Krokben
Krokben: [citat] Monoblock funkar exemplariskt till tank med. Enda skillnaden med en monoblock är att allt finns i utedelen, och saknar elpatron medans i en med en package/split så får du allt i ett, styrning, expansionskärl, varmvattenberedare etc.
5 svar · 3,4k läst
O
Ovation: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.nibe.se/assets/documents/23819/331292-4.pdf&ved=2ahUKEwiOv9qou9_tAhWjAxAIHRugAhQQFjACegQIAxAR&usg=AOvVaw22QloKJTgyElJairTwM2fy
9 svar · 2,5k läst
·
J
Josth: Finns fördelare med el-patron kallade el-push för att t.ex. ge golvvärme i vattenburna slingor även på sommaren: "Uponor ElPush 12 är dessutom försedd med en elpatron som kan förse anläggningen med lite extra energi då det ordinarie värmesystemet är avstängt t ex vid sommaruppehåll. Kan vara skönt till ett badrumsgolv eller liknande."
1 svar · 3,5k läst
O
Ovation: Du luftar på avluftningen. Fyrkantsnyckeln passar på avluftningen. Du kan även stänga termostaten och sedan lufta via anslutningsmuttern men de rekommenderas ej till hempulare av mig. Endast en nödlösning om avluftningen ej går att öppnas
3 svar · 4,0k läst
O
Ovation: Du måste strypa in flödet i de nya radiatorerna så vattnet fortfarande går till övervåningen. Många VVS företag ställer ej in detta efter montering då det kan ta mycket tid och kostnader att ställa in.
2 svar · 2,3k läst
·
P
Plutus: Det går ju att fråga sotaren hur hans inställning är. Just när det gäller formalia (som typgodkännanden) så kan det nog skilja på olika sotare hur noga man läser dem. Jag frågade min sotare om att sätta in en begagnad insats i en öppen spis, och det var bara att glömma utan typgodkännande.
5 svar · 2,4k läst
J
Jönas: Hallå i tråden! Hur gick det med dina golvärmerör?
19 svar · 6,4k läst
E
EBMTJ: [citat] Nja jag tror inte att jag ger mig på en sån ombyggnad. Tänkte mer om det vore en "snabbfix" om man behöver dra in rörisen nån gång i framtiden. Jag misstänker att elpatronen i acktanken har funderingar på pension så i samband med ett eventuellt byte av dessa. De bör ha suttit där sedan 88:a. Jag har tänkt låna mig en strömtång för att kunna mäta men inte nu medan det är
7 svar · 3,4k läst
·
J
Jonj: [citat] Japp den var det. Stort tack för hjälpen!
3 svar · 1,9k läst
·
J
johnologi: Tack för svar, då har jag koll
2 svar · 1,6k läst
O
Ovation: Om du inte har en växlare/panna i din bostad så kanske felet inte ens finns i din lägenhet och då är det BRF som får fixa. Finns ingen Värme central i din bostad så kan det vara grannen som lekt röris och påverkat balansen i systemet. Har man gemensamt värmesystem så är det ingen bra idé att pilla med rörsystemet eller bygga om utan översikt hur detta påverkar andra. Det är som
42 svar · 5,7k läst
·
P
pedjoh: [citat] [bild] Hej Har problem med att acj blåser full effekt. Tänkte först att kretskortet är trasigt men d får jag kolla sen. Såg att du tipsade att mäta, har gjort d nu Men är osäker om jag gjort rätt. Ställde in på v~ mätte vid stiften visade 00.2 har jag gjort rätt ? Är termoblocket helt ? Ska man mäta vid kretskortet?
11 svar · 3,8k läst
·
P
Prins1: Hej. Jag har ett du kan få. Finns i Göteborg Mvh Niklas
1 svar · 1,9k läst
·
S
Sweedbanana: [citat] Ok. Jag hade en kille här för några år sedan som klagade på att pressmaskinens batteri var dåligt så den inte pressade bra. Men dels kanske han inte visste hur den funkar och dels kanske han menade att det tog lång tid bara. Tack för klargörandet
26 svar · 3,2k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Så kan man ju tänka, men man kan också tänka " Det fixar jag när/om det blir problem".
8 svar · 12,0k läst
·
L
lostinsweden: [citat] Tack. Nu förstår jag.
14 svar · 5,9k läst
·
G
Gabbe1: Tack för tipsen, Vad jag läst mig till expanderar vatten ca 0.021% per grad. Om jag som minst kommer ha 20 grader och som mest 30 grader och 70l i systemet så innebär det en volymökning på ca 1.5 dl, det bör ett 2l kärl klara med god marginal.
3 svar · 1,1k läst
kulle
kulle: Kanske finns nån avstängning till övre plan som tidigare ägare satt in, eftersom du har luftvärmepump där uppe så värmer kanske pannan bara källaren.
7 svar · 2,6k läst
·
L
lostinsweden: Jag skiter i utomhus givaren och kör bara med rumsrenheten som innehåller inomhus givaren. Det funkar fint för min del men det är kanske för att vi har element och vedpanna så värmevattnet kommer snabbt.
4 svar · 1,8k läst
Silver78
Silver78: Jag har en utedel Fujitsu kom 09 Slim där lagret verkar vara på gång att ge upp. Det är en luft luft som installerad endast som komplementsvärme övervåning och för ac sommartid då det kan bli ohyggligt varmt och skönt med lite kyla. Finns det någon som har erfarenhet att byta lager i motorn? Har googlat i ämnet och inte hittat något relevant i frågan mer än något företag som la
0 svar · 701 läst
P
perstorp..: Japp säkert För nu läcker det inget mer. Allt e frid o fröjd. Till nästa grej havererar hehe God jul på er
11 svar · 6,6k läst
·
O
Ovation: Du har ett högre värmebehov på övervåningen. Du ska ha mer effekt på den. Man kan ju hoppas att injusteringen mellan slingorna är korrekt. Finns reglerventil på varje fördelare? Kolla om det verkar vara inställda individuellt efter rumsstorlek. Tryck i systemet ok? Luftat fördelarna nyligt? Fungerear ventilställdonen? Är rumsareglering ok?
7 svar · 3,0k läst
·
useless
useless: Om ni har markvärme kan man köra frikyla.
6 svar · 1,0k läst
Topsy67
Topsy67: Tack för tipset med tjock packning men tror dessvärre att locket är lite för deformerat. Har fått tag i en lätt begagnad likadan panna för mindre pengar än en ny patron kostar. Så nu kommer jag att byta ut hela pannan istället för att byta patronen och ändå inte veta om något mer frusit sönder (som Stefan1972 var inne på). Som sagt, tack för tipsen!
6 svar · 1,8k läst
·
K
Krux: [citat] den ena värmer bara ett garage på 35 kvm. Lite överdimensionerad för det dock. Den andra värmer ca 100 kvm av ett hus på 128 . Har även annan stöd värme som går på tex nätter när sovrumsdörrar är stängda. Men den i garaget bör klara närmare 100 kvm den med med rätt placering
13 svar · 3,3k läst
useless
useless: [citat] Man kan ha mer än en slinga.
41 svar · 5,2k läst
J
jonaserik: Tjutet beror säkert på att det bara blir en liten öppning i ventilen och det kan bero på att donet har gett sig, byt don mellan två slingor så vet du var felet är. Edit Möllenhoff heter dom
1 svar · 1,0k läst
·
Maxwells demon
Maxwells demon: Det du ser är en kapsel innehållande ett expansionssystem, förmodligen vax. Under den tjocka delen av kapseln vid tryckpiggen. Samt ett värmeelement på ändan/toppen. När du strömsätter så värms vaxet upp och expanderar vilket gör att kolven/piggen åker ut. Därför det brukar vara några minuters fördröjning på dessa. Strömlös så kallnar vaxet och piggen åker in av
1 svar · 1,5k läst
·
Andreas Wahlsten
Andreas Wahlsten: [citat] Okej då väntar jag tills i morgon innan jag gör något mer än att startar allt och hoppas att trycket ökar med värmen. tack för bra o snabba svar
6 svar · 2,6k läst
Staffans2000
Staffans2000: För visso.
14 svar · 4,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.