Har sedan 15 år en ECO Air panna som levererar vattenburen värme till mina element. Till denna ett expansionskärl i anslutning till pannan med mätare som anger lämpligt o olämpligt högt tryck.
Vill inte påstå att jag i detalj vet hur expansionskärlet interagerar i systemet men noterar att jag relativt frekvent måste fylla på vatten. Inga större problem med det då jag har kran o koppling i närheten men börjar undra vart det 'saknade' vattnet egentligen tar vägen?
Vet inte om jag har anledning att felsöka men kan konstatera att det efter alla år inte finns några tecken på att vatten läcker ut. Även om rör går i väggarna hade jag ju haft spår av fukt om så varit fallet.
Kastar ut frågan för att jag nog tycker att jag behöver fylla på lite väl ofta. Då jag missat det någon gång, och trycket fallit ner mot noll, blir det förstås märkbart då elementen på övervåningen får svårt att hålla värme. Då jag fyllt på igen (kör upp mot maxtryck) jämnar det ut sig ganska fort.
Kan ngåon ge en rimlig o logisk förklaring till att det kan bli så här i ett slutet system. Om det verkar onormalt undrar jag vad felet i så fall kan vara? Det är ju uppenbarligen (då det inte på alla år uppstått tecken på rent läckage) INTE så att det pyser ut vatten?
PS. Pannan o kärlet är i källaren och element alltså två våningar uppåt.
Vill inte påstå att jag i detalj vet hur expansionskärlet interagerar i systemet men noterar att jag relativt frekvent måste fylla på vatten. Inga större problem med det då jag har kran o koppling i närheten men börjar undra vart det 'saknade' vattnet egentligen tar vägen?
Vet inte om jag har anledning att felsöka men kan konstatera att det efter alla år inte finns några tecken på att vatten läcker ut. Även om rör går i väggarna hade jag ju haft spår av fukt om så varit fallet.
Kastar ut frågan för att jag nog tycker att jag behöver fylla på lite väl ofta. Då jag missat det någon gång, och trycket fallit ner mot noll, blir det förstås märkbart då elementen på övervåningen får svårt att hålla värme. Då jag fyllt på igen (kör upp mot maxtryck) jämnar det ut sig ganska fort.
Kan ngåon ge en rimlig o logisk förklaring till att det kan bli så här i ett slutet system. Om det verkar onormalt undrar jag vad felet i så fall kan vara? Det är ju uppenbarligen (då det inte på alla år uppstått tecken på rent läckage) INTE så att det pyser ut vatten?
PS. Pannan o kärlet är i källaren och element alltså två våningar uppåt.
man brukar ha ett rör från säkerhetsventilen som går till golvbrunnenD DanMicke skrev:
Inget sådant, men antar att det i så fall är det öppna nedriktade rör du ser längst uppe i vänster bak-kant? Är enda 'utåtriktade öppna rör' som finns. Men det är torrt och inget vatten nere på golvet heller.
Men trycket faller alltid märkbart. Du ser mätaren o att det just nu är 'idealtrycket' som den svarta visaren är ställd på. För en vecka sedan fyllde jag på nytt vatten o var uppe mot röda. Sedan dess har det alltså fallit till bildens nivå.
Vad kan det finnas för förklaringar? Är ju som vattnet 'dunstar' inom systemet? Är ju inga stora mängder påfyllning som krävs för att få upp trycket men som sagt, upplever det som lite väl ofta det behöver göras?
Men trycket faller alltid märkbart. Du ser mätaren o att det just nu är 'idealtrycket' som den svarta visaren är ställd på. För en vecka sedan fyllde jag på nytt vatten o var uppe mot röda. Sedan dess har det alltså fallit till bildens nivå.
Vad kan det finnas för förklaringar? Är ju som vattnet 'dunstar' inom systemet? Är ju inga stora mängder påfyllning som krävs för att få upp trycket men som sagt, upplever det som lite väl ofta det behöver göras?
OBS! Var nyss nere i källaren och märkte då något jag aldrig noterat tidigare! I eftermiddags stod ju bevisligen svarta visaren i linje med den röda som indikerar 'normalläge'. Tidigare har jag alltid sett den svarta på fallande tryck men då jag var nere ett par timmar senare har trycket istället ÖKAT så den svarta är uppe mot rödmarkerade skalan. I stort sett det tryck jag stannade vid i samband med påfyllningen för ett par veckor sedan.D DanMicke skrev:
Såg alltså bevis på att trycket kan gå upp helt utan påfyllning och har alltså under dagen fluktat från lägre till högre! Kanske är självklart för vissa men har alltså inte noterat det tidigare och varit beymrad över att vatten 'försvinner' och behöver fyllas på.
Kan tillägga att jag har alla elementens termostat på max o öppen planlösning. Så pannan reglerar alltid mot min inställda normaltemp. Nu på vintern elda jag ocskå i braskaminen på kvällarna, vilket logisk bör innebära att pannan inte behöver värma upp elementen lika mycket.
Ville lägga till detta. Sedan får någon gärna kommentera varför jag behöver tillföra vatten, men nu ser jag ju att andra saker än vattnet kan få visaren att röra sig både mot högre o lägre tryck. För någon vattenläcka från rör eller ventil ser jag alltså inte.
Åker manometern jojo så provar du att släppa ut lite vatten sakta, då ska manometern sjunka sakta, lika vid fyllning av blåsan då ska trycket stiga sakta, dyker eller åker upp fort så är det dåligt med luft i kärlet, tappa ur tills det blir noll, fyll luft till 0,6 bar, stiger trycket, tappa ur mer, fortsätt tills trycket i kärlet är 0,6 bar och manometern står på noll. Sen fyller du på till ca 1 bar, kommer du inte upp i 0,6 bar utan att trycket stiger så är det säkert hål i blåsan. Bara byta kärl. att trycket åker jojo, vatten går inte att komprimera och när det värms blir det större, är det fel med kärlet så det inte kan arbeta, så får du jojo.
Vet faktiskt inte om jag ska beskriva beteendet som 'åka jojo' för det är ju inte så att visaren rör sig snabbare än vad jag kan förvänta mig. Då jag fyller på stiger den lugnt upp tills jag är nöjd. Sedan har den (enligt min tidigare erfarenhet då vill säga) alltid sjunkit sakta nedåt. Ibland har jag glömt hålla ögonen på den och har märkt det på att element på övervåningen inte förmår omsätta varmt vatten i hela tanken. Har då fyllt på och elementen har blivit varma igen.J jonaserik skrev:Åker manometern jojo så provar du att släppa ut lite vatten sakta, då ska manometern sjunka sakta, lika vid fyllning av blåsan då ska trycket stiga sakta, dyker eller åker upp fort så är det dåligt med luft i kärlet, tappa ur tills det blir noll, fyll luft till 0,6 bar, stiger trycket, tappa ur mer, fortsätt tills trycket i kärlet är 0,6 bar och manometern står på noll. Sen fyller du på till ca 1 bar, kommer du inte upp i 0,6 bar utan att trycket stiger så är det säkert hål i blåsan. Bara byta kärl. att trycket åker jojo, vatten går inte att komprimera och när det värms blir det större, är det fel med kärlet så det inte kan arbeta, så får du jojo.
Så det jag såg idag var att mätaren istället hade höjt från 1 till ca 1.4 under ett par timmar. Ska kolla den lite tätare för att se om det händer något.
Lämnar det som det är så länge då jag inte reglerat lufttrycket tidigare. Osäker på vilken ventil och ventilfunktion man ska använda. Förhoppningsvis behövs inte elementen tömmas. Väl?
Men tycker du att det låter 'jo-jo' som jag beskriver det? Noterar ju att du poängterar att trycket ska öka jämnt o sakta då man fyller på, vilket det alltså gör.
När trycket kommer upp till 1,5 så lyfter säkerhetsventilen och släpper ut tryck, normalt, håll koll på trycket nu, när elementvattnet stiger i värme så ökar trycket och ner tempen gå ner så minskar det, det brukar vara en indikation på att kärlet inte kan arbeta. Att fylla luft är ingen månresa. PÅ kärlet sitter det en plastpropp ( kan vara lite stökig att få loss i bland gängad i bland påtryckt, under där så är det en bilventil, ( samma typ som bildäck ) petar du till på piggen ska det pysa luft, kommer det vatten så är kärlet kört. Sen gör du som jag skrev tidigare, inget farligt kan hända.Går bra med en fotpump eller kompressor att fylla
,
Edit kolla så inte det droppar vatten ner på golvet eller i kopp från ett rör..
,
Edit kolla så inte det droppar vatten ner på golvet eller i kopp från ett rör..
Är intressant info och jag ska vid tillfälle närmare granska funktionen av kärlet i systemet och medger att jag ännu inte är kristallklar över det.J jonaserik skrev:
Men jag undrar om din mening ovan ska tolkas så att regleringen av tryck då elementvattnet bilr varmare/kallare är en 'indikation på att kärlet inte kan arbeta' i sig??? Blir lite konfunderad av det då det annars låter som en funktion som är avsedd att göra just så - alltså att jämna ut trycket beroende på temperatur?
Har kollat mätaren och ser att det är så att trycket varierar. Och antar att också temp på det vatten pannan skickar till elementen varierar just nu då vi här haft omväxlande plus- o minusgrader SAMT att jag kvällstid brukar elda i kamin. Men tolkar jag dig rätt i att 'kärlet inte arbetar rätt' då det växlar/reglerar trycket? Får inte riktigt ihop det.
Men jag ska leta upp någon bra lekmannabeskrivning av principerna för hur expansionskärl jobbar för att bli lite klokare. Har ingen kompressor eller annan pump ändå just nu så tillsvidare får jag låta saker vara som de är. Nu börjar jag dock bli osäker på om man ska trycka i mer vatten som jag gjort. Jag har ju trott att det enbart varit 'fallande' tryck och då tryckt in mer vatten. Var liksom inte mentalt inställd på att trycket kunde öka OCH minska, men jag lär mig väl. Är ju inge ko på isen då värmen i huset funkar men naturligtvis vore det bäst att ha ett optimalt fungerande expansionskärl.
Medveten om att min okunskap generellt kanske bidrar till oklarheter i mina frågor
Tack. Bilden klarnar. Dock tacksam om jag kan få en tolkning av mina mätarställningar i relation till om mitt kärl verkar fungera bra eller dåligt. Hade ju tidigare en 'primitiv' tolkning där jag tolkade lågt tryck som vattenbehov och att trycket inte skulle flukturera upp och ner. Så efter jag fylld på vatten sist fyllde jag på mot gränsen innan varning på skalan, alltså till ett uppmätt tryck på ca. 1,5.
Efter någon vecka tittade jag till mätaren och såg att den då var strax under 1 (vilket jag då åter tolkade som att vatten 'försvunnit' ut systemet som framgår av mina inledande frågor). Var i samband med det jag gjorde mitt första inlägg.
Därefter blev jag alltså mycket förvånad då jag någon dag senare fann att trycket var kring 1,2 och alltså hade ökat utan att jag gjort något. Måste ju då vara att pannan behövt värma vatten för elementen och därmed ökat volymen och trycket.
Sedan igår står mätaren precis på riktvärdestrycket, alltså röda visaren.
Hur ska jag tolka detta negativt? Eller verkar det rätt normalt? Det är alltså heller inga hastiga rörelser på visaren, endast förändring över dygn.
Är intresserad av en reflektion som kan vara underlag för hur jag agerar.
Efter någon vecka tittade jag till mätaren och såg att den då var strax under 1 (vilket jag då åter tolkade som att vatten 'försvunnit' ut systemet som framgår av mina inledande frågor). Var i samband med det jag gjorde mitt första inlägg.
Därefter blev jag alltså mycket förvånad då jag någon dag senare fann att trycket var kring 1,2 och alltså hade ökat utan att jag gjort något. Måste ju då vara att pannan behövt värma vatten för elementen och därmed ökat volymen och trycket.
Sedan igår står mätaren precis på riktvärdestrycket, alltså röda visaren.
Hur ska jag tolka detta negativt? Eller verkar det rätt normalt? Det är alltså heller inga hastiga rörelser på visaren, endast förändring över dygn.
Är intresserad av en reflektion som kan vara underlag för hur jag agerar.
Vid påyfyllning till tryck 1,5 bar och inte så kallt ute så står det kvar. Blir det kallare ute så behövs mer värme och då ökar tempen på vattnet samt ökar i volym, överstiger trycket 1,5 bar så öppnar säkerhetsventilen och släpper ut lite ( s.k självjusterin ) allt över. 1,5 åker ut. När tempen ute ökar så minskar tempen på vattnet och volymen minskar så kan manometern sjunka lite. Åker manometern jojo helt mellan 1,5 och tex 0,6 bar ( tar i lite ) så arbetar inte kärlet som det ska.
För lite luft i det eller fel på blåsan. Inget onormalt med att trycket går ner till ca 0,5- 0,6 bar på sommaren, så fyll inte på då.
För lite luft i det eller fel på blåsan. Inget onormalt med att trycket går ner till ca 0,5- 0,6 bar på sommaren, så fyll inte på då.
Ok. Misstänker då att min egen intuition, att ständigt kompensera lägre tryck genom att fylla på med vatten, fått systemet att 'undra' lite
. Från egen hemsnickrad 'logik' trodde jag att det saknades vatten i systemet och att det någonstans läckte ut men kunde inte se några som helst tecken på det. Så det föreföll vara någon märklig avdunstning på för mig okänd grund, annars fick jag inte ihop det alls.
För att få ihop detta måste jag fråga mig om jag därmed på något sätt istället 'övermättat' systemet med vatten, men å andra sidan innebär aldrig mina påfyllningar att trycket överstiger mot varningsmakeringen. Men av din info förstår jag då att vid sådant övertryck så pyser det ut via säkerhetsventilen. Innehåller det utsläppet vattenmolekyler månne?
Då värmen i huset tycks fungera bra vet jag inte om jag ens ska ge mig på någon form av luftpåfyllning i nuläget? Dock var det ett faktum att nedre delen av elementet i mitt sovrum på övervåningen var svalt och då jag fyllde på vatten tycktes det jämnas ut så jag drog mina slutsatser från det beteendet.
Det jag då är fortsatt lite osäker på är vad som vore klara tecken på att vatten eller luft måste fyllas på? Jag betraktar nog som sagt inte det som så att mätaren åker jojo utan mer rör sig upp eller ner över tid. Och det kan mycket väl vara så att den gått väldigt långt ned under sommaren. Vi har lite kallare idag i Skåne, men trots det visar trycket 'bara' ca. 0,8. Men det kanske inte behöver betyda något i sig? Kanske har jämnats ut över senaste dygnen?
För att få ihop detta måste jag fråga mig om jag därmed på något sätt istället 'övermättat' systemet med vatten, men å andra sidan innebär aldrig mina påfyllningar att trycket överstiger mot varningsmakeringen. Men av din info förstår jag då att vid sådant övertryck så pyser det ut via säkerhetsventilen. Innehåller det utsläppet vattenmolekyler månne?
Då värmen i huset tycks fungera bra vet jag inte om jag ens ska ge mig på någon form av luftpåfyllning i nuläget? Dock var det ett faktum att nedre delen av elementet i mitt sovrum på övervåningen var svalt och då jag fyllde på vatten tycktes det jämnas ut så jag drog mina slutsatser från det beteendet.
Det jag då är fortsatt lite osäker på är vad som vore klara tecken på att vatten eller luft måste fyllas på? Jag betraktar nog som sagt inte det som så att mätaren åker jojo utan mer rör sig upp eller ner över tid. Och det kan mycket väl vara så att den gått väldigt långt ned under sommaren. Vi har lite kallare idag i Skåne, men trots det visar trycket 'bara' ca. 0,8. Men det kanske inte behöver betyda något i sig? Kanske har jämnats ut över senaste dygnen?
0,8 bar ger ett spann på8 meter över nivå från manometern och fungerar bra, låt vara nu och avvakta, fyll inte på mera, åker manometern lite jojo gör inget , bara det inte blir en hel bar. åker det jojo så är det kärlet som behöver justeras, går faktiskt att köra med fel och det blir varmt även om det går ner till 0,2 bar, men bäst runt 0,8 - 1,2 bar