Byggahus.se

Vilket koppel till elementet?

1. H
    Medlem · VISBY · 553 inlägg

Holpers

Medlem
    Tjena.

Snabb fråga, vad behöver jag för att komma vidare här? (Förutom en rörmokare)

jag vill försöka fixa detta själv.
    Skulle gärna ha slottsventil eller ngt matchande gammalt utan att bli ruinerad.

Ur väggen kommer 2 rör med balofixer på så jag har 2-rörssystem antar jag med ett tillopp och en retur. Vilken som är vilken vet jag inte går inte att följa rören heller för de är i golvet.

Är deg någon som på rak arm vet vilka delar jag behöver beställa hem?

2. J
    Medlem · 6 987 inlägg
    Foto på rören som kommer upp ur golvet, samt hur do gick till elementet är ett måste för att kunna ge något svar, så som det ser nu med det på fotonen så kommer ett rör till höger som inkommande till ett element. Har du vänt ett så blir det fel.

• Laddar…
  3. T
    Medlem · 806 inlägg

Tompafix

Medlem
    Enrörssystem har ju också två rör ur väggen...

• Laddar…
  4. H

Holpers

Medlem
    Otydligt av mig, jag har ett tillopp och en retur till värmepumpen. Jag vet dock inte vilken som är vilken eftersom jag inte kan följa systemet hela vägen genom huset.

På utloppet från värmepumpen finns ett rör som förgrenar sig till ett antal olika radiatorer. Returerna från radiatorerna går till en returledning till värmepumpen. Dvs alla rafiatorer är parallellkopplade ej seriekopplade. Verkar det som en vettig beskrivning? :)

5. T
    Medlem · 806 inlägg

Tompafix

Medlem
    https://www.rinkabyror.se/artikel/slottsvred-komplett-15r/ Du måste kolla storleken på gängen bara. Sedan valfritt rör. Koppar ser tjusigt ut.

• Laddar…
  6. H

Holpers

Medlem
    Rören som kommer ur väggen är rätt o-intressanta. 2st 15 ballofixer, thats it.

På vänster sida av radiatorn finns ett 15 hål uppe och ett nere. Lär vara standard.

På häger sida finns en luftningsnippel uppe och bara någon form av skruv som tätar nere.

Jag behöver veta vad jag skall ha på vänster sida, den jag fotat. Tror att jag har en idé men känner mig osäker och vill inte köpa fel för det verkar galet dyrt.

Jag kan inte skillnaden på de olika kopplen. Det är vad jag behöver hjälp med.

Hittade dessa på Rinkaby men vet inte om det är rätt och hur jag ska få ihop systemet.

7. H

Holpers

Medlem
    Exakt de har jag kollat på. J@kligt dyra bara så man vill ju vara säker på att det är rätt.

Min fråga är hur fasen kopplar jag 2 st 15 rör till det där? Finns ju bara en ingång nedåt.
    För jag antar att det bara ska vara ett kopparör mellan de där två delarna?

8. V
    Medlem · 674 inlägg

Vector

Medlem
    Nej, du har lösa delar och inget koppel. Du ska isofall dra som bilen visar ungefär...

9. H

Holpers

Medlem
    Snyggt, precis så, nu fattar jag, det där klarar jag ju själv.

Men sablar vad dyra kopplingarna är 1500 spänn per radiator. Någon som har tips på ngn lite billigare lösning?

10. J
    Medlem · 6 987 inlägg
  11. H

Holpers

Medlem
  12. J
    Medlem · 6 987 inlägg
  13. H

Holpers

Medlem
    A sorry menade koppar, vanliga såna billiga okromade kopplingar. Bocka ett rör. Osv.

Men jag tror nog jag kör på MMA slottsvred. Hela kitet. Å sen koppar-rör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.