10 766 läst ·
6 svar
11k läst
6 svar
Hur stänger man av cirkulationspumpen?
Vi har en pelletspanna som om vi skall ha över sommaren enbart för varmvatten. Vilket betyder att cirkulationspumpen och shunten skall stängas av, om jag förstår rätt. Hur gör man detta?
Vi har en grundfos alpha 2 cirkulationspump. Den har bara en knapp som ändrar läget på den så hur stänger man av den? Skall kranen på vattenröret också stängas av och shunten dras till bottenläget? Är det så enkelt?
Vi har en grundfos alpha 2 cirkulationspump. Den har bara en knapp som ändrar läget på den så hur stänger man av den? Skall kranen på vattenröret också stängas av och shunten dras till bottenläget? Är det så enkelt?
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Shunten på noll och oftast finns det väl en arbetsbrytare till pumpar ? kanske nåt externt på en vägg på matningen kanske? Följ kabel men rimligen borde det finnas nåt på pumpen men kan ju vara bortrationaliserat.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Min erfarenhet av att stänga av pumpen på sommaren är att jag fick köpa en ny på hösten då den inte gick runt längre.
Ställ shunten på noll och pumpen på min så funkar det till hösten.
Protte
Ställ shunten på noll och pumpen på min så funkar det till hösten.
Protte
Alternativt kör pumpen några minuter och vrid shunten mellan ändlägena en gång i veckan.
Men en modern cirkpump drar så lite ström, så det finns nog inte så jättemycket pengar att spara på att stänga av den. Det viktiga är att shunten står på noll så man inte skickar ut värme i onödan.
Men en modern cirkpump drar så lite ström, så det finns nog inte så jättemycket pengar att spara på att stänga av den. Det viktiga är att shunten står på noll så man inte skickar ut värme i onödan.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Jag slår av min varje år. Aldrig haft nå bekymmer med det.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vi har då inte kört vår Ext Cirkpump till golvvärmen på 7år, brukar köra den några sekunder varje år, inga problem.
Stäng av den om den ej behövs, onödig energi.
Arbetsbrytare eller egen säkring, alt så sitter CP på samma matning som shunt/centralen.
Stäng av den om den ej behövs, onödig energi.
Arbetsbrytare eller egen säkring, alt så sitter CP på samma matning som shunt/centralen.
Klicka här för att svara