Hej!

Jag har en tillbyggnad som förra ägaren av huset har byggt. Där finns golvvärme. Övrigt i huset finns radiatorer, förutom ett badrum där fungerande golvvärme finns.

Nu i år så fungerar inte värmen i golvet i utbyggnaden. Jag får värme fram till kopplet, och upp till termostat, men när jag känner på rören som går ner till slingan är det kallt.

Jag har testat piggen till termostaten och den rör sig som den ska.
Jag har testat olika inställningar på termostaten. Under 4 blir även röret upp till termostaten kall, men över 4 så blir det varmt i stora delen innan cirkulationspumpen.
Jag har testat att öka cirkulationspumpen, men har jag den över 2-2,5 så blir radiatorn innan golvvärmen kall.(när värmen funkat så var inte pumpen mer än 2 ändå vad jag minns)
Bypassen kan jag inte tänka mig att jag har varit på någon gång, för jag har ingen aning om vad det är :)

Jag har tagit foto och markerat med rött/blått där det är varmt/kallt. Även foto på bypassinställninen.
Värmesystem med termostat och rör markerade i rött/blått för att visa varmt/kallt områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörsystem med termostat och färgmarkeringar som visar varmt (rött) och kallt (blått) för golvvärme.
Skapa konto
Närhand av golvvärmesystemets koppling med termisk penna och bypassventil märkt med 'On' och 'Off'.
Skapa konto
Cirkulationspump för golvvärme inställd på läge 2, fråga om fel vid varmt/kallt markering.
Skapa konto

Snälla kan någon av er ha en förklaring eller tips på vad det kan va?!

Tack!

Mvh: Linus

Hej Linus
Jag är ingen rörmokare är en vanlig Svensson. När jag läser din tråd så tolkar jag dig som att det har fungerat och du kan det väl vara så enkelt att du har en luftbubbla i golvvärme som gör att du inte har någon cirkulation. Har du någon avluftningsventil? Sedan skulle jag kolla att du har rätt tryck i ditt system...Jag vet att vissa fördelare är känsliga för luftbubblor och det ser ut som om du har en avluftningsventil på toppen ar cirkulationspumpen.

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Hej Linus
Jag är ingen rörmokare är en vanlig Svensson. När jag läser din tråd så tolkar jag dig som att det har fungerat och du kan det väl vara så enkelt att du har en luftbubbla i golvvärme som gör att du inte har någon cirkulation. Har du någon avluftningsventil? Sedan skulle jag kolla att du har rätt tryck i ditt system...Jag vet att vissa fördelare är känsliga för luftbubblor och det ser ut som om du har en avluftningsventil på toppen ar cirkulationspumpen.
Hej, tack för svar!
Ja, det har fungerat... Trycket är rätt, och jag har luftat av (glömde skriva det). Men ska nog kanske göra det igen för säkerhets skull.

S Slainwuss skrev:
Hej, tack för svar!
Ja, det har fungerat... Trycket är rätt, och jag har luftat av (glömde skriva det). Men ska nog kanske göra det igen för säkerhets skull.

Sedan kan det väl vara så att pumpen lagt ner.. dvs den låter men du har ingen cirkulation Det skulle vara intressant att få höra en rörmokares synpunkt, jag har aldrig sett en liknade fördelare, enligt mej så ser den lite speciell ut men som sagt jag är ingen rörris

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Sedan kan det väl vara så att pumpen lagt ner.. dvs den låter men du har ingen cirkulation Det skulle vara intressant att få höra en rörmokares synpunkt, jag har aldrig sett en liknade fördelare, enligt mej så ser den lite speciell ut men som sagt jag är ingen rörris
Jag tror pumpen cirkulerar, i och med att om jag höjer den till över 3 så suger den så hårt så vattnet hoppar över kopplet på radiatorn innan golvvärmen.
Ja att det ser lite speciellt ut har jag hört förr :) synd att det heller inte finns ett "fönster" så man kan se cirkulationen bättre.

Men nu har jag luftat igen, och fyllt på systemet mer. Återkommer med resultat.

O
Hej.
Om systemet har fungerat dugligt tidigare utan att du rattat på något så ska du börja med att rengöra ditt filter på värmesystemet.
Om du får för högt tryckfall i filtret så kan cirkulationen bli dålig i shunten.

O
Och om du inte får in varmt vatten i slangarna alls så tyder det på att du har för lågt primärt tryck i systemet så vattnet snurrar lättare genom pexröret än i övriga systemet. Eller att ventilen i shunten har lossnat från sitt säte och ej öppnar ordentligt.
Du kan prova stänga av/sänka pumpen och se om vattnet blir varmare. Blir det det är detta ytterligare en indikator på dåligt primärtryck.

• Gilla
Rosen19
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Hej.
Om systemet har fungerat dugligt tidigare utan att du rattat på något så ska du börja med att rengöra ditt filter på värmesystemet.
Om du får för högt tryckfall i filtret så kan cirkulationen bli dålig i shunten.
Filter på värmesystemet? På själva golvvärmen eller något filter i värmecentralen?

O Ovation skrev:
Och om du inte får in varmt vatten i slangarna alls så tyder det på att du har för lågt primärt tryck i systemet så vattnet snurrar lättare genom pexröret än i övriga systemet. Eller att ventilen i shunten har lossnat från sitt säte och ej öppnar ordentligt.

Cirkulationspumpen på golvvärmen?
Du kan prova stänga av/sänka pumpen och se om vattnet blir varmare. Blir det det är detta ytterligare en indikator på dåligt primärtryck.

O
S Slainwuss skrev:
Filter på värmesystemet? På själva golvvärmen eller något filter i värmecentralen?
I värme centralen finns alltid smutsfilter på värmebärarsidan.

Har du avluftat enligt instruktionen?
Kolla denna

TACK alla för era svar!

Jag ska testa att lufta igen, hade inte bypassen stängd när jag gjorde det sist.

Dom säger att man ska tömma 20-30 liter vatten, hur gör man om det börjar bli knappt på vatten? Kan man dra åt luftnipplen bara å gå å fylla på å sen öppna luftnipplen igen, eller ska man ha någon vid centralen som fyller på samtidigt?

O
S Slainwuss skrev:
TACK alla för era svar!

Jag ska testa att lufta igen, hade inte bypassen stängd när jag gjorde det sist.

Dom säger att man ska tömma 20-30 liter vatten, hur gör man om det börjar bli knappt på vatten? Kan man dra åt luftnipplen bara å gå å fylla på å sen öppna luftnipplen igen, eller ska man ha någon vid centralen som fyller på samtidigt?
Ja det är bra fylla med jämna mellanrum

O
När du märker att trycket minskar går du och fyller

Uppdatering: Jag rensade smutsfiltret, det var HELT igensatt. Så nu är trycket som de ska känns de som, jag får inte kallt element längre när jag kör golvvärmens pump på mer än steg 2. Sedan luftade jag golvvärmen en extra gång, men det känns helt meningslöst, inte en tillstymmelse till luft på si så där 20-30 l vatten.

Röret som går ner i golvet är liiite varmare, men fortfarande kall om man jämnför med kopplet, som är varmt likt övriga koppel till övriga element.

Så tyvärr har de inte löst sig än...

Bilden jag bifogade i början, med vart de är varmt/kallt gäller fortfarande. Kan man med hjälp av den förstå vart som kan vara fel i själva "golvvärmeenheten"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.