
Genom att göra så att regulatorn jobbar rätt så att det blir svalare framledningstemperatur så kommer automatiskt termostaterna på elementen att öppna mer, då minskas flödesljudet.
Som det är nu så ”bromsar du ner hastigheten samtidigt som du ger mycket gaspådrag samt växlar upp”, detta vill du ersätta med ”att reglera gaspådraget en del”.
Det kan gå att sänka hastigheten på den.
Vad är det för regulator/reglercentral?
Finns det utegivare inkopplad?
Går det att placera om innegivaren?
Hur är regulatorn inställd?
Genom att göra så att regulatorn jobbar rätt så att det blir svalare framledningstemperatur så kommer automatiskt termostaterna på elementen att öppna mer, då minskas flödesljudet.
Som det är nu så ”bromsar du ner hastigheten samtidigt som du ger mycket gaspådrag samt växlar upp”, detta vill du ersätta med ”att reglera gaspådraget en del”.
Det sitter en Grundfors 25-40 som gått på högfarts läget över vintern. Regleringen köts av en ThermOmatic CBJ. Den har enbart inne och framledningsgivare. Jag har en annan regulator liggande, men den har jag ingen givare till.
Första steget, sänka farten på pumpen.
Efter att ha läst manualen, http://www.termoventiler.com/application/files/2214/5935/5312/CBJ_Manual.pdf så skulle jag iaf byta regulatorn till en modernare.
Efter att ha läst manualen, http://www.termoventiler.com/application/files/2214/5935/5312/CBJ_Manual.pdf så skulle jag iaf byta regulatorn till en modernare.
Ja, planen är att byta den. Inte för att jag vet om den andra är modernare. Men mer ändamålsenlig. Den här är väldigt lätt att installera, men sedan är nog fördelarna slut.
Byt regulator till att börja med.
En bra hyfsat inställd shuntregulator med ute+framloppgivare och termostater på raddarna fungerar utmärkt.
Utegivaren är nyckeln till framgång, det är inte speciellt krångligt att installera heller.
En bra hyfsat inställd shuntregulator med ute+framloppgivare och termostater på raddarna fungerar utmärkt.
Utegivaren är nyckeln till framgång, det är inte speciellt krångligt att installera heller.
Ska bara få tag i en som är kompatibel med reglercentralen.
Klicka här för att svara