Hej!
Ska flytta ut en vägg som ligger under tak som varit del av en veranda.
Det är en tunn gjuten platta utan isolering. Jag är fundersam på hur man ska tänka med konstruktionen.
Det är ungefär 30cm från platta till golvnivå inomhus. Funderar på om jag ska bygga in det hela eller ha luft mellan betong och golv och låta uteluften ventilera.
Bilderna är säkert inte så bra eller förklarande...men får väl fylla på med fler vid behov.
Frågan är alltså lämplig konstruktion av golv underifrån och upp.
Bild 1 In mot befintlilg vägg
Bild 2 Väggen kommer gå ca 30cm innanför muren som syns. Vid slagregn bör det alltså vara risk att vatten landar där.
Ska flytta ut en vägg som ligger under tak som varit del av en veranda.
Det är en tunn gjuten platta utan isolering. Jag är fundersam på hur man ska tänka med konstruktionen.
Det är ungefär 30cm från platta till golvnivå inomhus. Funderar på om jag ska bygga in det hela eller ha luft mellan betong och golv och låta uteluften ventilera.
Bilderna är säkert inte så bra eller förklarande...men får väl fylla på med fler vid behov.
Frågan är alltså lämplig konstruktion av golv underifrån och upp.
Bild 1 In mot befintlilg vägg
Bild 2 Väggen kommer gå ca 30cm innanför muren som syns. Vid slagregn bör det alltså vara risk att vatten landar där.
Antar att du ska bygga in den delen så den blir inomhus?
Är det samma typ av bottenplatta under resten av huset?
Gjuta på extra klack mot utsidan för att få upp den under vägg samt träbjälklag med typ isodrän isolering inbyggd?
Kanske vattenburen golvvärme i sand överst, även om den grunda plattan eventuellt ger det dålig verkningsgrad?
Gjuta på extra klack mot utsidan för att få upp den under vägg samt träbjälklag med typ isodrän isolering inbyggd?
Kanske vattenburen golvvärme i sand överst, även om den grunda plattan eventuellt ger det dålig verkningsgrad?
1 - Det är inte samma. Det är krypgrund i resterande del av huset - muren under dörren är mur in mot krypgrund. Jag gissar på att man gjutit för att ha som underlag till en uteplats. Det är under tak.Antar att du ska bygga in den delen så den blir inomhus?
2 - Tänker att jag vill slippa gjuta. Funderar mest på om man behöver täcka betongen med plast/platonmatta eller om det räcker med luftspalt undertill.
3 Plattan är i princip ett tunt lager cement på någon plast. Sen är det stenar och grus och opackat material.
Borde kanske ta någon mer översiktlig bild...men måste flytta massa saker först