3 227 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Värme och ventilation i fritidshus
Hej! Hoppas verkligen ni kan hjälpa oss med några råd. Vi har varit hyfsat på det klara med hur vi skulle göra med värme och ventilation i det fritidshus vi nu ska bygga. Allt raserades i dag då vi talade med snickare och rörmokare. Nu måste vi göra ett slutgiltigt val till på tisdag, det är inte utan att vi känner oss väldigt stressade.
Vi behöver alltså hitta en kombination av värme och ventilation som är dels tillräcklig, dels så kostnadseffektiv som möjligt. Om huset:
Fritidshus 1,5 plan med ryggåstak + loft, cirka 80+25 m2. Vi bygger på Gotland och kommer använda huset mest på sommaren men vill kunna vara där på vintern och vi vill även ta höjd för att kunna använda det som permanentboende framöver. Vi har även bestämt att vi ska ha en braskamin.
Vi har bestämt att vi skall lägga i golvvärme och ha en vattenburen radiator uppe på loftet men följande vet vi inte:
Vi är otroligt tacksamma för er snabba hjälp. Vill ni läsa mer om oss och vårt projekt så hittar ni det ni behöver på: https://stugbygget.se
Bifogar lite ritningar om ni vill kika närmare på vad vi pysslar med.
Varma hälsningar från Andrei och Jannika i Visby
Vi behöver alltså hitta en kombination av värme och ventilation som är dels tillräcklig, dels så kostnadseffektiv som möjligt. Om huset:
Fritidshus 1,5 plan med ryggåstak + loft, cirka 80+25 m2. Vi bygger på Gotland och kommer använda huset mest på sommaren men vill kunna vara där på vintern och vi vill även ta höjd för att kunna använda det som permanentboende framöver. Vi har även bestämt att vi ska ha en braskamin.
Vi har bestämt att vi skall lägga i golvvärme och ha en vattenburen radiator uppe på loftet men följande vet vi inte:
- Ventilation - Ska vi ha ftx eller frånluftsvärme med friskluftsventiler?
- Värmesystem - Ska vi ha en luft/vatten? Ska vi ha en FLVP typ Nibe f370? Vad händer med den om vi skulle vilja ha huset som permanentboende? Jag har förstått att den inte är godkänd så som det är idag? Eller ska man bara ha en elpanna som driver golvvärmen och sedan en varmvattenberedare eller vad ska man göra? Vi tänker eventuellt en framtid med solpaneler men det är inget som är klart.
Vi är otroligt tacksamma för er snabba hjälp. Vill ni läsa mer om oss och vårt projekt så hittar ni det ni behöver på: https://stugbygget.se
Bifogar lite ritningar om ni vill kika närmare på vad vi pysslar med.
Varma hälsningar från Andrei och Jannika i Visby
Eftersom det är fritidshus behöver ni inte följa samma krav som för permanentboende, alltså energiberäkning och tillgänglighetskraven. Om ni planerar att använda huset mer ofta i framtiden så satsa på luft/vatten som ni tex kan fjärrstyra. Ett FTX-system är det bästa, speciellt med tanke på loften så att luften får bäst cirkulation. Om budgeten tillåter välj FTX.
Jag svarar då jag har ett fritidshus och NIBE F750 frånluftsvärmepump. Använder huset ungefär som du beskriver ni planerar.
En frånluftsvärmepump funkar ju genom att ta till vara husets naturliga "spillvärme" från hushållsapparater, kök osv. och återföra den från frånluften. Det kräver ett ganska välisolerat hus för att denna värmen ska räcka.
Enl min erfarenhet fungerar det också ganska bra när vi väl är i huset, sommar som vinter och känslan är att det är ganska energisnålt. (Vi har även rejäl kamin.) Nackdelen är under resten av tiden, då hela uppvärmningen måste tillföras vi elstödet i pumpen. Jag tycker inte detta funkar så bra - skulle gärna vilja hålla inomhus tempen på ca 10 grader, men det är smått omöjligt med F750, även om den har semesterfunktion som funkar generellt illa. I praktiken brassar den på så att tempen ligger på 14-16 grader, vilket drar en hel del el. Jag tvingas ibland slå av den helt men det är naturligtvis inte det bästa om det skulle bli ordentligt kallt. Nibes FLVP verkar helt enkelt inte konstruerade för att vintervärma bra.
Det gör att hade jag byggt igen, hade jag valt en luft-vatten värmepump till mitt fritidshus. Dessa verkar ha bra funktioner för underhållsvärme och uteluften blir dessutom en billigare värmekälla än el under större delen av året.
Lycka till med bygget.
En frånluftsvärmepump funkar ju genom att ta till vara husets naturliga "spillvärme" från hushållsapparater, kök osv. och återföra den från frånluften. Det kräver ett ganska välisolerat hus för att denna värmen ska räcka.
Enl min erfarenhet fungerar det också ganska bra när vi väl är i huset, sommar som vinter och känslan är att det är ganska energisnålt. (Vi har även rejäl kamin.) Nackdelen är under resten av tiden, då hela uppvärmningen måste tillföras vi elstödet i pumpen. Jag tycker inte detta funkar så bra - skulle gärna vilja hålla inomhus tempen på ca 10 grader, men det är smått omöjligt med F750, även om den har semesterfunktion som funkar generellt illa. I praktiken brassar den på så att tempen ligger på 14-16 grader, vilket drar en hel del el. Jag tvingas ibland slå av den helt men det är naturligtvis inte det bästa om det skulle bli ordentligt kallt. Nibes FLVP verkar helt enkelt inte konstruerade för att vintervärma bra.
Det gör att hade jag byggt igen, hade jag valt en luft-vatten värmepump till mitt fritidshus. Dessa verkar ha bra funktioner för underhållsvärme och uteluften blir dessutom en billigare värmekälla än el under större delen av året.
Lycka till med bygget.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Frånluftsvärmepump i fritidshus är som sagt inte optimalt. Om ni tvunget ska ha golvvärme så är en luft-vatten värmepump av split modell lämplig.
Bäst värmesystem skulle ändå vara en luft-luft värmepump som också är väldigt bra på att kyla sommartid. Överlägset snabbast på att reglera temperaturen dessutom. Ventilation med FTX eller bara friskluftsventiler och fuktstyrd PAX i våtrum.
Bäst värmesystem skulle ändå vara en luft-luft värmepump som också är väldigt bra på att kyla sommartid. Överlägset snabbast på att reglera temperaturen dessutom. Ventilation med FTX eller bara friskluftsventiler och fuktstyrd PAX i våtrum.
Tack för alla bra råd! Luft/vatten känns absolut intressant. Såg att Mitsubishi hade några bra varianter, typ en sån här skulle säkert passa bra: https://www.polarpumpen.se/luft-vat...ubishi-electric/mitsubishi-w50-package-ecodan
Det vi då undrar är hur pass låga temperaturer man kan hålla för underhållsvärme med en sådan? Vi vill hålla runt 12-14 grader på vintern när vi inte är där.
Sen undrar vi också om man kan låta den stå kvar på 12-14 grader och elda upp resten med braskaminen på vintern?
Om vi tar en sån, klarar vi ventilationen genom att ha en frånluftsfläkt som tar ut luft från badrum och kök samt ett gäng friskluftsventiler?
Hälsningar Andrei och Jannika
Det vi då undrar är hur pass låga temperaturer man kan hålla för underhållsvärme med en sådan? Vi vill hålla runt 12-14 grader på vintern när vi inte är där.
Sen undrar vi också om man kan låta den stå kvar på 12-14 grader och elda upp resten med braskaminen på vintern?
Om vi tar en sån, klarar vi ventilationen genom att ha en frånluftsfläkt som tar ut luft från badrum och kök samt ett gäng friskluftsventiler?
Hälsningar Andrei och Jannika
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Ventilationen klarar du utmärkt som du beskrivit. Sätt bara friskluftsventilerna på rätt ställe. FTX går också men onödigt i ett fritidshus.
Den pumpen du länkat är jättebra. Den klarar enligt produktbladet att hålla 10 grader inne som lägst. Eller rekommenderar driftstemp 10-30 grader
Den pumpen du länkat är jättebra. Den klarar enligt produktbladet att hålla 10 grader inne som lägst. Eller rekommenderar driftstemp 10-30 grader
Klicka här för att svara
