stigen stigen skrev:
Vilken utsikt! Det blir ju kanon!
Men jag har en fråga angående altanräcket och dom liggande spjälorna.
Vilka regler är det som gäller där för att det skall vara barnsäkert?

Med vänlig hälsning, Dag
hej Dag!

Jag gick efter det jag kunde hitta på denna sida.
https://x-line.se/wp-content/uploads/2020/09/Sammanstallning-regler-racke.pdf

Men även att jag håller måttet på 40mm mellan ribborna så är det ändå en klockren klätterställning för barn. När jag skaffar egna finns risken att det åker upp någon form av plexi eller liknande på insidan.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Rickard.
D Deeriko skrev:
hej Dag!

Jag gick efter det jag kunde hitta på denna sida.
[länk]

Men även att jag håller måttet på 40mm mellan ribborna så är det ändå en klockren klätterställning för barn. När jag skaffar egna finns risken att det åker upp någon form av plexi eller liknande på insidan.
*Räcken på balkonger, trapplan och trapplopp bör, upp till en höjd av 0,8 meter, utformas så att de inte går att klättra på.*

Detta uppfyller du ju utan tvekan inte med ditt täcke så frågan är ju om det inte är bäst att göra det med en gång. Du lär väl någon gång ha andra barn på besök eller vips så vill du sälja och då är det väl smart att inte ha ett ”olagligt” räcke.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Måttet på höjden är inga problem men förstår absolut vad du menar, dock är det inte ”olagligt” att ha det som jag har det nu men helt klart olämpligt om man har kids.
Även gunnebostaket går ju jättebra att klättra på med rätt motivation

Rickard.
D Deeriko skrev:
Måttet på höjden är inga problem men förstår absolut vad du menar, dock är det inte ”olagligt” att ha det som jag har det nu men helt klart olämpligt om man har kids.
Även gunnebostaket går ju jättebra att klättra på med rätt motivation
Denna diskussion har jag haft förr här och jag hävdar fortfarande att inte följa lagar (plan och bygglagen i detta fall) är definitionen av olagligt.

Vars gränsen för klättringsbart går är ju lite svårt som du säger och nog stora barn tar sig ju över det mesta. Kanske inte bara jag som klättrade stuprör upp på tak som barn men kan klättriga småbarn ta sig över är det ju svårt att hävda att det är ok.

Det är ju också olagligt att gå mot röd gubbe så jag ska inte vara moralpolis men det är väl bra att veta om.

Håller med dig till 100% men olagligt blir fel ordval.

kommer helt klart fixa någon lösning för att försvåra det så gott som möjligt utan att det ser fullständigt förjävligt ut.

stigen stigen skrev:
Vilken utsikt! Det blir ju kanon!
Men jag har en fråga angående altanräcket och dom liggande spjälorna.
Vilka regler är det som gäller där för att det skall vara barnsäkert?

Med vänlig hälsning, Dag
Ett lås på dörren?

Inget handtag på utsidan alls faktiskt.

Fast de eventuella barnen kommer mer innifrån!

Det har du väldigt rätt i, tänkte mer på inbrott haha!
Det sitter handtag med lås på insidan.

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
D Deeriko skrev:
Håller med dig till 100% men olagligt blir fel ordval.

kommer helt klart fixa någon lösning för att försvåra det så gott som möjligt utan att det ser fullständigt förjävligt ut.
Du kan ju alltid sätta lite bambu på insidan, så får du lite tropisk/utomlands känsla med, tar förvisso bort lite av utsikten men tänker att man ser över staketet iallafall+ att du får lite insynsskydd från nyfikna vägtrafikanter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.