V
Vector: Roligt att det ordnat sig...
31 svar · 2,8k läst
·
W
widpar: Hej, jag håller på att fräscha upp en gästtoalett och planerare att byta radiator då den gamla är mycket rostig. Tänkte beställa en dylik då den har samma anslutningsdimensioner som den befintliga. https://www.rinkabyror.se/artikel/radiator-mp-600-590-r15/ Det jag är osäker på är själva anslutningen från inlopps- och returventil till radiatorn. Tänker att jag behöver en sådan:
0 svar · 858 läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/vattenburna-element/flaktkonvektor-416115/ Om nån fortfarande är sugen ... :)
34 svar · 4,5k läst
L
Lewinsky: Hej, Har en 10 år gammal Sanyo luft-luftvärmepump som under det året vi bott i huset fungerat utmärkt. Idag la den plötsligt av. Den är stendöd. "Operation" lampan lyser inte och inget jag testat har någon som helst effekt. Den har ström in iaf. Så, fråga ett är om någon har någon tanke om vad som kan vara problemet? Nästa fråga blir såklart om det är värt att ta hit en
0 svar · 987 läst
R
Robin Norman: Hej vi står inför valet och kvalet att lägga ner vattenburen golvvärme på träbjälklaget. Min fundering är hur tjock isoleringen bör vara under och om bör skall ha något annat material före de spårade spånskivorna? Tar gärna emot tips. // Robin
0 svar · 641 läst
alm82
alm82: Så var den ute...ur pannrummet iaf. Om någon ska göra något liknande kan jag rekommendera att köpa en transportplatta med hjul. Smidigt att kunna putta runt pannan i väntan på att den ska ut helt. [bild] [bild] [bild]
7 svar · 3,7k läst
·
E
exerg: [citat] https://image2.owler.com/6404359-1501155005178.png
2 svar · 2,3k läst
·
U
Underline: Kan även vara värt att slänga ett öga på Mitsubishi zubadan shw variant.
11 svar · 1,7k läst
V
Vector: Om du läser manualen till värmepumpen så finns det någonting som heter extra varmvatten, vp går då högre upp i temp på varmvattnet under en viss period, tror det är under 12 timmar innan den går tillbaka. Kan även tror jag stänga av den manuellt. Det blir elpatronen som sköter större delen utav uppvärmningen då. Kolla hur det fungerar innan du gör några andra investeringar
11 svar · 12,6k läst
Fotografen
Fotografen: Frånluftvärmepump=elpanna, låt vara med återvinning på avluften. Kompressorn orkar väl inte med att hålla tempen på varmvattnet när elementen ska ha värme också.
4 svar · 4,7k läst
·
H
Husqvarna220Ac: Menar du topplast eller energiförbrukning? Kör igång ”allt” och titta på elmätaren, alt köp en energidisplay som loggar elmätaren, eller logga in på ” mina sidor” på elbolaget, så ser du energiförbrukning/dygn, samt topplast/timme, men bäst att kolla momentanförbruking via elmätaren
8 svar · 2,5k läst
·
R
Robin Norman: Hej just nu sitter vi på en IVT 590 -02 och tilluftagg -02 och kanalvärmare cTc från 84. Tycker elräkningen har blivit högre och gröna lampan på IVT lyser ej som den skall göra...Vill få ner värmekostnaden. Huset är ett Gullringshus 120 kvm från 85 och värmen tar sig ut genom vent i taket. Årsförbrukningen nu beräknas till ca 30000 KWH på ett år med hushållsel . Nu vill jag ha
0 svar · 882 läst
M
Marcussjogren: [citat] Precis så - på samma sätt som att det är svårt att sprida kaminvärme mellan rum på olika sätt med fläktar. Däremot har gallerna effekt då de släpper ut den luft som står i direkt kontakt med spisen, där är det ju betydligt varmare och då får man bättre cirkulation i det rummet. Har gjort samma i spiskåpan ovanför vår vedspis, men där krävdes en fläkt för att få
11 svar · 3,1k läst
·
K
karlmb: [citat] Ok.
12 svar · 7,6k läst
·
K
H
Hjulbent: Elektrikern kan nog utröna sorten på den, men som info här på forumet. Kan du svara på hur gammal den är samt vilken färg den har på utsidan, det kan vara en kallända du håller i som är inskarvad på V-kabeln
3 svar · 1,7k läst
·
R
Robin Norman: Luftagg är nog från 85. Pumpen är från 2002 Så den börjar väl bli till åren.
12 svar · 1,9k läst
Anton75
Anton75: Tack för alla svar, med tanke på de lösningar ni har verkar en förlängning med 30 cm vara helt problemfritt.
8 svar · 815 läst
H
hama65: Det tar lång tid att få ut all luft ur ett system när det har varit tomt. Kör på Hjulbents anvisnig. Tar ett par månader.
3 svar · 3,1k läst
·
useless
useless: I krypgrunden är det oftast ingen större skillnad på luftens och vattenledningens temperatur, så risken för kondens borde vara ganska liten.
19 svar · 3,8k läst
H
HenkeBoy: Här kommer lite återkoppling i ämnet: Nu har jag bytt ut cirkulationspumpen mot en modernare variant. En Grundfos Alpha 2 25-40. Nu gick det strypa slingorna lite och VB Dt hamnade på 5-6 grader utan att sabba skiktningen. Tidigare blev det bara sämre om jag ströp flödet genom GV-slingorna. Pumpeffekten gick från 60W till 5W. Skiktningen blev knivskarp (Har 6st 1-wire tempgivare på
10 svar · 1,4k läst
J
joksi: Finns det verkligen ingen som kan tillägga något baserat på bilderna?
23 svar · 8,6k läst
·
D
Derbyboy: Tack! Ska pröva imorgon. Jag har 23 grader i lägenheten men i sovrummet där elementet sitter så är det säkert 2-3 grader kallare pga av ett stort fönster och kallras.
11 svar · 2,2k läst
·
A
anonafsir: [citat] Se på fan ;) Och här har man suttit och frusit i 3 år haha.
10 svar · 1,7k läst
T
Thomas_Blekinge: Hur som helst skulle det vara lönsamt att investera i bergvärme, speciellt om man haa så hög förbrukning. I en diskussion som denna är det alltid bättre att ange elförbrukning i kWh istället för kostnad i kronor.
38 svar · 7,0k läst
J
Jacob87: [citat] Passdelsnyckel va det ja. Finns väl i flera färger antar jag. Jag hittade en gul hos clasohlsson och den såg rätt liten ut.
27 svar · 2,5k läst
·
H
Hjulbent: Fyller du i något när den är kall så kommer sprickan tillbaka, gör du det när det är varmt så kanske det spricker mera när det kallnar, så ett litet moment 22 har du framför dig då det rör sig, vad som kan tätas med är nog svårt att få tag i
1 svar · 1,3k läst
·
J
Johan456: [citat] Energimässigt spelar det ingen roll vilken spänning radiatorerna har, korrekt. Det finns inga 3-fas element, dock 2-fas och termostaten fungerar inte om en fas faller så nej. Jämnare fördelning? Nej. 3 radiatorer som är lika stora går att ansluta symmetriskt om deras märkspänning är 230V. Vid 400V går inte det. Så... det beror på.
25 svar · 44,2k läst
·
K
Krypstocken: Sådär nu är styrdonen igån, krävdes lite “Motion”
5 svar · 4,0k läst
·
S
Snettärocksårakt: Hej alla. Beställde byte genom lokala vvs-firman. Blev en wilo enligt deras rekommendation. 2990 kr för endast pumpen. Den gamla var det lagom med rost och grått/svart sot. Nu funkar VV som det ska iaf. :)
18 svar · 9,2k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: Ligger den i flytspackel...?
7 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.