2 774 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Knackande ljud från elpatron
Hej, har nyligen flyttat in i ett hus med en elpatron. Vi har nyss satt igång systemet då vi klarat oss bra med två lvp tills nu.
Men när jag startat systemet och ställt upp tempen på patronen till 60, så uppstår ett irriterande knackande ljud. Så vitt jag kan se så börjar detta bara vid drift av båda 4,5 kw "aggregaten", när patronen kör på halvfart blir det inga konstiga missljud. Vad beror detta på? Luft i systemet?
Patronen heter VB 9003 F, vattentanken är en nibe sp 150.
Men när jag startat systemet och ställt upp tempen på patronen till 60, så uppstår ett irriterande knackande ljud. Så vitt jag kan se så börjar detta bara vid drift av båda 4,5 kw "aggregaten", när patronen kör på halvfart blir det inga konstiga missljud. Vad beror detta på? Luft i systemet?
Patronen heter VB 9003 F, vattentanken är en nibe sp 150.
Blev av med knackande nu när jag provade höja cirkulationspumpen till högsta hastighet, med följdeffekten att varmvattnet nu formligen sprutar rakt in i vattentanken. Ett behagligare ljud då det är lite jämnare oväsen, men ändå oväsen.useless skrev:
Borde jag stänga av cirkulation och vänta till kallvattnet fyllt upp tanken? Kallvattnet ligger ju på hela tiden så det borde väl inte behövas.
Klicka här för att svara