Utbyggnad och tillbyggnad
donorb: [citat] 1 - Det är inte samma. Det är krypgrund i resterande del av huset - muren under dörren är mur in mot krypgrund. Jag gissar på att man gjutit för att ha som underlag till en uteplats. Det är under tak. 2 - Tänker att jag vill slippa gjuta. Funderar mest på om man behöver täcka betongen med plast/platonmatta eller om det räcker med luftspalt undertill. 3 Plattan är i princip
Åsa Lund: Har du kollat på svenskt träs hemsida? Jag har för mig att det finns hjälp för dimensionering där.
jkw: Hej är i samma läge som du. Hur löste ni det. Körde ni med takstolar från leverantören och tog de 6000:- för alla fem? :thinking:
Sofialla: [citat] Det finns en budget men hellre bra än allt för billigt enligt mig - tar nog ett gäng år innan det lönar sig ekonomiskt men föhoppningsvis lönar det sig socialt och trivsellmässigt rätt fort. Vi skulle behöva dra rör till nytt kök men det bör kunna göras under huset så borde inte vara allt för komplicerat. Ljud i sidled är en sån sak som jag gärna skulle höra lite om
malte_sven: [citat] Yes, tak och väggar.. var mest orolig att sågytan och reglar på trallen ska ruttna i vätan...
1939: [citat] Tack jag har också tänkt tanken med lyftbara sektioner. Så kommer det att bli. Det hade dock varit fint att inte behöva dra upp vattenslangen till balkongen... Förmodligen kommer smältvatten efter vintern att göra nytta men vem vet, vi kanske kommer vilja sitta där och sola under påsken så då skottar vi ju bort snön.
Patmark: [citat] Jamenvisst, förbereda är helt rimligt som i ditt fall. Men att installera en hiss som inte kommer att användas utvändigt på privata villor är dårskap. Om det är invändigt pga en icke fungerande planlösning eller om det är hyreshus eller offentliga lokaler där alla ska kunna vistas så absolut. Får man såna krav på sig bör man noga se upp så att det inte är en enskild
Ina_T: Hej Birgit [citat] Tusen tack för tips! Ska höra med kommunen :)
Thomas876: [citat] hej! Jag gjorde som så att jag gjuta av redan vid första bärlaget till undervåningen och sen även till takstolarna. Så vart ju två lager gjutning
pette: Tack, ja detta måste jag självklart kolla upp då det inte är min bakgård direkt. Isolecan bygger 290 mm, och som jag förstår finns leca balk i bredd 250 mm.Jag hade en annan idé att montera en 45*195 mm innanför lecabalk 250 mm och låta den ta last från taket. Men vill verkligen hålla konstruktionen enkel och helst Sten upp till tak. Hade helt klart egentligen varit enklare att bygga
HenkeNord: [citat] Vi har redan fått det uppritat av en arkitekt, så det ser helt ok ut. Tack för din input, det var lite den känslan jag hade. Den uppskattade tiden för arbetet är 2865 timmar och när jag googlar och ser att man räknar med 1300-1500 timmar på att bygga ett helt hus så börjar man ju fundera...
franzfritz: Vi har inga skjutdörrar. Vi satte in två pardörrar i första etappen och en pardörr i sista.
BirgitS: [citat] Det brukar det göra om rampen uppfyller tillgänglighetskrav när det gäller t.ex. lutning. https://www.nacka.se/49835a/globalassets/boende-miljo/dokument/bygga/ovriga-dokument/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
J_W_M: Hej! Vi håller på att bygga ut vårt hus. Stommen är av trä samt bottenplatta av betong. Vet någon hur man bäst ser till att det blir tätt längst ner vid regelstommen mot betongplattan? Regelstommen kommer att kläs med fasadtegel. Har förstått att man kan lägga bitumenduk men funderar även på om man kan svetsa dit någon typ av papp? Mvh. Johan
steve5432: [citat] Vi har velat fram och tillbaka i flera år kring detta. Uterum eller tillbyggnad. Det går ju att isolera ett uterum med höst/vår-partier och med lite hjälpvärme och ordentlig isolering i golv, tak och väggar kan man ju sitta där i flera minusgrader. Det går dock inte att ha uppvärmt hela tiden, vilket gör att utrymmet främst kan användas vid "planerade" aktiviteter. Det duger
FörsiktigeGeneralen: [citat] Foamen brukar vara EPS så så det är plast, men den är inte helt tät, hade den varit det så hade den inte behövt plastas under mot betong (vid golvläggning), dvs. samma anledning till att jag är skeptisk till den som syll mellan stolpe och plint.
MikeEcho: Vi har precis köpt ett hus som byggdes 1999 (från Sjodalshus, numera en del av Götenehus). Huset har en 5,6 x 2,9 m veranda, men vi saknar entré (lobby/vestibul) och entrédörren leder direkt till det stora vardagsrummet. Detta är inte idealiskt eftersom smutsiga skor gör området smutsigt. Vi föredrar också att ha mer utrymme för att hänga våra rockar. Det finns heller inget
Niklaspe: Går i planerna i att bygga till några kvm på huset. Funderar mest på om antalet plintar räcker som jag skissat? 8kvm totalt med 20 graders taklutning typ fackverktakstol. Belastning från takstolarna hamnar på kortsidan och tänker mig att 3 plintar på var sin sida ska räcka samt att jag kommer kunna fästa bjälklaget i det befintliga med en rörelsefog. Infälltbjälklag 45x220 samt
Denkan86: Har försökt göra en ritning hur jag har tänkt mig. Huset år på krypgrund på berg. Jag har tänkt mig en altan på 28 kvm. Isolerad med golvvärme och 3 glas skjutdörrar. Torpagrund under. Ser ni någon risk i att fästa 3 av 4 hörnpelare på husets stödmur. En kommer fästats på gjuten betong och övriga mittenpelare kommer sitta på lecablock. Taket kommer vila på ett träbjälklag
Villaägarenr1: [citat] Du kanske inte har utrymme att belåna huset mer. Det är ingen rättighet.
Gyrokompass: Howdy! Skulle behöva lite råd av en eller flera erfarna i ämnet. Notera gärna att jag söker erfaren kunskap och helst inte råd från någon med ett rykande färskt diplom från skickarskolan. Jag bor på en gammal sekelskiftesgård och har styrt undan allt vad tätskikt och ångspärrar heter eftersom gården är byggd efter gamla skolan och står och mår fortfarande bra. Har i grund byggt
Daniel Barnaniel: Förmodar att en konstruktör har gjort k? Isf är din första fråga avklarad. Dimensioneringskontroll ska utmynna i ett dokument utfärdat av annan konstruktör och meddela att beräkningar stämmer. Börja med att fråga din konstruktör, annars får du ringa runt.
Cheesen: bild/Skiss tack. om jag förstått frågan korrekt så är det bara att göra alla stolpar 95x95 men snedsåga räckets anslutning mot stolpen. [bild]
Tjoloho: [citat] Du kan ju alltid sätta lite bambu på insidan, så får du lite tropisk/utomlands känsla med, tar förvisso bort lite av utsikten men tänker att man ser över staketet iallafall+ att du får lite insynsskydd från nyfikna vägtrafikanter
Alfredo: [citat] Ja visst är det bra om man kan få det men min erfarenhet är att det ofta är svårt att få så "många" offerter som man skulle önska.
ÉlPon: Ok jag kan ju minska ner vedboden med 3,5m2 för säkerhets skull då. Avstånden till tillbyggnaden är den samma men då är det 15m2 vilket är friggebod.
surris: [citat] Öppen takfot och mögelstoppers i varje takstolsfack ca 1 m ner från nock.
MNilsson1: Är i färd med renovera min farstukvist. Från början var farstuns tak/ räcke inmonterad i panelen. Nu funderar jag på två lösningar, antingen sätta panel eller använda nuvarande "mall" Sen är jag osäker på hur jag ska göra med hängrännan, från början slutade husets ränna en bit in på var sida om farstuns tak (se bild) och vatten har letat sig in, tack och lov är det mest