2 556 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Montera golvgivare till golvvärme
Har en Ebaco EB 205 som kör utan golvgivare för tillfället.
Tidigare ägare till huset har bytt till den vid något tillfälle och då inte monterat en golvgivare, utan endast kört på rumsgivare. Det får såklart resultat nu att golvet är kallt varma dagar.
Provade att köra ned dragtråden i den tomma slangen i apparatdosan för termostaten. Går ned ca 1.5m och jag kan i golvet höra när dragtråden slår i stoppet i slangen i golvet. Så långt allt ok.
Men det går aningen trögt att trycka i dragtåden när den ska passera 90graders böjen mellan golv och vägg, så jag trycker till aningen mer och så går den vidare till slutet på slangen.
Frågan är, hur styv är sladden på Ebacos golvgivare?
Kommer den gå att trycka i botten och genom böjen i vägskiftet?
https://www.ebeco.com/sensor-cable
Tidigare ägare till huset har bytt till den vid något tillfälle och då inte monterat en golvgivare, utan endast kört på rumsgivare. Det får såklart resultat nu att golvet är kallt varma dagar.
Provade att köra ned dragtråden i den tomma slangen i apparatdosan för termostaten. Går ned ca 1.5m och jag kan i golvet höra när dragtråden slår i stoppet i slangen i golvet. Så långt allt ok.
Men det går aningen trögt att trycka i dragtåden när den ska passera 90graders böjen mellan golv och vägg, så jag trycker till aningen mer och så går den vidare till slutet på slangen.
Frågan är, hur styv är sladden på Ebacos golvgivare?
Kommer den gå att trycka i botten och genom böjen i vägskiftet?
https://www.ebeco.com/sensor-cable
Är det slang som vanligt ner till golvet så tar det nästan stopp när fjädern försöker gå runt i kurvan, slangen är inte slät invändigt.
Fjädern har i nosen en kula eller annat som kan fastna mot riillorna, en givare är lite längre än nosen på fjädern, är då kurvan snäv kanske den inte går förbi utan fastnar, finns bara ett sätt, prova. Troligtvis är det därför som termostaten nu är i luftläge
Fjädern har i nosen en kula eller annat som kan fastna mot riillorna, en givare är lite längre än nosen på fjädern, är då kurvan snäv kanske den inte går förbi utan fastnar, finns bara ett sätt, prova. Troligtvis är det därför som termostaten nu är i luftläge
Ebecos golvgivare är faktiskt rätt styv, man brukar få rulla ut den och s.a.s "räta" ut den innan.C corre skrev:
Klicka här för att svara