1 647 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Värmekälla verkstad?
Hej
Har idag en liten verkstad gjord i ena ändan på en ladugård, tegelväggar ca 30cm tjocka, ungefär 2m höga.
Total takhöjd är 3.60 så ovanför tegelväggarna är det reglat och isolerat som vanligt.
Ytan är ungefär 46m², uppvärmning idag är medlest värmefläkt och gasolkanon, så man värmer ju bara upp verkstaden när man är där.
Min fundering är om man skulle kunna montera luftvärmepump och ha varmt över tiden eller om det skulle bli för dyrt att ha värme på hela tiden?
Mvh Lars
Har idag en liten verkstad gjord i ena ändan på en ladugård, tegelväggar ca 30cm tjocka, ungefär 2m höga.
Total takhöjd är 3.60 så ovanför tegelväggarna är det reglat och isolerat som vanligt.
Ytan är ungefär 46m², uppvärmning idag är medlest värmefläkt och gasolkanon, så man värmer ju bara upp verkstaden när man är där.
Min fundering är om man skulle kunna montera luftvärmepump och ha varmt över tiden eller om det skulle bli för dyrt att ha värme på hela tiden?
Mvh Lars
Jag får det "quick and dirty" till att du behöver köpa runt 7000 kwh el för värmepumpen på årsbasis.
Räknat med ett U-värde på 1 för väggen och en årsmedeltemperatur för uppvärmningsäsongen på 0 C samt en värmefaktor på ca 3,5 för luftvärmepumpen.
Räknat med ett U-värde på 1 för väggen och en årsmedeltemperatur för uppvärmningsäsongen på 0 C samt en värmefaktor på ca 3,5 för luftvärmepumpen.
Ett sätt sänka kostnaden är om du håller lite kallare när du inte är där. Man brukar säga att vajre grad ger ca 5 % på uppvärmningsbehovet.L LarsK89 skrev:
Så om du har en grundvärme på bara 10 C så blir den ungefär en halvering under den tiden.
Klicka här för att svara