Nu verkar kärlet ligga helt stabilt oavsett vilken temp pannan har. Ser med andra ord ut som att det var jag själv som saboterade systemet. Tackar för ert tolamod :)

Just nu är det -8 grader utomhus här och pannan skickar ut 68 grader till elementen. Även om jag skulle vilja då ner den tempen så kan vi egentligen inte ha så mycket lägre temperatur i huset som vi har då. Vad betyder detta egenteligen? Måste jag byta elementen innan jag sätter in en luft/vatten pump?

Du behöver kanske inte byta alla element, men de sämsta iallafall.

O
S snowjim skrev:
Nu verkar kärlet ligga helt stabilt oavsett vilken temp pannan har. Ser med andra ord ut som att det var jag själv som saboterade systemet. Tackar för ert tolamod :)

Just nu är det -8 grader utomhus här och pannan skickar ut 68 grader till elementen. Även om jag skulle vilja då ner den tempen så kan vi egentligen inte ha så mycket lägre temperatur i huset som vi har då. Vad betyder detta egenteligen? Måste jag byta elementen innan jag sätter in en luft/vatten pump?
.... Bra att det löste sig..

O
S snowjim skrev:

Vad gar du för returtemperatur på ledningen?

Jag vågar lova att du kan sänka ordentligt.

O
Nästan alla gamla hus kan köras med ett 60-40 temp.
Och du behöver inte maxtemp vid -8grader..

O Ovation skrev:
Nästan alla gamla hus kan köras med ett 60-40 temp.
Och du behöver inte maxtemp vid -8grader..
Jag har sen tidigare provat sänka temperaturen på ut-vattnet från pannan men det påverkar direkts inomhus tempen negativt. Pannan är säkert inte optimalt anpassad men det påverkar egentligen bara förbränningens effektivitet, temperaturen man skickar ut till elementen måste fortfarande hålla en viss temperatur för att uppnå rätt inomhus temp.

Som lekman ser jag egentligen bara en lösning för att få ner tempen och det är att effektivisera elementen d.v.s byta ut dem mot något som värmer upp rummen bättre. Ledningarna till elementen tror jag inte har något med problemet att göra.

Var runt och luftade alla 13 element igår och visst blev det lite bubbler i uppsamlingen men det kan lika bra uppstått av den starka strålen från ventilen på elementet. Det är egentligen lite märkligt att det inte finns mer luft i elementen när jag laborerat så pass mycket med vattnet. Kärlets tryck gock ner ca 0,2 bar så jag fyllde upp det till ca 1 bar igen.

Just nu lutar det åt att börja med att byta det västa Underdimensionerade elementet som sitter i ett sovrum och se hur det påverkar tempen i systemet.

O
Trycket skall variera i systemet med temperaturen.
Varmt system högre tryck.
Det är därför jag menar att du aldrig ska kolla vid olika temperaturer.

Systemtemp:
Kan säkert vara möjligt att du måste hålla så hög framledning, men jag tror fortfarande att du kan sänka dina grader och inte märka någon direkt skillnad efter 1dygn eller mer.
Varje ändring påverkar termiken i huset så det kan ta ett tag innan allt stabiliserar sig.
Men som sagt huset är byggt i en annan princip och det kan krävas mer i just ditt hus.

Vad är returtemperaturen från systemet? När ni tycker klimatet är bra?
Detta är bra att veta inför funderingar på värmekälla.

55watt/kvm dimensioneras merparten av värmesystem idag för med 55/45/60/40temp.
Dåligt isolerade hus kan behöva mer.
Men har du ett jättedåligt DT på värmekretsen så kan problemet lösas med andra åtgärder än radiatorbyte. Tex pumpar/filter /rensponingar m.m.

O
S snowjim skrev:
Jag har sen tidigare provat sänka temperaturen på ut-vattnet från pannan men det påverkar direkts inomhus tempen negativt. Pannan är säkert inte optimalt anpassad men det påverkar egentligen bara förbränningens effektivitet, temperaturen man skickar ut till elementen måste fortfarande hålla en viss temperatur för att uppnå rätt inomhus temp.
Detta kan vara en indikation på ett flödesproblem.

Jag har gjort mätningar på ut och in gående för radiatorer tidigare och då har det skilt ca 10 grader. En ny mätning gjordes igår och då sa den ca 47 grader på utgåenden och ca 37 på ingående så 10 graders förlust stämmer fortfarande.

Nu när jag fått rätt på expansionskärlet så rör sig trycket praktiskt taget inte alls oavsett när jag kontrollerar det.

Så vad du säger är att jag ska sänka graderna rejält och ta att det blir kallt ett par dagar innan huset anpassar sig? Så länge kanske man kan använda luft/luft pumpen.

O
S snowjim skrev:
Jag har gjort mätningar på ut och in gående för radiatorer tidigare och då har det skilt ca 10 grader. En ny mätning gjordes igår och då sa den ca 47 grader på utgåenden och ca 37 på ingående så 10 graders förlust stämmer fortfarande.

Nu när jag fått rätt på expansionskärlet så rör sig trycket praktiskt taget inte alls oavsett när jag kontrollerar det.

Så vad du säger är att jag ska sänka graderna rejält och ta att det blir kallt ett par dagar innan huset anpassar sig? Så länge kanske man kan använda luft/luft pumpen.
Nja jag tycker du ska ta reda på vars gränsen går för när det blir obekvämt.
Då vet du hur ditt värmesystem klarar av byte till lägre temperatur.
EXEMPEL
50-40 10 graders DT vid 21 grader inomhus.

Kan elementet få ett flöde på
Ca 41 liter i timmen så blir effekten ca 395w
På en sekionsradiator. 0.6m hög, 1m långoch 10cm tjock.

Byter du ut den radiatorn mot en panelrad 21x610
Den avger ungefär samma flöde och effekt vid 5grader lägre framledning.

Hittar du då vars tröskeln går idag så ser du hur du kan planera din övergång utan att stöta på obehagliga överraskningar.
Tex öka flödet genom radiatorn med lägre framledning.

O
Och då ska du inte köra luftvärmepump. Då får du fel känsla

Vad jag minns så står cirkulationspumpen redan på max hastighet. Det räcker egentligen att vi sänker 5 grader ut till elementen så blir det svårt att sova.

Jag hade velat byta elementet nu men jag saknar tyvärr erfarenhet här och att då mecka med det när det är som kallas känns riskabelt. Dock tror jag att det är just nu som det är lättast att hitta flaskhalsarna och åtgärda dem. Jag hade kunnat höra med en rördragare om att komma hit o byta ett element, gissningsvis kostar det 2000 kr i jobb och sen lika mycket till för själva elementet. Jag har en bekant som kan det där med rördragning men det är som sagt pandemi just nu tyvärr.

Det ser ut som att vi fortfarande har ett läckage, trycket vandrar sakta men säkert upp från 1 bar till 1.5 under en veckas tid. Jag får då släppa ut vatten som jag uppskattar är par liter men det kan såklart vara mindre än så.

Vad jag förstår kan det egentligen inte vara så mycket annat än ventilen vid påfyllningen eller att tanken i pannan rostat sönder.

Min plan nu är nog att hoppas på att detta håller tills jag kan gjuta en platta till luft\vatten pumpen så att de kan komma hit och ersätta hela systemet. Skulle det bli ohanterbart får jag ta hit en rördragare som i första hand byter ventilen på inkommande vatten. Vad jag förstår finns det inget att göra åt om det är hål på tanken i pannan, iallafall inte för rimliga pengar.

O
S snowjim skrev:
Det ser ut som att vi fortfarande har ett läckage, trycket vandrar sakta men säkert upp från 1 bar till 1.5 under en veckas tid. Jag får då släppa ut vatten som jag uppskattar är par liter men det kan såklart vara mindre än så.

Vad jag förstår kan det egentligen inte vara så mycket annat än ventilen vid påfyllningen eller att tanken i pannan rostat sönder.

Min plan nu är nog att hoppas på att detta håller tills jag kan gjuta en platta till luft\vatten pumpen så att de kan komma hit och ersätta hela systemet. Skulle det bli ohanterbart får jag ta hit en rördragare som i första hand byter ventilen på inkommande vatten. Vad jag förstår finns det inget att göra åt om det är hål på tanken i pannan, iallafall inte för rimliga pengar.
Ventilen byter du utan problem själv. Det är inte lika svårt som det verkar.
Finns många bra trådar om byte av påfyllningsventil.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
O
Du kan plocka bort varmvattenberedaren ur pannan, men då måste du ersätta den med en VVB.
Förmodligen inte så smart med den eventuella lilla tryckökningen ni får för tillfället..
När det spolar ur säk konstant har ni problem..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.