Halloj!

Jag har sökt runt på nätet men tycker inte mig hitta ett direkt svar riktigt på min fundering, om man skulle kunna införskaffa en vanlig varmvattenberedare och köra direkt och enbart till radiatorer?

Kör just nu med LVP men har en massa radiatorer sen det gamla systemet som plockats bort som jag skulle vilja få på plats igen.
Och yes, det var nödvändigt att ta bort det gamla systemet pga renovering m.m. ;)
så jag har hydropress och cirkulationspump m.fl. detaljer liggandes

Tänkte mig en Nibe ES då den blir placerad i källaren.
Har den liggande varianten där redan för varmvatten så detta kommer som sagt bara gå mot radiatorer.

Tack på förhand!

Johan

Det går att göra så men begränsningen blir ju hur många kw elpatronen kan leverera och hur många kvm den elparonen ska värma

• Gilla
Casafixarn
  • Laddar…
V Vector skrev:
Det går att göra så men begränsningen blir ju hur många kw elpatronen kan leverera och hur många kvm den elparonen ska värma
Huset är ganska litet, 70kvm delat på två våningar med och 30kvm källare.
Försöker kolla lite vad som kan vara den smidigaste lösningen, är säkerligen L/V pump men blev lite fundersam om detta skulle kunna vara en smidig ekonomisk lösning då det inte är jättestort huset :)

Finns det någon typ av minikrav för att det ska vara lönsamt? Något som man kan gå på och försöka beräkna.:thinking: planen är nog kanske 3-4st radiatorer på nedervåningen, 2-3st på övervåningen, och sen om möjligt kanske en i källaren för att ge lite mer grundvärme.

C Casafixarn skrev:
Finns det någon typ av minikrav för att det ska vara lönsamt? Något som man kan gå på och försöka beräkna.:thinking: planen är nog kanske 3-4st radiatorer på nedervåningen, 2-3st på övervåningen, och sen om möjligt kanske en i källaren för att ge lite mer grundvärme.
Jag bara undrar varför?

Skaffa några billiga direktverkande elelement om du vill ha en fungerande och billig lösning. Driftkostnaden kommer bli exakt samma. Eller kanske t.om. lite lägre med elelementen (inga förluster i rör som sitter där inget behöver värmas). Varför välja att använda en varmvattenberedare till något den inte är tänkt till?

• Gilla
Casafixarn och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag bara undrar varför?

Skaffa några billiga direktverkande elelement om du vill ha en fungerande och billig lösning. Driftkostnaden kommer bli exakt samma. Eller kanske t.om. lite lägre med elelementen (inga förluster i rör som sitter där inget behöver värmas). Varför välja att använda en varmvattenberedare till något den inte är tänkt till?
Det är mer lite nyfikenhet om det skulle kunna vara en idé då jag redan har en beredare för varmvattnet, och om det gick att komplettera med en till radiatorerna. Men då blir nog en L/V system ett billigare alternativ på sikt! Eller som du sa, några elelement som kan vara välplacerade.
Jag för ert engagemang och tankar och råd!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.