Har en varmvattenslinga i en acktank för tappvarmvatten (eldar med ved) . Problemet är att det är svårt att duscha om temperaturen sjunker under 75 grader i toppen på acktanken. När man duschar försvinner varmvattnet efter en stund, stänger man av duschen nån minut finns det återigen tappvarmvatten i några minuter. Min funderning är om det är normalt att det måste vara över 75 grader i topp-temperatur på tanken för att kunna duscha varmt? Kan det vara fel på blandningsventilen?
Troligtvis är den VV-slingan i toppen på tanken , det brukar finns ett hål för en EL-patron ca 30 cm ner från toppen , den är för att värma toppen för VV och husvärmen tas ut en bit nedanför , Då om det inte är riktigt varmt i toppen så kallnar det rätt snabbt och behöver återhämta sig värmemässigt i slingan , det hinner inte värma på slingan
Det kan vara i topp + 70 och en bit ner kan det vara + 45 i topp , inget ovanligt
Det kan vara i topp + 70 och en bit ner kan det vara + 45 i topp , inget ovanligt
En 15 meters kamflänsslinga klarar inte störttappning ens med 70-grader och i de flesta tankar är det endast 13 m. Därför är de flesta försedda med en förvärmningsslinga längre ner i tanken och som ofta klarar en dusch med 60-grader i tanktopptemp. En varmvattenautomat löser problemet eller varför inte en mindre elberedare parallellt med tankslingan.
Tror han menar en genomströmmare i serie med VV-röret ( inte säker ) men det bästa är nog att ha en VVB extra paralellt på ca 80-100L , då blir det en förvärmning till VV och har ingen betydelse vad som förvärms +40 eller +80 , men då måste den kopplas in på ett specielt sättM mape123 skrev:
Det hår ju att sätta den i seriemed befintlig slinga. Det finns även med större värmeväxlare.
Var ska du ta tillskottsvärmen från då , det finns ju inget kvar i tanken som räcker att värma braD Daniel 109 skrev:
med
Blir överkurs på ett sådant montage och är inte gratis precis , och VV tar slut iaf ganska snabbt .
En lös VVB på sidan om är billigare och ger massor med VV
Dumheter, om en växlare är stor/lång nog kan den i princip växla över 100%.Värme finns ju i tanken och i det relevanta fallet är det den värmeväxlande ytan som är för liten. De färdiga tappvarmvattenautomater som finns behöver i snitt 55 grader i tanken för att ge 45 grader i duschen . Dessutom får man på köpet en välskiktad tankvolym som ger dessa 55 grader utan tillskottsvärme. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:522719/FULLTEXT01.pdfL Liteavvarje skrev:
Nu det här med dumheter , dom orden ska du nog undvika , hur många s,k ryggsäckar har du monterat ??? jag vet vad jag talar om , och det är inte teoretisk information som du hänvisar till p-g-a- av din kanske okunskap i detta , bara praktiskt i mitt fall , det är stor skillnadE exerg skrev:Dumheter, om en växlare är stor/lång nog kan den i princip växla över 100%.Värme finns ju i tanken och i det relevanta fallet är det den värmeväxlande ytan som är för liten. De färdiga tappvarmvattenautomater som finns behöver i snitt 55 grader i tanken för att ge 45 grader i duschen . Dessutom får man på köpet en välskiktad tankvolym som ger dessa 55 grader utan tillskottsvärme. [länk]
Det funkar garanterat. Man kan som sagt koppla i serie för att nyttja värmen effektivare. Man behöver inte heller ta den minsta som finns.
Förväntade mig svar från exrg på det jag skrev , men du kom i stället ,D Daniel 109 skrev:
Då ska det till en extra cirkpump + ryggsäcken stor eller liten är legalt , bara en pump kostar nästan en VVB och därtill en ryggsäck X kronor ,
Sedan det med ryggsäck hur stor växlare behöver du , det är inga gratisgrejer det där .
Det med funktion kan ju diskuteras , allt fungerar men hur bra och den som ska ha den ska vara nöjd
Visst, men ved är billigare än el.
Gör inte bort dig Liteavvarje det är helt onödigt i det här fallet. Med en VVX av rätt dimension får du VV på absolut bästa sätt ur en tank och med högsta utnyttjande av den. Du är välkommen till mig för en dusch på minst 6 m3 50 gradigt vatten om du offrar några korgar ved. Och när det börjar svalna har du som mest i häradet 40 liter kvar i tankarna och då inte varmare än 30-40 grader i topp resten ligger på < 10. Det du ska rikta in dig på är begreppet "termiskt lång" effekten behöver inte vara så märkvärdig väl under 50 kW i normalfallet.