Hej, har nyligen flyttat in i ett hus med en elpatron. Vi har nyss satt igång systemet då vi klarat oss bra med två lvp tills nu.

Men när jag startat systemet och ställt upp tempen på patronen till 60, så uppstår ett irriterande knackande ljud. Så vitt jag kan se så börjar detta bara vid drift av båda 4,5 kw "aggregaten", när patronen kör på halvfart blir det inga konstiga missljud. Vad beror detta på? Luft i systemet?

Patronen heter VB 9003 F, vattentanken är en nibe sp 150.
 
Förmodligen vatten som kokar runt värmeelementet. Borde bli lite bättre när den fått upp värmen.
Är systemet fyllt med vatten?
 
useless useless skrev:
Förmodligen vatten som kokar runt värmeelementet. Borde bli lite bättre när den fått upp värmen.
Är systemet fyllt med vatten?
Fylls på kontinuerligt då vi även får varmvatten i samma system.
 
Ok. Då får ni kanske leva med att det låter lite när ni har tappat mycket varmvatten.
 
useless useless skrev:
Ok. Då får ni kanske leva med att det låter lite när ni har tappat mycket varmvatten.
Blev av med knackande nu när jag provade höja cirkulationspumpen till högsta hastighet, med följdeffekten att varmvattnet nu formligen sprutar rakt in i vattentanken. Ett behagligare ljud då det är lite jämnare oväsen, men ändå oväsen.

Borde jag stänga av cirkulation och vänta till kallvattnet fyllt upp tanken? Kallvattnet ligger ju på hela tiden så det borde väl inte behövas.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.