Hej! Jag har ett projekt som innefattar läggning av furugolv inom det snaraste. Men kvar att göra efter det är att fixa beklädnad av väggarna och innertaket. (Plus el och vvs-arbete) Så jag tänker att det kan vara bra att täcka golvet på något sätt. Detta är ett långt projekt, så skyddspappen, eller vad det nu blir, måste nog ligga ett tag. Bör jag undvika mjölkpapp då kanske? Är det bättre att slänga ut lite masonitskivor som skyddar vid arbetet som kommer efter? Tacksam för svar.

sunnis
Masonit är bra ifall du ska snickra, köra skivlyft över det färdiga golvet m.m.

Annars räcker mjölkpapp väldigt bra. Jag brukar rulla ut allt eftersom jag lägger golvet. Man kan köra två lager för lite extra skydd.

Okej, men är det ingen fara att det ligger kvar ovanpå golvet ett tag då? Jag menar eftersom mjölkpapp är så tätt att det kan bli problem med fukt?

När vi (eller hantverkarna) renoverade vår lägenhet la vi ut mjölkpapp av "tjock" model från Hornbach men vi hade även masonit på ett antal ställen vilket var bra när "jag" tappade hammaren så vi slapp märken i golvet. Så bägge är nog att föredra. Vi tejpade mjölkpappen med ngn dyr tesatejp och den låg i ca tre-fyra veckor på 13 mm ekparkett, Ingen kondens eller andra bekymmer.
/B

sunnis
D douglas79 skrev:
Okej, men är det ingen fara att det ligger kvar ovanpå golvet ett tag då? Jag menar eftersom mjölkpapp är så tätt att det kan bli problem med fukt?
Nää, det tror jag inte. Vart skulle fukten komma ifrån? Det är väl bara lyfta lite på pappen och kolla under om man skulle bli orolig...

undvik byggmax varianten billig men alldeles för tunn

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.