Värme allmänt
r0bban: [citat] Stammen kommer från VP som sitter 1 meter ifrån, sen kommer ett stick till övervåningen med två rör till radiatorerna, sen fortsätter stammen vidare till GV shunten. Idag har jag varit uppe och strypt returerna så mycket som det går på radiatorerna, så jag ska få mer flöde till GV.
richardtenggren: Nu är det pluggat, så hoppas jag det funkar kommande veckor :)
MarkeB: Ja nu funkar det hur bra som helst. Tack för alla tips och förslag!
daekol: Menar såklart andas i förra inlägget även om huset också behöver användas! :crysmile:
fredrikru: [citat] Tack för tippset. Har beställt en sådan nu så får jag se om den passar när jag skruvar isär det... Mvh Fredrik
Laxåplattan: Hej Håller på renovera en liten toa och den gamla radiatorn behöver ersättas med en något kortare modell för att passa. Är lite rookie på värmesystem så har inte bestämt om jag gör det själv eller inte men skulle vilja få förståelse hur det kan se ut när man går från järnrör till modern radiator och vilken typ av kopplingar som är lämplig?, gör jag det själv blir det
Svenha: Nu kanske jag var liite otydlig men jag försöker igen. Det som hände var att golvvärmen slutade fungera i badrummet, först trodde jag det var flödesmätaren som var kass men har tänkt om nu. Tror det är piggen under ställdonet som fastnat i stängt läge. Har fått loss överdelen av ställdonet och har slagit lite lätt på den röda piggen men inget händer. Så frågan nu är om jag
Grizzlybjörnen123: I garaget jag byggt har jag ett loft som jag just nu inreder och för att hålla värmen på loftet ska jag ha 2 st. oljefyllda elradiatorer på vardera 1000 W. Dessa två radiatorer ska styras via en kontaktor som i sin tur styrs via en Z wave golvvärme termostat. Det jag funderar på är om man kan ha elektriska termostater på elementen 400 Volt eller är bimetallstermostater att föredra
useless: Vad är det för panna? Har den inbyggd varmvattenberedare och shuntar ut värmen så kan det vara shunten eller styrningen av den som felar.
Linnea O: Hej, Har flyttat in in nytt hus och skulle vilja ha tips på vilka element som vi ska köpa. Har tagit bort två el-element på 1000 w och 230 V. Finns två trådar av varje (jord/fas/0:a) till varje element (se bild). Övrigt som kanske kan vara bra att veta: Planen är att installera en luftvärmepump till våren. Finns två kaminer i huset, varav en i det rum som elementen ska sättas upp i.
Trrttsch: Stort tack för hjälpen. Hade nog varit slarvig med linet förra gången.
kulle: Inte alltid det finns en påfyllning, systemet får då fyllas på genom avtappningen. Be röris fixa det oxå isåfall om ni inte hittar den.
oscarwww: Vad är fördelen med kopparrör? Lättare dra PAL eller PEX
logiken: Ah, tack, du har nog rätt! Nu fick jag något nytt att sätta mig in i :)
GoC: [citat] Det där saknar muttern som skall sluta om packboxen. Är väl mer eller mindre kasst.
Krilleman: Jag hade flera låg och skräpade i en låda i källaren. Dra ett PM med önskvärd leveransadress så kan jag skicka en till dig om du vill.
jonaserik: Väldigt högt tryck på manometern normalt ca 1 bar, din pump går på lägsta fart ser det som, ställ upp den på max, ställa lla termostater utom en på min. Då får du nog tryck på flödet / vattnet ) och ev. luft i den slingan kan gå ur, gör lika med dom andra.Sen har du en s,k, baypass ( röret mellan fördelarna på höger sida vid pumpen ) ovanpå så sitter det en plugg och under
tergo: [citat] ev kanske kan en av dessa passa Danfoss Termostat RA/VL 2950 - Rinkaby Rör (rinkabyror.se) se även inlägg 2 Byta termostater, men vad ska jag ha för någon? | Byggahus.se
jonaserik: Låter den illa så kan det vara luft i den, lossa bara lite lätt på den stora mutter som är innanför motorn och ha den igång, se till att det droppar/rinner vatten, då kan ev luft åka ut, märks om det fräser. Lämpligt med ett kärl under.
Belmlu: [citat] Ja lite begränsande är det allt tyvärr. Skulle tro att så är fallet om det inte mot förmodan är så att man rivit ut ledningar vid tidigare renoveringar
Krokben: [citat] Jag kan förstå att det blev så om pumpen var otillräcklig, men i mitt fall så får jag varmare överallt nu med LLVP än jag hade med elpannan så har svårt att tro att det blir problem för mig. Min panna är inte avstängd med kurvan är i botten och går igång vid ca 0 grader för att småstötta mot kallras vid rutorna. Men ja, i mitt fall är det en ekonomifråga, hade hellre
Danii KD: Hej, jag använder Primo rörsocklar för att dölja radiatorrören bakom sockeln. Ska sätta upp ett nytt element nu och skulle behöva sätta en t-koppling precis i ett hörn eftersom röret fortsätter in i ett annat rum samtidigt som det ska gå längs väggarna i det andra rummet. Rören måste gå väldigt nära väggen för att passa i socklarna och då skulle jag behöva borra ut ett lite
hscn: Verkar fungera helt normalt. Med termostaten inkopplad stryps vattenflödet när inställd temp uppnås. Vattnet kommer in upptill på elementet, när det går långsamt hinner vattnet svalna rätt mycket innan det lämnar elementet från botten.
jonaserik: Vrider du ner till tex 5 så kommer tempen att minska då flödet minskar , mät in och ut på slingorna, är dom nästan lika så flödar det för fort, Lika uppe.
Tottomannen: Sitter här och planerar en bergvärmekonvertering i vårt Älvsbyhus från -83. Uppvärmning idag är vedpanna, d vs högtemperatursystem, med mittkopplade radiatorer. Tänkte byta ut ett antal klena radiatorer mot Thermopanel och använda deras flex-fördelare. Frågan är hur jag ska ställa in dessa fördelare eftersom i detta fallet, p g a bypassen i golvet, bara en del av flödet går över
useless: I det slutna värmesystemet blir det ingen tillväxt.
Hasse C: Hej och tack för svar! Jag skulle spontant också vilja gräva ner kulvert och utnyttja bergvärmen. Tycker dock att det är en del frågetecken som jag inte vet hur de ska lösas och jag har en upplevelse av att det är svårt att hitta fackmän som kan hjälpa till med lösning. Mina osäkerheter är bland annat: Hur ta ut kulverten genom plattan utan att skada golvvärme eller andra rör?