Härligt!
500Hz blir det ca på Arduino men det är ju rätt döfött kom jag på eftersom kretsarna jag skaffat tänder vid nollgenomgång på 24VAC som ställdonen har. ;)

Låter bra hur som helst! Kanske får bli en övning över jul att bygga klart!

Givetvis väljer man en styrsignal som ser bra ut på lysdioderna som ska indikera vad som händer. En periodtid på några sekunder blir nog bra. ;)

L
Kul med dom som vet och att du fick reda på något som kan användas :),
där ligger jag i lä :confused:

L Liteavvarje skrev:
där ligger jag i lä :confused:
Så kan man ju inte se på saken. Då skulle 80% av alla svar försvinna och forumet dö! En stor del av behållningen är att kunna stöta och blöta olika frågor tills man resonerat fram en lösning eller så har man tur och någon har redan testat. ;)

Jag återkopplar som vanligt när jag testat (om ett halvår haha!)

L
martin43 martin43 skrev:
Så kan man ju inte se på saken. Då skulle 80% av alla svar försvinna och forumet dö! En stor del av behållningen är att kunna stöta och blöta olika frågor tills man resonerat fram en lösning eller så har man tur och någon har redan testat. ;)

Att jag sa så beror på att just den delen med att bygga elektronik är inte min starka sida , något finns väl i den delen , men inte så djupt
Bara lycka till med bygget

De färdiga styrningar för termiska ställdon med AC matning har varit tidsproportionell styrning med en pulstid (summatid) på 10s <-> 40s, dem har fungerat bra med tanke på att ställdonen har en gångtid på typ 3 minuter.
Det blir inte helt "effektlinjärt" men med tanke på alla komponenter i systemet är det svårt att få det helt linjärt.

martin43 martin43 skrev:
Tjena!
Nu är ju tråden gammal, men det vore kul att höra hur det gick? Jag är inne på samma spår.
:)

Tycker också att all reglering borde vara steglös. Av/på reglering kändes förlegat redan vid 2010. Att få oscillering vid temperaturregleringen är inget vidare bra heller.

T Trimjohan skrev:
Tjena!
Nu är ju tråden gammal, men det vore kul att höra hur det gick? Jag är inne på samma spår.
:)
Det gick bra.
Jag har en Wemos D1 Mini med ESP Easy i garaget, kopplad till ett av/på ställdon för golvvärme, som jag styr steglöst med återkoppling på returtemperaturen från radiatorn.
Det är implementerat som "rules" i ESP Easy och integrerat med Domoticz.
I korthet skickar Domoticz värmesystemets framledningstemperatur och önskad temperatur i garaget samt driftläge (av, normal=auto, direkt kontroll av pwm, direkt kontroll av returtemp).
Baserat på tillstånd, garagetemp och önskad temp beräknas önskad effekt i form av ett tal mellan 0 och 1 (i princip reglerfelet).
Baserat på önskad effekt, returtemp och garagetemp beräknas börvärdet för returremperaturen på radiatorn.
En reglerloop styr temperaturen med en hemsnickrad PD regulator, där något D-liknande beräknas som ett diskret 1a ordningens lågpassfilter med "lämplig" koefficient.
Tack vare att returtemperaturen mäts med DS18B20 (12 bitar) fås tillräckligt med decimaler så att minsta ändring kan få stort inflytande på styrsignalen och det går att reglera på ändringarna istället för att vänta tills det är för sent. Ställdonet själv innehåller ju en integration så för hela systemet är det något PI-liknande i reglertermer.

Det går inte att reglera över hur stort intervall som helst, t.ex. just i öppning/stängningspunkten, så därför jag lagt in en hysteres också.

Skärmdump av användargränssnitt för hemautomation med sensor- och ställdonsstatus samt styrvärden.
Device 8 returtemp, device 10 Domoticz input samt beräknad "effektkoefficient". Device 11 är regulator med retur set, p,d och styrsignal.
Hysteresen och det möjliga reglerområdet gör att det ibland blir nån kontrollerad av/på och ibland kontinuerlig reglering. Eftersom framledningen följer huset och inte garaget ökar framledningen mer än vad som behövs när det är kallt.
Temperaturövervakningsdiagram visar fluktuationer över en vecka från ett hemautomatiseringssystem för radiatorreglering.
Graf över returtemperatur för garageradiator över 7 dagar, visar temperatursvängningar.

Slutsatsen är: Det går! Men det skulle också gå nästan lika bra att justera förinställningen på radiatorn så att maxflödet inte är för högt, och sedan bara köra on/off baserat på en hysteres för rumstemp.
Men nu fick jag flashback till mina högskolestudier för 20 år sen så det blev ett kul litet projekt att genomföra över ett antal öl+ölkorv/serranoskinka+cheddarost-tillfällen i tv-soffan.
Halleluja-moment var när jag införde lågpassfiltret och justerade filterkoefficienten och inverkan av filtret på styrsignalen. Det är det som gör att systemet kan "fånga" ventilen innan det är för sent, och därmed förhindra att ventilen hela tiden står och oscillerar fram och tillbaka precis hela tiden dygnet runt, som den hade gjort med en reglering som bara satt utsignalen proportionerligt mot felet.

När jag var klar fattade jag knappt vad jag gjort så jag började dokumentera lite men den innehåller inte alla detaljer, bara principtänket.
Flödesschema för reglerloop av radiatorretur med PID-regulatorparametrar och logiska steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flödesschema som visar regleruppdatering för effektspann och radiatorreturtemperaturs börvärde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är sugen på att göra samma sak för att styra framledningen till golvvärmen genom att styra golvvärmens returventil till värmesystemet, så att golvvärmen kan få en egen värmekurva oberoende av systemets värmekurva som egentligen är anpassad till radiatorerna på övervåningen. Varför? För att on-off reglering av golvvärme är SKIT. Jag har justerat in så det är nästan alltid på=bra, men det går ej få perfekt utan att också kunna styra värmekurvan för golven separat.

I Domoticz har jag en termostat för önskad garagetemp som är default på 12C i veckan och 15C fredag-söndag. Den går att höja i mobilen i förväg om jag vet att jag ska in o greja på kvällen t.ex.

Redigerat:
  • Gilla
Trimjohan och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Det gick bra.
Jag har en Wemos D1 Mini med ESP Easy i garaget, kopplad till ett av/på ställdon för golvvärme
Hej,
det ser ut som du gjort ett gediget arbete. :ok:Jag har kört en del esp8266, nästan som Wemos, antar jag...och ds1820 är nice.
ESP Easy (och var det Donowitz?) låter intressant :)
Bra att mäta framledningstemp.

Det med fast inställd grund temp och småjusteringar, påminner om bränsleinsprutningssystemet KE-jetronik, de hade en mekanisk förinställning som efter- reglerades av en solenoid. Funkade bra.

Jag har ett liknande projekt där jag prioriterat sovrummet, ibland sover en person, ibland hela familjen, ibland är dörren öppen... så jag provade en reglering där jag har en ventil med en motor som reglerar steglöst. Galen skillnad, i ett år tills den började kärva, he he. Billigt skräp.

Så det får bli något bättre. Vad vet jag inte.
Det du gjort är inspirerande. Grymt kul att se lite sånt här (y)

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Wemos D1 mini ÄR en ESP8266 monterat på ett litet kort med strömförsörjning osv. ESP Easyr färdig programvara för WSP8266 som stödjer en väldig massa givare, displayer mm och det kan direkt integreras med andra system.
Domoticz är ett hemautomationssystem som fungerar bra på en Raspberry pi. Det stödjer det mesta och det som inte finns går att integrera enkelt.
Jag har 433 Mhz temp/fuktmätare, Zwave väggdimmers och strömbrytare, Zigbee lampor, 1-wire givare (i värmesystemet), Wemos D1/ESP Easy, väzelriktare/solenergi, wgna virtuella "uträknade" givare, elmätare från huset mm direkt där i. Mycket bra.

Allt är open source, i nåt litet fall har tom jag lyckats bidra med något. :)

• Gilla
Trimjohan
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Wemos D1 mini ÄR en ESP8266 monterat på ett litet kort med strömförsörjning osv. ESP Easyr färdig programvara för WSP8266 som stödjer en väldig massa givare, displayer mm och det kan direkt integreras med andra system.
Domoticz är ett hemautomationssystem som fungerar bra på en Raspberry pi. Det stödjer det mesta och det som inte finns går att integrera enkelt.
Jag har 433 Mhz temp/fuktmätare, Zwave väggdimmers och strömbrytare, Zigbee lampor, 1-wire givare (i värmesystemet), Wemos D1/ESP Easy, väzelriktare/solenergi, wgna virtuella "uträknade" givare, elmätare från huset mm direkt där i. Mycket bra.

Allt är open source, i nåt litet fall har tom jag lyckats bidra med något. :)
Vad roligt :) jag har en rasberry liggande, då kan man ju göra något kul med det också.

Motorn är billig, men den hade tydligen inte lagt av. Den står i botten, trots det är det för varmt i sovrummet, som ligger på bottenvåningen... måste forska i det.

Ursäkta segt svar, var tokrisig i helgen. Influensa eller något annat spännande.

så fort jag får lite tid så ska jag prova ESP easy
och Domoticz :D(y)

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.