T
Turbo123: Jag är en amatör och rätta mig gärna om jag har fel. Och ta inte det jag skriver som någon rekommendation. Är du osäker anlita en konstruktör. Svenskt Trä har ett färdigt beräkningsprogram. Gäller dock att hitta en modell som stämmer in på ditt bygge. Rent principiellt för dimensionering av pulpettakballar och bärlina, så bör nedanstående kunna funka att utgå från: (jag vet,
1 svar · 2,5k läst
M
marfei: Tack. Då förstår jag, men det är ett jättejobb. Både lockpanelen och ”bottenpanelen” måste då lossas. Hade hoppats att det finns en ”genväg”.
4 svar · 1,6k läst
·
P
polaris78: ett senare förslag [bild] Norr eller lite Nordvästlig [bild] Väster [bild] Söder [bild] Öst [bild] Norr nedåt på bilden Fönsterplaceringar är inte färdigt eller genomtänkt utan mer bara för att få en aning hur det ser ut
3 svar · 4,6k läst
·
N
nisse016: kunskap fråga .Jag håller på bygga uterum och jag undrar om det går och montera stolparna på fasaden med fransk skruvar eller likadant? Fasaden är röd tegel och vind skivor är trä. Vind skivor stickar ut 90mm. Jag ska montera 90x90 på tegel fasaden med på nån sätt och sen uterum stolpe som är 45x90
0 svar · 1,5k läst
·
S
Stugmannen: [citat] Yes! Fram med bilderna. Jag håller själv på med att skotta spån i trossbotten så behöver denna lösning nu :)
10 svar · 4,4k läst
BirgitS
BirgitS: Det senaste jag såg om kostnad för en tillbyggnad i forumet var typ 40 000 kr/kvm och det var för mer än 2 år sen, alltså innan den kraftiga prisstegringen på byggmaterial.
1 svar · 2,1k läst
Jiji
Jiji: Jag har släktingar som har en glasveranda som ingång på sitt hus. De har dubbeldörrar som går att haka upp med haspar så att de kan stå helt öppna. Jag har aldrig upplevt att det är långt mellan ute och inne i det huset. De har en gångmatta från glasverandans ingång till husets riktiga ingång och där kan man springa med skor utan problem. På sidorna har de ett bort med stolar resp
9 svar · 2,8k läst
·
husdrömsjakten
husdrömsjakten: [citat] Tack! Ska vi konvertera även i gamla huset trots luft/luft-värmepump?
2 svar · 1,5k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Läs här om det som spelar roll vid bedömning av liten avvikelse: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/provning_lov_fb/bygglov_inom_dp/planenlighet/atgardens-planenlighet/liten/ Det som gör mig skeptisk är att du skriver om 40 m långt plank längs hela tomtgränsen.
10 svar · 7,0k läst
R
RolfRolf: [citat] Bra idé! Tyvärr så är badrummet innanför dörren redan färdigt.
7 svar · 3,8k läst
·
F
FGLIN: [citat] Men regeln om 4,5 m är dels inte absolut, dels lär den vara grundad på gamla brandskyddsregler och det borde inte vara så relevant för en ren underjordsbyggnad.
3 svar · 1,7k läst
C
Christer Nilsson123: [citat] Hej och tack för svaret. Glömde nämna att det är på markplan i ett flerfamiljshus. Ovan för är balkong som täcker 95 procent av ytan på trallen. Men kanske nån typ ”Fuktspärr” mellan plattan och ”reglarna”
3 svar · 821 läst
c-n
c-n: [citat] tack för svar. (y)
3 svar · 1,8k läst
·
fgo
fgo: http://www.energiberakning.se/default.aspx Denna sida har det du behöver.
1 svar · 927 läst
MVJK
MVJK: Hur blev resultatet? Jag håller på att byta ut mina golvspån till spårade spån och ska flytta en innervägg som nu ligger på gamla spånskivorna. Antar att jag ska sätta upp nya innerväggen direkt mot golvbjälklag och inte på spårade spånskivor
6 svar · 3,2k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Ja och framförallt i poolen innan det hamnar i filtret.
7 svar · 2,5k läst
·
B
bope: Hej Ska bygga en mur av bottensten. Kan man dela upp murning? , jag har lagt första lagret med betong och bottensten. Eftersom det tar tid att själv både blanda och mura så kommer jag inte hinna med 4 lager sten på en dag. Eller bör man ta hjälp? Är det ok att fortsätta mura efter nån vecka eller måste allt bränna ihop?
0 svar · 848 läst
N
Northsweden: [citat] Ja absolut, det är ju en kostad som många snickare och hemmasnickare kan komma runt..! Det var därför jag skrev helentreprenad för att räkna högt. :)
6 svar · 2,1k läst
Maarits
Maarits: [citat] Så snyggt bygge. Hur gör man anslutningen till huset så det inte regnar in?
13 svar · 18,9k läst
·
J
joli001: Har precis beställt vikpartie på 4m sedan skall allt isoleras fullt ut Det blev ett vikpartie ifrån Lacuna i Danmark //johan
4 svar · 3,1k läst
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Eftersom det verkar gälla flera balkonger gissar jag att det är bostadsrättsföreningen som har köpt tjänsten att sätta in balkonger. I så fall ser det väl likadant ut i alla lägenheterna och du bör kunna prata med dina grannar om att göra något gemensamt. Men det mesta täcks väl av fönster och dörrfoder.
1 svar · 848 läst
·
S
Simon Kristensson: Hej, Va satte in balkonger på våra lägenheter där jag bor och det ser förfärligt ut på insidan. Som ni ser har mina väggar ett yttre skickat med spackel, vass, puts och ståltråd i ca 2 cm och är väldigt poröst [bild] Tanken var att jag skulle snygga till den här karmen och se till att det inte läcker ut massa damm men det var inte lika självklart hur jag ska gå till väga när
0 svar · 622 läst
raveper
raveper: Helt normalt. Det är därför någon uppfann lister.
2 svar · 1,4k läst
·
eriksson866
eriksson866: Det var bygglov! Ändring av fassad. Men kostar ju inte så mycket!
3 svar · 1,6k läst
·
F
fribygg: [citat] Glas
1 svar · 764 läst
F
1 svar · 764 läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Jag skrev tidigare att man inte ska sätta fast den i huset. Jag har gjort så på en av mina altaner, men jag står på berg. Jag skulle gjort låga plintar att ställa altanen på, men många lägger altanen löst på betongplattor, vilket jag gjort runt min pool. Mitt förslag är att du inte föster den i huset, men det är ju inte tokfel.
9 svar · 1,1k läst
·
I
Installation: [citat] Ungefär så. Lösullen är däremot inga problem dock brukar man ju vilja spruta in lösullen innan man gipsar och att då fästa plasten på glespanelen rätt sopigt då det finsn en överhängande risk att stiften inte orkar hålla emot trycket från lösullen vid arbetet. Sen är det ju direkt korkat att inta ha plasten bakom glespanelen av de andra skälen med att man punkterar
2 svar · 1,7k läst
·
F
Fläktköparen: [citat] Tackar! Det är bottenvåning. Hur kan jag ta reda på om det tar flera dar eller nån timme att avväxla? Det är ett 1 år gammalt hus med ett 280cm brett fönster i samma långsida om det hjälper. Kommunen är inga problem det har jag kollat. Vill av respekt för hantverkarna helst inte be om om offerter innan jag vet att jag har råd.
3 svar · 2,2k läst
M
My Peensalu: Hej Vi söker referenser från någon som anlitat Ask-bygg i Saltsjö Boo. Vi ska bygga om och bygga ut en stuga från 30 till 40 kvm och har tagit in offert från denna firma. //My
0 svar · 790 läst
Björn Sj
Björn Sj: Vi planerar att bygga till vårt fritidshus med en vinkel. För att inte begränsa takhöjden i öppningen i den befintliga ytterväggen vill vi avlasta de befintliga takstolarna i en innervägg parallellt med ytterväggen och i första takstolen på vinkeln. Vi har CAD ritningar på hur det är tänkt i stort och ritning på befintliga takstolar. Nu söker vi någon kunnig som kan hjälpa till
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.