Utbyggnad och tillbyggnad
HasseTeknik: Ja om duschen ska vara inuti bastun, så finns ju många problem att lösa. Hitta material, som klarar värmen. Ej köra högre än 95°C i bastun, så att inte vattnet i rören kokar. Skållningsskydd för vatten, som står länge i ledningar innan användning. Material i duschskydd/ duschväggar, som inte blir för heta och inte blir farliga om de skulle råka gå sönder. Hur heta blir
ollo: Finns ett golv som tydligen är anpassat för uterum jag har själv inte sett det så jag kan inte säga något om kvaliten. https://www.stuvbutiken.com/sv/artiklar/golv-3/bionylgolv/alla-bionylgolv/index.html
Dojo Rising: Hej ! jag renoverar en mindre lada. Har lyft och bytt alla syllar samt gjutit en platta under och fått i ordning på bottenvåningen. på ’skullen’ över så har det varit hö osv och endast legat enkla brädor som golv. Detta är nu borta och jag har reglar upp ett nytt bjälklag samt isolerat med hunton. Mitten delen på ladan är timrad i en kvadrat med båda ytter ändorna har utgående
Andreas13: Hej, Jag har lite grundläggande frågor om hur jag kan bygga grunden för en planerad utbyggnad på baksidan av mitt hus. Så här ser baksidan ut idag. Det är ett kedjehus där garaget delar vägg med grannens hus. Mitt hus är det på vänster sida i bilden. Grannens hus byggdes ut på 80-talet med ett extra rum bakom garaget. [bild] Värt att notera är att mitt garage ligger 35 cm lägre
Snickarkirre: Hahaha ja de låter som en bra plan (y) de va så lite så, lycka till!
Gabbe1: [citat] Det ser ut att finnas en avväxling infälld i hammarbandet och generellt så räcker stående 45x195 på c-c 60cm med mycket god marginal för att bära upp en övervåning och ett tak. Min slutsats är alltså att du kan placera reglarna på c-c 60cm istället. men det kan ju innebära en del extra trixande vid fönster och dörrar.
andhak2802: Hej, Vi har fått ett besiktningsutlåtande jag inte är särskilt nöjd med och funderar därför på att begära en överbesiktning. Ska man fortsätta hålla inne pengar till denna besiktning i så fall är genomförd? Anledningen till att jag inte är nöjd är följande: Vi anlitade en firma för att göra en utbyggnad på ca 15kvm. När utbygget var klart hade vi dels en besiktning men
epw: Jag kapar tråden då det är en liknande fundering som säkert Justus Andersson kan svara på. Jag skulle vilja ersätta limträpelarna på ritningen (115*115) med 2 st skruvlimade 45x170 reglar. Det ska vara en 120 cm balk på ca 2,10 cm och uppåt ovan en dörr som kommer centrerat på gaveln. Förslagsvis en 90*315 då det finns liggandes. Räcker det med 2 st limskruvade 45x170 från nock
Rickard.: Båda uppfyller utan tvekan EI 30, troligtvis även 60 men det vågar jag inte lova.
DBSP: [citat] Hej, Jobbar med detaljplaner kommunalt och som egen konsult. Nu är inte bygglov min expertis. Olika kommuner tolkar prickmark (mark som inte får förses med byggnad/bebyggelse) lite olika. Vissa anser att balkonger inte får uppföras överhuvudtaget på prickmark. Vissa tolkar det som din kommun verkar göra: att balkonger får uppföras såvida den inte räknas in i byggnadsarean. Då
oskaroskarekman: Vi ska bygga ut vår sommarstuga med 32kvm 4x8 meter. Det är ett plan och valmat tak.byggnaden ska stå på plintar. Mellanrum på plintarna är 2 meter. Nu är frågan vilken dimension den borde vara plintarna. Dom som gör markarbeten menar att 150mm plintar räcker. Men marken lutar något så en del yöutav plintarna blir nästen en meter över mark medans några är 25 cm över mark. Är
sedlawl: Hej Håller på att renovera en mindre hus. Huset har haft isolering i innertakets bjälklag (sågspån),innertaket är borttaget och ska isoleringen ska göras i takbjälklaget. Fick ett tips att 1) lämna det gamla plåttaket och 2) isolera under taket (10 cm) 3 lägga nya reglar på befintligt plåttak (För 20 cm isolering) 4) yttertak fråga skulle denna konstruktion fungera. Har två stora
Henrik.S: Beror på vad du menar med rutna och blöta. Bilder hjälper. Och hur har det torkat upp? Har du fuktigt virke räcker det ju inte att det yttorkar. En byggfläkt som får gå och värma i nån månad brukar väl var hur det ser ut när det torkas ut efter en fuktskada. Men om virket verkligen är genomtort, och ni kan bygga ny bärande konstruktion på sidan om den existerande borde det väl
PatrikAberg: [citat] Detta är en snabb skiss av en vän till mig, jag har gått i tankarna att bygga ut huset i båda planen möjligen mot höger framifrån för att få en symmetri med entrén i mitten. Då får jag dessutom ett större kök som ligger till höger bakom trappan upp samt ev en trapp ner i pannrummet som i dag man får gå ut för att komma till. Jo huset ligger helt perfekt med bra läge så
andersmc: [citat] Jag läste matte i gymnasiet för 45 år sedan, men jag kan väl ändå göra ett försök. Tänk dig att du ritar upp ett rätblock med längden och bredden 1 och höjden given av vinkeln 27⁰, alltså tan(27⁰) = 0,51. Beräkna diagonalens längd på sidan. Med Pythagoras: roten ur(1² + 0,51²) = 1,12 (eller 1/cos(27⁰), det blir samma). Beräkna rymddiagonalen i rätblocket: Roten
Manonano: [citat] Hej Jag vart klar med en tillbyggnad förra året 2021/09 . 15kvm med en betongplatta + vattenburen golvvärme, 3-glasfönster där varje fönster parti är 140cm i bredd. Dörren/fönster som går att öppna ut till altanen är också 140 cm (tung haha). Rummet är helt isolerad med plåttak. Lite svårt att ge dig exakt summa då jag hade andra jobb också som inkluderades i priset.
Espen64: Hej, jag funderar på vad ni i forumet tycker om jag andvändar dubbelfasad panel för liggande montering. Är det OK, eller bör jag undgå det och andvönda mig av änkelfasad panel.? Mvh Espen
Jlinde1: Hej! Tänkte ha min trall klar till sommaren och det saknas ett staket. Något jag inte planerade riktigt innan jag byggde trallen. Det lutar mot att sätta staketet i stolpskor alt. Stolpfundament. Någon som har använt dessa eller blir det på tok för svagt? Jag hade tänkt haft ca 180(eller 200) mellan stolparna med liggande ribb.
Afterquake: Hej. Lite input gällande utrymning. Detaljnivån kanske blir lite väl djup, men försöker sammanfatta på slutet. När man har en privatbostad (Verksamhetsklass 3A enlig boverkets byggregler) så får du max ha 45 m gångavstånd till säker plats (normalt dörr till det fria). 45 m må låta långt, men man måste också beakta att man räknar straffpålägg om man bara kan gå åt ett håll,
Pascal Granfeldt: Hej alla husexperter Jag har en matkällare (ca 4m2) i mitt 70-talshus som till 2/3 ligger under jord. Jag vill använda nu använda den till vinkällare men fluktuationen av temperatur över året är lite för stor (mellan 7-20 grader). Innan jag ev. installerar en klimatanläggning vill jag prova att utvändigt tilläggsisolera den delen som ligger ovan jord (se bild som visar den övre 1/3
anderslofwall: [citat] Det finns ju två enkla vägar; antingen låter du trädäcket vara kvar där det blir blött och lägger heltäckningsmatta en bit ut där vattnet inte kommer åt eller så sätter du en hängränna under vattplåten du har i skarven på fasaden (plåten som sitter ett par decimeter under taket) och leder bort vattnet i sidled.
Svedde: [citat] Jag har haft utlägg för är bygglov, ritningar, elektriker, extern målning, markberedning m.m. Och en bred markis som entreprenören tagit bort måste ersättas. Det jag vill är att det sker en reglering enligt den lagstiftning som gäller, vid avbrutna leveranser från entreprenören. Varken mer eller mindre.
Thule-Fredrik: Absolut så vågar dig på detta. Jag gav mig in på en tillbyggnad 2020 om 5,6x10,7 fördelat på 1.5 plan + källare utan mer erfarenhet än en igenbyggd garagevägg i bagaget. Jag har också en pensionerad snickare till svärfar som jag ringer oftare än min fru numera. Grunden och källarväggar gjorde vi själva, för att hinna få det vädertätt (vindduk och takpapp med presenning) innan
Woodi: gör om detta till en projekttråd istället. planen är försöka bygga detta under min lediga tid i sommar. ska byta taket på bostadshuset och samtidigt göra uterummet. idag är platsen uterummet ska stå på en altan och vi har ett öppet uterum på motsatt sida som knappt används då den är lite för liten och dörren till den är direkt i anslutning till vårat sovrum. så första stegen
Liemannen: Hej. Kul att du frågar. Det blev lite fördröjning, men nu kommer snickarna om två veckor. Fick en offert på 235k, då återstår golvläggning, målning el och värme. El, golv och målning fixar jag nog själv, sen har jag begärt offert på värmen (minishunt från tidigare radiator till golvvärme). Har dock valt att köra löpande faktura, då jag känner snickarna och litar på att det
AngelFB: Efter MYCKET om och men så skickade snickaren någon annan som satte någon plywoodskiva så takläggaren kunde bränna upp pappa på den. Nu ska plåtslagaren komma tillbaka för att sätta ny plåt. Plåtslagaren skyller på takläggaren och snickaren, så blir en saftig faktura från honom. Han hade snackat med snickaren, som säger att han inte har några pengar alls. Och utan betalning vill