Jag ska dra nytt vatten och vattenburenvärme till ett badrum.

Värme:
Jag tänkte dra combipex från pannrummet upp via ett befintligt hål i taket/golvet, hugga iin den i golvbetongen fram till vägg ( totalt 50 cm) sen i upphuggen ränna i lättbetongvägg.ca 1.5 meter.fram till ett förråd.
Där placeras shuntgrupp koppling till golvvärme och handukstork.

Vatten:
Combipex på samma sätt, samma väg.

Frågor:
-Hur snäv radie kan man ha på combipex 15? Kan man handböja in den eller ska man ha nån typ av stöd?
-Behöver man isolerad combipex eller räcker det med att plasten i rör-i-röret isolerar lite? Isolerad är 5 gånger dyrare...
-Om man drar rör-i-rör fram till en handdukstork, hur får man det snyggt i övergång till blandarventil eller kromade kopparrör. Plaströr ser inte så elegant ut.
-Hur långt ifrån varandra bör man lägga de fyra rör-i-rör slangarna när de är ingjutna?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.