Jag har idag ett värmesystem bestående av en luftvattenvärmepump med inne- och utedel. Det är en splitmodell med köldmedie i mellan och ytterdelen är alltså enbart en kompressor och värmeväxlare. Hur innedelen fungerar intern har jag ingen aning om. Utanför den finns en ESBE shuntventil med inne- och utegivare samt en Grundfoss cirkulationspump.
Jag har tre saker jag potentiellt skulle vilja göra i framtiden:
- Sätta radiatorer i det idag ouppvärmda men isolerade garaget
- Lägga golvvärme i den inredda vinden för att ersätta de elelement som sitter där.
- Förlägga ett kulvertrör för värme och sätta radiatorer i idag ouppvärmd men isolerad komplementbyggnad
Jag försöker förstå hur sådana här blandade och lite mer komplexa system är uppbyggda. Någon som kan de här och kan tänka sig göra en kort förklaring, eller som kan peka på någon bra litteratur som används på gymnasiets Energi-program, eller universitetens ingenjörsprogram?
Att ha en huvudkrets med enbart cirkulationspump genom värmepumpen/ackumulatortanken och sedan ha en shuntventil per krets, och en cirkulationspump i varje krets, känns som en principiellt enkel installation. Men är det så man gör, och blir det effektivt, eller finns det bättre och mer energieffektivare sätt?