S
sleik: Hej! Har nyligen förvärvat och flyttat in i ett hus som värms upp av en Bahco ACJ (elbatteri) så jag känner inte riktigt systemet än, men tycker mig ha lite problem. Det jag upplever är att det under vissa omständigheter börjar brumma periodvis, som ett jordbrum eller liknande. Som om det försöker dra igång något men misslyckas. Detta brum kommer var 7-8e sekund kanske och varar i
0 svar · 993 läst
J
JRMKJRM: En släkting bor i en etta i ett större hyreshus som för några månader sedan bytte från fjärrvärme till bergvärme. Efter bytet har det blivit störande ljud från rören till elementen och hyresvärden har inte lyckats ändra detta. Tyvärr går rören mellan våningarna (det som är mest störande) precis där sängens huvudändan måste vara. Finns det rörisolering som även dämpar
0 svar · 874 läst
M
mojjen: Håller på att lägga golvvärme i nybyggd övervåning. Kommer lägga 16mm slang. Jag har tänkt en slinga per rum. Nu börjar jag fundera på om det räcker, eller om slangen blir för lång. Vet inte hur kinkigt det är. Ställer till det om jag måste öka, då fördelarskåpet inte har platsför större fördelare. Mina största rum är ca 17m2, och slang längden blir ca 90m som mest. Kan
0 svar · 2,1k läst
messijah
messijah: Hej! Har golvvärme på toaletten, men skulle vilja byta ut min raychem som sitter på väggen till en smartare variant som jag helst kan styra med mobilen via wifi. Är det bara att köpa en ny raychem med wifi, eller är det något speciellt jag behöver tänka på? Eller finns det något annat bättre märke som jag kan använda som kontrollpanel istället? Mvh
0 svar · 1,3k läst
R
robert95: Hej! Går i tankarna på att byta ut min gamla Contura kamin från 1980 till en ny Contura som inte gör mer nytta än mysfaktor. De modellerna som det står emellan är: Contura 810 Style 5 kW (13 900kr) https://eldabutiken.se/produkter/contura-810-style/ Contura 510 Style 3-7 kW (18 900kr) https://eldabutiken.se/produkter/contura-510-style-2/ Då man inte har oändligt med pengar tänker jag
0 svar · 2,4k läst
Y
Yurgen: [citat] Fixat det var den blåa som var trögt.
26 svar · 2,8k läst
·
H
huggan: Beroende på vilken tjocklek man väljer på slangen kan man ha olika stor area. 20-25 kvm brukar man kunna räkna med på en stor slinga. Dock brukar man ha lite högre tempo på golvet i badrummet varav om ni vill det kan man justera det med tätare slinga där.
1 svar · 694 läst
·
tommib
tommib: Välkommen till forumet! Du får nog prestera ett kopplingsschema för värmesystemet och något slags funktionsbeskrivning. Utan det är det helt omöjligt att svara på om det är bra eller dåliga temperaturer du mäter upp. Att det är varmare in än ut i en vvx kan vara helt normalt, det beror på vilket håll man vill flytta värmen åt.
1 svar · 561 läst
·
Demmpa
Demmpa: Sökning på nätet efter ”bilventil med gänga” ger bla träff på att man ska söka på ”schraderventil gänga”, som ger bla följande träffar, https://www.dultmeier.com/products/0.2.5113/8748 https://jebs.se/vara-kategorier/produkter/anslutningar/anslutningar/bilventil.html
19 svar · 11,3k läst
·
T
trasker: Tack för svaren, då blir det ingen isolering :)
8 svar · 2,6k läst
·
O
Ovation: Jag kan varmt rekommendera ett magnetitfilter och en nätfilter. Magnetitfilter fångar magnetiska partiklar och nätfiltrer smutspartiklar som kan sätta igen ventiler. IMI har riktigt bra magnetfilter med zyclonefunktion
108 svar · 8,5k läst
·
B
bullemedbulle: Ska också tillägga att jag luftat samtliga element två ggr sedan bytet av säkerhetsventilen.
49 svar · 14,4k läst
·
C
camaro1969: Hur vet man om delarna tål glykol då? no name fördelare och danfosspump/shunt Trodde typ allt tålde glykol... visar sig om inte annat... växlarpaket, vilket skulle du rekommendera?
10 svar · 2,9k läst
·
Demmpa
Demmpa: För ett så litet utrymme så är 800W alldeles för mycket, räcker med ca 3-400W. Följande är saxat från montageanvisningen: ”• Använd inte produkten i badrum, tvättstuga eller i närheten av dusch eller badkar. • Produkten får endast användas om den är fast monterad på vägg på det sätt som beskrivs i den här bruksanvisningen.” I bruksanvisningen så anges bara
3 svar · 2,5k läst
·
S
Solhem60: Har ett 30-talshus med gjuten platta under hela huset och halvkall källare under 2/3, stock i nedre våningen. Har ett vattenburet värmesystem med kökspanna som tidigare har eldats med ved och antracit. Planerar att utföra renovering och ombyggnad av den nedre våningen vilket innebär både rivning av golv och flyttning av befintliga element. Värmekällan kommer att kompletteras med en
0 svar · 1,1k läst
S
Skyflakes: [citat] Jag ser ingen möjlighet att knäcka kurvan som du klokt föreslår. Det finns möjlighet att ställa några parametrar och jag har testat max systemtemp(32C), maxtemp framledningstemp(32C), rumsgivarpåverkan(5K), rumsgivaroffset(-5K), temp vinterdrift(10C), gränsvärde direktstart värme(10K), fördröjning till vinterdrift(4h) Testar lite olika.
25 svar · 4,0k läst
·
K
Kent A: [citat] Tack för input! En luft/luft vp skulle kostnadsmässigt vara ok i garaget, men eftersom man även behöver nån form av uppvärmning ovanför garaget (studentbostad) så skulle ju i princip 2 st krävas? ( visst kan man ev ha några elelement där istället ) En luft/vatten vore nog mer användbar i så fall? Får fundera och undersöka lite priser på vad som verkar mest ekonomiskt
9 svar · 3,4k läst
joakim_j
joakim_j: Thermomatic EC home har stöd för det vad jag har förstått, kolla upp den.
5 svar · 1,2k läst
L
lostinsweden: [citat] Har du extra kopplingar och rör så kunde du sätta 2 rör bitar i de vinklarna där dina luftare sitter. Då skapar du en större plats till luft fickan för att slippa lufta så mycket.
58 svar · 9,5k läst
·
V
ViktorVirke: Hej, Jag ska torka virke och behöver då ha god kontroll över luftfuktigheten även i höga temperaturer annars riskerar virket att spricka. Jag har kontaktat Woods men de har inga avfuktare som klarar 50 grader. Du får gärna länka till den Woods du tänker på.
2 svar · 635 läst
Ola9999
Ola9999: [citat]
6 svar · 882 läst
·
Ola9999
6 svar · 882 läst
·
T
Tombyske: Har ni service på IQtherm?
0 svar · 1,0k läst
C
Carl H: Jag har låtit det stå 24 timmar minst. Men inga golv blir kalla. Kan det vara så att rummen värmer varandra för de är så små? Eller är det möjligt att det kommer värme i slingan fast ställdon är nere?
4 svar · 2,6k läst
·
D
Danii KD: Hej, Såg att Danfoss bytt ut sitt gamla Link system till Ally. Vet någon om Danfoss Living Connect termostater funkar med Ally styrenhet?
0 svar · 1,5k läst
T
Trrttsch: Japp, det är absolut skillnad redan. Har inte hunnit elda upp till 75 i pannan än men nu är iaf hela överdelen på båda panelerna ljummen. Kallt på nederdelen men det kanske jämnar ut sig. Eventuellt har jag överdimensionerat radiatorn jämfört med det förra men tänkte att det var bättre med för stort än för litet.
15 svar · 18,7k läst
·
O
Ovation: [citat] Det är därför du shuntar vattnet från radiator kretsen. Du får en blandning i shunten mellan tillopp från huset och returen från golvvärmen. Och din fråga om hållbarhet el/kontra vatten så är det utan tvekan vatten du ska ha. Elslingor håller inte i hälften av livslängden som pexröret. Investeringskostnaden är högre, men du tjänar i långa loppet. Kompatibilitet mot nya
24 svar · 4,2k läst
·
A
Arne999: Det är inga 30 cm runt om utan det krymper på sidorna, inget sotaren sagt något om
3 svar · 8,2k läst
·
V
Vector: Vet att jag bytt maxtermostat på ctc nån eller några gången men nu var det ett tag sedan å vad jag minns så var det inte något annat fel än att dom var "sönder" som gjorde att vi bytte. Det var på bergvärmepumpar men jag förmodar att det är samma i andra ctc produkter.
6 svar · 6,6k läst
G
Gramphos: Jag undrar om det går att koppla på en Thermomatic shuntautomatik istället för originalshuntmotorn. Installatinsanvisningen för originalmotorn bifogas.
0 svar · 2,5k läst
·
useless
useless: Nej, det ska gå att få tillräckligt bra med utegivaren och en korrekt värmekurva. Är den kopplad till tillhörande elpanna inne, eller dockad mot någon befintlig tank?
3 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.