A
Argastesnickaren: Är inte elementet helt fyllt med vatten kan det inte heller värmas upp. Porlar det och kommer luft så är det ju klockrent på att det saknas vatten. Som andra redan sagt, be vaktmästaren fylla på systemet och lufta dina element.
4 svar · 4,4k läst
·
A
Abomin: Det är första vintern i det här huset så jag vet inte om det har funkat förut. Jag skruvade bort locket och bakom det är det en vit stenhård beläggning, jag ser inte ens själva justeringsskruven. Jag ska försöka pilla bort beläggningen, återkommer.
2 svar · 1,7k läst
·
N
Nybyggarn Peps: Hej Jag har en IVT vent 302 frånluftvärmepump med ständiga problem sedan vi flyttade in i mars -20. För tillfället har vi strax över 17 grader inomhus trots att vi ställt den på 22 grader. Så fort en servicetekniker varit här fungerar den ett kort tag men sen blir det kalla element igen. Bytt automatluftare och trycket är ställt på 1 bar. Frågan lyder: Hur arbetar den? Dvs arbetar
0 svar · 1,4k läst
S
smurfen72: Nibe har en funktion som brukar kallas vv toppning dvs om den gör värme och kompressorn ska stoppa då går den över och gör vv beredning innan stoppet om den ligger nån grad ifrån vv start värdet. tycker inte 55000 starter på 50000 drifttimmar låter inte så illa men vill man ha ner det kan man ju ändra gm för start av kompressor. Felaktig växelventil bruka göra att det märks genom
5 svar · 5,4k läst
N
nissebrun: Det får man verkligen hoppas.
10 svar · 3,9k läst
·
M
mafr: Är det någon som har rökrörsdimension eller kanske till och med installationsmanual för en Electrolux prod. nr. 9465001, typ. IKHBK 1 ?
0 svar · 3,0k läst
·
P
Picea: Vilken jäkla otur att pumpen/pannan gick sönder 4 dagar efter köp... Avluftsröret behöver en ”strumpa” gjord av isolering och plast, från pump till mynning på taket. Nöj dig inte med en åtgärd av den nedre synliga delen utan försäkra dig om, gärna visuellt, att isolering och plast är kontinuerlig hela vägen upp. Varm fuktig luft kondenseras till vatten på det iskalla röret
13 svar · 3,9k läst
·
O
Ovation: I samband med detta passar du på att fylla förtrycket i expansionskärlet..
2 svar · 2,4k läst
·
V
vectrex: [citat] Visst, det är ju skillnad på rostbenägenheten på gjutjärnsbord och de mesta andra saker. Mina stora maskiner är uteslutande av gjutjärn.
11 svar · 3,6k läst
P
Pelleflash: [citat] Jepp, får läsa på lite mer om det. :)
4 svar · 4,0k läst
guitarman
guitarman: Ok! Tack . Kollar och förljer väl rören som går till ute delen. Så hittar jag nog på det. Löste sig denna gång med omstart. TACK och God Jul
2 svar · 1,5k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Jo, det är klart. Foto från TS hade inte varit fel
7 svar · 2,2k läst
O
Ovation: Vet du något om längderna på dina slingor? Om du inte vet det så blir det för dig att köra rock and roll och injustera slingorna lite under lång tid för att få värme... Skitbökigt... Du behöver mest flöde uppe. Öppna dem mest och ta markplan sedan. Men innan du gör nått. Rensa filter Ställ in förtryck 0.2bar +statisk höjd Ställ in driftryck. 0.3bar över förtryck men minst
19 svar · 2,8k läst
·
O
Ovation: Det du kan prova är att strypa returvemtilen på din egen radiator. Men stamljudet blir du inte av med...
6 svar · 4,1k läst
O
Ovation: Och nej låt den absolut inte stå utan kapsyl så länge den är uppe på vinden. Dessa skall alltid stängas efter driftsättning så man minskar risken för läckage
3 svar · 1,9k läst
·
O
Ovation: Går att göra, men du måste precis som du säger balansera om fördelaren/systemet flöden efter ingreppet.
1 svar · 841 läst
O
Ovation: Räkna 55w/m2 så klarar ni er gott om huset inte är utan isolering
27 svar · 3,4k läst
·
J
jonaserik: [citat] Nya satser nya vinster, en ny TS med samma problem är det.
11 svar · 5,8k läst
·
L
lordi: Inte den snyggaste lösningen med dessa rep-kopplingar men det funkar. Proppen som sitter i dem är 1/2", även kallad R15
3 svar · 1,2k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Jag tyckte först att det borde finnas luftning i delen med slang, men trodde slangen var kopplad till nånting? Men inser nu att det är rätt så fiffigt med en slang så det går att samla upp vatten som kommer ut i ett glas(y)
13 svar · 2,9k läst
·
J
jonaserik: I princip så kan alla kylgubbar göra jobbet, det gäller bara att någon är villig att göra det och ska jobba med propan som det troligtvis är i din maskin. Vad som är i den ska stå på en skylt i den.
85 svar · 12,4k läst
·
J
Josth: Brukar vara ett rör kopplat till värmevattnet vid pannan, ett annat skvallerrör som går från expansionskärlets övre sida ner till en golvbrunn i pannrummet samt ett luftningsrör som går från ovansidan av (ett öppet) expansionskärlet ut på taket. Fyller man på vatten i systemet kommer det att rinna ut genom skvallerröret ner till pannrummet när kärlet är fyllt.
3 svar · 2,5k läst
·
V
Vante: Spiskassett Rosenfors Kaminexperten, höjd 485mm.
5 svar · 2,9k läst
·
O
Ovation: Såg inte det , den dök upp i mest lästa :)
27 svar · 13,6k läst
·
O
Ovation: [citat] I ditt fall kan du lufta via avtappningen längst ut som är vänd åt fel håll. ( fyrkantig mutter på toppen som gängas ur för att öppna tappkiken. Ta bort locket först så du hör och ser när det börjar komma. Det ska ej finnas luft i slangarna. Bypass behövs förmodligen inte i ditt system som är så pass gammalt. På ställdonen finns en märkning som är NO/NC. NO betyder
8 svar · 4,8k läst
·
L
lostinsweden: Kolla Laddomats förslag för tips: http://www.termoventiler.com/application/files/4414/8395/3787/LM21-60100_Manual_SE.pdf Fanns ett förslag förr med 3 tankar men nu är det 2. Det går bra att koppla in en toppmatad kärl på botten i tanken. Tänk bara att sätta avluftning på den ledning om röret stiga upp och ned till kärlet.
7 svar · 2,3k läst
·
H
Hammarfall: Jag har en Mill i sovrummet och det är den är riktigt tyst. Har aldrig hört att den knäppt.
3 svar · 5,6k läst
Vispen74
Vispen74: [citat] Oj! Våran hyresgäst ligger på 400 kWh/månad när värmen är avstängd på sommaren. Alltså hushållsel. På vintern ligger det uppåt 1000 kWh med värmen på (direktverkande el), dock en lite större stuga på 35 kvm med högt i tak och sovloft.
13 svar · 7,2k läst
A
Argastesnickaren: Tips är att höra med en lokal smed. Fick en liknande ram gjord för en tusenlapp av rundjärn
7 svar · 3,8k läst
·
O
Ovation: Det beror helt på. Vattnet är lat och vill alltid gå den lättaste vägen. Det som ligger tidigt i systemet har bra tryck och ska strypa hårdast. Sen beror det på antal böjar, dimensioner temp och effektoch ventiler hur det skall strypa in. Men ett vanligt fel med "kompletterande installationer" är att man upplever dålig cirkulation på någon av delarna, detta kan vara komplicerat att
6 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.