B
Byggherren9503: Hej! Har ett hus från sent 40 tal med gammaldags element som jag var och besökte i helgen. Sitter en nibe elpanna och varmvattenberedare ca 20 år gammalt i källaren. iaf så såg jag att det va lite dåligt tryck i systemet så jag skulle fylla på vatten genom ventilen på expansionskärlet vilket jag gjorde. vad händer? Jo precis när jag gjort det börjar det rinna vatten inte mycket men
0 svar · 763 läst
C
Cgunner: Hej! Är det okej att ta bort putsen på en murstockssida som inte används? Murstocken har 2x4 kanaler varav ena sidan har en kamin, men ingen uppvärming på sidan jag vill ta bort putsen. Mvh Cgunner
0 svar · 599 läst
Tutanen
Tutanen: [citat] Jag kan ingenting om element så jag bara spekulerar. Jag tycker att det låter som att det kommer / fylls på med gas? vatten? underifrån i hög fart / tryck. Jo elementet i sovrummet "spolar" och låter också en hel del, Tycker även rören är väldigt varma. Elementet i vardagsrummet låter ingenting, så jag har faktiskt ställt sängen där :crysmile:.. Skulle vara intressant att
4 svar · 3,3k läst
·
L
lostinsweden: Sedan om röret är skadad så skulle det läcka även med radiatorn avstängd
13 svar · 4,6k läst
·
S
Surgubbe: [citat] Sämre flöde i hela slingan? Det är en TP11 300m hög och 400 mm bred. 0,7 liter volym. Försöker förstå skillnaden i tryckfall/motstånd mellan radden och h-stycket men jag går bet. Synd att man inte kan redigera första inlägget Ser att jag kunde varit tydligare.
2 svar · 1,8k läst
P
philippk: Hej! Jag chansar lite här, har också postat på värmepumpsforum men vill få in lite snabb respons för att höja livskvalitén omgående. Jag har ett värmesystem, 2-fördelat med cirkus 10 slingor sammanlagt. Systemet på bilden är den som är närmast värmepumpen & cirkulationspumpen. Det jag behöver är att avlufta köksslingan, den som är närmast Returen & Inkommande. 1. Den
0 svar · 1,5k läst
·
Huddingebo
Huddingebo: Bryter pannan förbränningsfläkten (och därmed även laddomatpumpen) innan tankarna är genomvarma? Jag har en Baxi solo plus och har inga problem med att fylla mina två tankar tills de är 85-90°C från botten till toppen.
15 svar · 5,4k läst
·
S
Sepp: Hej. håller på inreda övervåningen i mitt hus. Där finns ca 80kvm och planen är att ha vattenburen golvvärme till 60kvm (4 golvvärmeslingor), resten blir el golvvärme (våtrum). Hustillverkaren har varit snäll och lagt upp 2st ledningspar för matning och retur av värme (hela bottenvåningen på 120kvm värms av vattenburna radiatorer av en NIBE f750). Frågan är nu om jag verkligen
0 svar · 782 läst
Angelsong
Angelsong: Hur fasen kan de vara 17 grader inne? För 3 år sedan kunde jag höja så det blev för varmt på 24 grader inne. Jag har väldigt lite kunskap om hur denna fungerar och ingen jag känner vet heller inte. Det är en elpatron som jag har vridit upp till nästan fullt. Vad gör jag fel nu som jag inte gjort förut? Eller är det elpatron som börjar bli dålig köpt -08? Tycker jag har satt
0 svar · 902 läst
·
Demmpa
Demmpa: För det första, glömt fråga följande viktiga fråga: Har det alltid varit såhär när ni har bott där, eller har det bara kommit typ nu i höst/vinter? Av någon okänd anledning så stryps flödet genom elementet betydligt mer än alla andra elementet. Du kan prova med att stänga alla andra termostater samt skruva bort termostaten från ventilen på det strulade elementet. Nu blir det
7 svar · 1,9k läst
·
F
flaxie: Ska du ändå byta kan du ju passa på att gå mot smarta hem versionen https://www.hornbach.se/shop/DANFOss-Radiatortermostat-Z-Wave/6691485/artikel-detaljer.html
3 svar · 2,3k läst
N
Nevada2: Sent svar men tack för råd! Kommer att byta till slutet expansionskärl.
5 svar · 2,9k läst
D
Dykarn123: Hej, Har en keddy murspis. Tog bort gallret och kollade in vid rörkanalen, såg att det vekar inte vara tätt med runt röret, borde det inte vara det? Känns som värmen försvinner upp där annars. Tycker allmänt den värmer dåligt för att vara en murspis. Tack
0 svar · 845 läst
·
L
LaT: [citat] Du har helt rätt, jag gjorde det dumma antagandet att en panninstallation som är gjord de senaste 20 åren har en shuntstyrning. Det vet ju alla att de normalt inte har. Men du som är proffs, kan inte du förklara hur en termostat är tänkt att fungera, jag läser så många olika idéer här så det vore bra om nån redde ut det. Åh, apropå panntemp så står det i första
8 svar · 2,9k läst
GoC
GoC: [citat] Ett gammalt värmesystem byggt för självcirkulation som det ser ut. Då fungerar det även utan att pumpen är i gång.
7 svar · 1,8k läst
·
H
Hans Åke Lindquist: Hej igen Tergo, undrens tid är törhända inte helt förbi. Sakta blir den tidigare iskalla radiatorn - om inte varm - så dock ljummen. Jag följer nu upp med ditt råd att knacka med en liten hammare på packboxen för att se se, om detta ökar flödet ytterligare. Om jag inte kommer på något knep, som ökar termostatens tryck på metallstiftet, återstår föga annat än att använda min
3 svar · 585 läst
T
Trrttsch: Imorgon tog visst längre tid än väntat. :-) Nu äntligen har jag skruvat upp plåten. Det enda nummer jag hittar är LB25 och när jag googlar på det hittar jag inget alls. Jag får helt enkelt kontakta dem och se vad de säger. [bild] [bild]
12 svar · 6,4k läst
·
Bo Lindemark
Bo Lindemark: En MMA termostat på en radiator verkar ha fastnat i stängt läge. Hur fixa?
0 svar · 1,2k läst
J
jonaserik: Mera flödesätt fart på pumpen till max, stäng alla element uppe, har du tur så åker en del luft ut, normalt så kommer rören från taket ner till elementen i en källare och där kan det bli luft som stoppar, flödet tar vägen till övre våningen.
5 svar · 1,9k läst
·
L
lordi: [citat] Nej det ska inte behövas, men du kanske behöver öka på den befintliga pumpen, fast iofs så har du rätt bra temperaturdifferens nu. Om du har uponor smatrix (för vilket jag har blandade känslor) och man sedan kopplat på ytterligare en slinga i efterhand så kan det bli fel. Jag rekommenderar att justera in flödena på traditionellt vis istället. Du kan även strypa något på
4 svar · 2,8k läst
·
J
Josth: Jag skulle byta alla insatser eller hela ventiler om ny insats saknas i sortimentet. Passa på att byta värmevattnet också. Helst gör man allt detta under sommarhalvåret.
2 svar · 1,2k läst
pacman42
pacman42: [citat] Kolla temperaturerna ordentligt. Du får bra data för att göra en bedömning från dem. Om din har okrypterad debugport så kan du med fördel logga temperaturerna också. Det finns trådar både här och på värmepumpsforum om hur man gör det.
18 svar · 3,8k läst
·
F
fritidsbyggare: Tyvärr är det nog så att axeln är monterad inifrån kopplingen och hindras från att falla ur av en fläns på axeln. Sen sitter det troligen ett par o-ringar för tätning. Men det är nog med andra ord omöjligt att byta tätningar med mindre än att man får plocka loss ventilen och demontera den inifrån. :thinking: Har inte plockat bort handtaget med risken för att det skulle börja
4 svar · 3,5k läst
·
raubtier
raubtier: Efter att ha funderat på det här en ganska bra stund så är jag nog rätt klar med att det blir en luft/luft i källaren. FTX håller på att installeras, kommer att bli tilluft i gillestugan också, tar mig ner genom en garderob som ska bytas ut. Jag har dock en fundering på hur jag kan optimera värmen i källaren. Gillestugan är som sagt stängd mot övriga källaren pga tvättstuga och
15 svar · 8,0k läst
C
clasbis: [citat] finns inget annat att skruva på, bara muttern som håller ventilen
15 svar · 2,0k läst
·
T
telemarksystems: Ja just det ja...
7 svar · 2,1k läst
·
J
jonaserik: Kolla piggen under termodonet , den kan kärva, jämför med andra hur det ser ut, piggen uppe varmt , nere kallt.
1 svar · 561 läst
M
mangsa: [tack för svaret!! Kontaktat 2 elektriker nu QUOTE="Demmpa, post: 4022584, member: 130235"]Den ligger nog utanför undantaget, så det är elektriker som ska byta om man ska följa alla regler. Men det första som bör göras är att mäta/felsöka för att ta reda på var felet verkligen är.[/QUOTE]
4 svar · 1,8k läst
·
G
Granström2: Du behöver byta till en termostatventil. Biltemas ventiler fungerar bra. https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventiler/termostatventil-2000038153 Spara till våren då vattnet lämpligast töms ur värmesystemet ned till n nivå där ventilen sitter.
1 svar · 948 läst
·
R
Roddan78: Hej! Jag är i skede att börja med vvs installationer i ett nybyggd uthus om 80 m2 innehållande bland annat pannrum med vedpanna och en ackumulatortank på 3 m3. Denna byggnad har förberetts för golvvärme. Från denna byggnad går två kulvertar om vardera ca 20 meter. Den ena går till ett tvåvånings bostadshus på ca 200 m3. Tanken med den andra kulverten är att så småningom värma en
0 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.