J jatack skrev:
Har 450m2 uppvärmd yta, bergvärme, 2 hål totalt 350m. Halverade förbrukningen mot innan då det var elpatron. Årsförbrukning nu ca 23.000kwh. Jätte nöjd !
Vilken temp får du på tilloppet?
Vår offert anger en förbrukning på 11 000kWh, men det är då med ett hål och en 11,5 kw pump

Självklart så blir det ju svårt att med en 12kw lvvp endast att få högre temp på elementen då en lvvp tappar kw ju kallar det blir ute och redan vid installation var för liten för era kvm. Och som du skriver så skulle ju klimatet i husen bli bättre om elementen i källare skulle vara igång. Det man ska tänka på är att även om det kanske är billigare installation med pellets så sticker ju kwh priset iväg med det dubbla ungefär jämnfört med bergbärmepump

L Lutte skrev:
Jag är lite inne på samma linje som hempularen

Men jag har lite svårt att tro att ni har för få element för att få det varmt utan ni får helt enkelt inte ut nog med värme/nog varmt radiatorvatten till elementen för att hålla önskad temperatur.

Och att då byta till exempelvis bergvärme är bortkastat då ni garanterat kommer behöva varmare framledning än 65 som är max på många bergvärmepumpar idag.

Men att lösa uppvärmningen känns som prio, det måste gå före allt annat.

Att investera i pellets kommer göra er tokiga i slutändan, så skulle absolut inte rekommendera det!

Kvar är ju bergvärme, men för att få det att funka måste framledningen sänkas och det göra antingen med att installera fler element eller byta ut dom som sitter till effektivare varianter.

Jag skulle slå ett slag för att installera fläktkonvektorer på strategiska ställen där värmespridningen blir bäst.

Om ni har planlösning över huset så lägg upp det där ni markerar elementen ni har idag och vilken typ det är så kan säkert kunnigare medlemmar ge bra råd.
Ja precis, det är främst temperaturen i vattnet som är problemet. Max nu är runt 40 grader. Tror vi definitivt skulle kunna få in en handfull fler - finns vissa rum som bara har ett vilket känns snålt — men frågan är ju ändå om bergvärmen kommer upp i tillräckligt hög temp. Vi har tre meter i takhöjd så det är mycket luft att värma.

Vi har gamla gjutjärnselement vilket vad jag förstå ska vara det mest effektiva, men skulle vara bra med några fläktkonvektorer som komplement oavsett.

C
Nflflfkdnsna Nflflfkdnsna skrev:
Självklart GÅR huset att värma med radiatorer, problemet är ju hur många (fler) radiatorer som behövs och hur varmt vattnet behöver bli.
Vad ser du att du har för förutsättningar för något annat alternativ än vattenburet?
Vad är problemet med det befintliga systemet? För små radiatorer för lågtemp? Inte utbyggt i hela huset? För få radiatorer? Vad var den ursprungliga värmekällan som systemet är dimensionerat för?
Hur välisolerat är huset?

Vi sitter precis som väldigt många andra i ett gammalt stort hus som är konverterat från vedeldning till bergvärme. 2 x 180 m brunn och 17 kW pump. Visst finns det dagar när det inte riktigt orkar med, men på det stora funkar det toppen.

Ja precis, det är främst temperaturen i vattnet som är problemet. Max nu är runt 40 grader. Tror vi definitivt skulle kunna få in en handfull fler - finns vissa rum som bara har ett vilket känns snålt — men frågan är ju ändå om bergvärmen kommer upp i tillräckligt hög temp. Vi har tre meter i takhöjd så det är mycket luft att värma.

Vi har gamla gjutjärnselement vilket vad jag förstå ska vara det mest effektiva, men skulle vara bra med några fläktkonvektorer som komplement oavsett.
Nu hade vårat gamla hus inte fullt lika högt i tak, bara 2,85 och 2,75.
Men ett element i vissa rum kan vara rätt likväl som helt fel.

Vi hade vara ett element i varje rum, men det var konstruerat för hög framledning och vi kunde få ut det eftersom vi eldade pellets.

Men vi låg som högst på ca 63 grader vid 21c inne och kring -20 ute. Huset byggt på 30talet.

Om du har sektionsradiatorer kan du räkna ut din avgivna effekt vid olika temperaturer. Och sen räkna ut effektbehovet i rummet.

Men med högt i tak får du räkna kubik istället för kvadrat.

När du har ditt effektbehov för rummet så kan du räkna bak och se om du möter det med elementet vid säg dt-30 som passar utmärkt vid bergvärme. Du kan nog gå upp mot dt-40 till 45 om vi räknar 20c inne.

Se https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/dimensionering-av-radiator/

För att kunna räkna lite.

för att få ut mer effekt ur samma element om ni ligger på gränsen är exempelvis en elementfläkt som monteras under och förbättrar konvektionen, men annars är just fläktkonvektorer ett bra hjälpmedel att ner framledningen och öka temperaturen.

Finns väll några pumpar nu som fixar 70 grader med kompressordrift, men verkningsgraden lär bli rejält nedsatt av att producera så varmt.

C cpalm skrev:
Vad ser du att du har för förutsättningar för något annat alternativ än vattenburet?
Vad är problemet med det befintliga systemet? För små radiatorer för lågtemp? Inte utbyggt i hela huset? För få radiatorer? Vad var den ursprungliga värmekällan som systemet är dimensionerat för?
Hur välisolerat är huset?

Vi sitter precis som väldigt många andra i ett gammalt stort hus som är konverterat från vedeldning till bergvärme. 2 x 180 m brunn och 17 kW pump. Visst finns det dagar när det inte riktigt orkar med, men på det stora funkar det toppen.
läste du vad jag skrev? Problemet är som sagt att elementen inte blir tillräckligt varma, eventuellt i kombination med att det är för få element (det vet vi först när vi på något sätt får dem varmare).

Förr användes oljepanna

L Lutte skrev:
Nu hade vårat gamla hus inte fullt lika högt i tak, bara 2,85 och 2,75.
Men ett element i vissa rum kan vara rätt likväl som helt fel.

Vi hade vara ett element i varje rum, men det var konstruerat för hög framledning och vi kunde få ut det eftersom vi eldade pellets.

Men vi låg som högst på ca 63 grader vid 21c inne och kring -20 ute. Huset byggt på 30talet.

Om du har sektionsradiatorer kan du räkna ut din avgivna effekt vid olika temperaturer. Och sen räkna ut effektbehovet i rummet.

Men med högt i tak får du räkna kubik istället för kvadrat.

När du har ditt effektbehov för rummet så kan du räkna bak och se om du möter det med elementet vid säg dt-30 som passar utmärkt vid bergvärme. Du kan nog gå upp mot dt-40 till 45 om vi räknar 20c inne.

Se [länk]

För att kunna räkna lite.

för att få ut mer effekt ur samma element om ni ligger på gränsen är exempelvis en elementfläkt som monteras under och förbättrar konvektionen, men annars är just fläktkonvektorer ett bra hjälpmedel att ner framledningen och öka temperaturen.

Finns väll några pumpar nu som fixar 70 grader med kompressordrift, men verkningsgraden lär bli rejält nedsatt av att producera så varmt.
Tack så mycket, ska kolla på länken och försöka räkna!

C
läste du vad jag skrev? Problemet är som sagt att elementen inte blir tillräckligt varma, eventuellt i kombination med att det är för få element (det vet vi först när vi på något sätt får dem varmare).
Ja, det är klart jag läste vad du skrev. Fram till #14 iaf. när jag påbörjade mitt svar.
Förstår dock inte riktigt vad du menar.

Radiatorerna blir inte tillräckligt varma: Menar du att framledningstemperaturen inte når börvärdet (= pannan för klen) eller är menar du helt enkelt att de inte blir tillräckligt varma för att ge önskad rumstemperatur?

För få radiatorer: Efter som du säger specifikt för få, snarare än för små tänker jag att det kanske är snålt med radiatorer? Dvs. att det saknas radiatorer där man normalt förväntar sig en (under varje fönster).

Hej

Vi bor i ett stort gammalt hus som är byggt 1880 med stora handblåsta 2-glasfönster (en gammal skola).

Huset är på 240 m3 fördelat på 2 våningar +100 m3 källare och en takhöjd på 3.40 meter. Använder oss av gamla gjutjärnselement och vi har inga problem att hålla värmen. Värst är när det blåser ute då kan det dra lite runt fönstren .

Vi grävde jordvärme för ca 3 år sedan fungerar ungefär på samma sätt som bergvärme efter att ha eldat med ved innan.

Grävde ner ca 600 meter slang och kör med Thermias Inverter L som jobbar mot en 750l ackumulatortank och har den inställd på 23 grader i huset, hatar att frysa.

Vet inte hur ni bor men skulle det finnas möjlighet att gräva jordvärme istället för borra dubbla bergvärmehål?

Hade en årsförbrukning på 16700 kWh 2020 och då ingår hushållselen. Bör tilläggas att jag har solpaneler kopplade mot ackumulatortanken så på sommaren och fina vår/höst dagar har jag gratis varmvatten.

Den stora skolsalen som är ca 60 m3 har vi bara 2 stycken element och de klarar av att hålla tempen där även vid -15. Bor i Västergötland mellan vänern och vättern.

Mvh Emil

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.