Utbyggnad och tillbyggnad
Phoenix: Hejsan. Är i startgroparna till och börja bygga ett tak över våran uteplats mot ett befintligt tak. Bredd 6700mm Längd 5500mm Taklutning 7 grader den faktiska spännvidden ligger på 4500mm Balkarna kommer ligga mot de befintliga taket och kommer vila på en bärlina.. Dessa dimensionerna har jag tänkt 11 st 45*170 cc600 som takstolar 2 ihoplimmade 45*95 Totalt 4 stolpar i framkant bärlina
Attitudeswe: [citat] Jag fick lägga på 20cm jord och så ny gräsmatta efter att maskiner för bergspräckning, fylle av makadam och betonggjutning kört fram till vår 25kvm platta. Det var torrt nör dom körde så inte sönderkört men väldigt kompakt och en hel del betongdamm och grus från mitt egna murbygge som gjorde att det var enklast att börja om med gräset på 15x5m
Sofie8202: Hej! Vi bor i ett L-format hus, men med garage så terassen får byggnader på 3 sidor. Skulle vilja bygga uterum där, men grubblar lite över hur man ska få till det med fallet på taket eftersom där är hängrännor att ta hänsyn till. Undrar därför om någon som byggt uterum på ett enplans- H format (eller L-format för all del) där man haft samma ”problem”
Bengt65: [citat] Tack!!! Jag skall prova att göra en mall av hård wellpapp tänkte prova hålsåg
Attitudeswe: [citat] När jag bytte 40 panelbrädor på förra huset som hade denna panel så fräste jag till brädorna...
kaherdin: Jag funderade på att plocka bort befintlig ovanvåning på vårt hus tidigare. När vi insåg att det skulle kosta lika mycket att bygga upp en ny ovanvåning som att bygga ett nytt hus från grunden, så skrotade vi den tanken. Otroligt att det inte finns något företag som bara erbjuder färdiga lösningar på detta, till ett mer pressat pris.
Jerald Stuartson: Kan även vara bra att kolla med försäkringsbolagen vad de anser om detta. Tråkigt om ni inte får försäkra eller måste försäkra till en hutlös premie.
Tooompaaa89: [citat] [citat] Bra länk Kreitos Attefallstillbyggnad har helt gått förbi mig. Tack för länk
Michaela_i: Hej! Finns det någon här inne som skaffat carport i stål? Vi tänker likt denna variant: https://www.gotflex.se/carport/visa-alla-carportar/carport-rak-02a-stal-forrad/ Har någon tips på liknande carport?
AndreasLarsson89: Det skulle säkert gå att lägga det flytande på trallen med fötter, liknande detta. Annars är risken att plattorna spricker när träet rör sig. https://konradssons.com/arkitekt/miljoutrymme/klinker-utomhus-flytande-golv/
mariast: Hej, jag hade samma problem och tog bort det med citron. Först pressade jag ut citron över trallen, men till slut tog jag citronen och gnuggade den mot plankorna bara. Lät det verka i kanske 2 timmar i solen och nu syns inget alls mer! Skurade bort citronresterna sedan bara. Jag hade riktigt stora fält med prickar (kapade bort en skruv som hade fastnat). Citron och solljus är för övrigt
Aiglebak: Hej! Jag har funderat på att bygga trall på befintlig jord där blommor/ogräs etc växer på sommaren. Vad tror ni är enklast att tackla detta på? Behöver man gjuta grunden eller går det med enbart marksten på befintlig jord? Jorden är väldigt stabil när man går på den, men vet inte hur detta blir med tiden. Fyi, är väldigt okunnig kring det området, därav de dumma frågorna :)
Claes Sörmland: [citat] Det är lagen om allmänna vattentjänster som reglerar det här. Det kommunen gör är att de beslutar om ett verksamhetsområde för de allmänna vattentjänsterna. När det beslutet är tagit och om din fastighet ingår i verksamhetsområdet så får du betala en större kostnad som motsvarar din fastighets del (enligt en schablon) för anläggandet av de nya ledningarna och
Claes Sörmland: Om det är solklart att det finns en gällande detaljplan för tomten så ska TS naturligtvis inte dra tillbaka sin anmälan om attefallsåtgärd och börja svartbygga. Det går inte att räkna med att ett dåligt råd från en handläggare kan betraktas som en gynnande beslut vid senare prövning. Svara istället att det är din uppfattning att tomten omfattas av detaljplan XXX och att anmälan
JonssonF: Hejsan, försökte söka lite efter detta men blev inte klokare. Har slagit hål i ytterväggen för en dörröppning ut till garaget, garaget i dagsläget är inte ordentligt byggt 3 väggar mot yttervägg bara som ett skal (panel på reglar). Den dagen det byggs om så är min tanke att regla på och gipsa en vägg i garaget då jag inte vill ha mexisten invändigt. Hur tänker jag kring
Söder_om_landsvägen: Betongplatta (schakta, armera, gjuta, efterbehandla) Montera upp "byggsatsen" (Pålar, balkar, skjutpartier, plåttak) Fixa anslutning av sadeltak vinkelrät mot befintligt tak Tilläggssiolera omgivande tak. Måla Vänta tills betongen är redo och lägga klinker Är 100 timmar en rimlig uppskattning för en kunnig hantverkare (om jag målar själv)?
Alibababygg83: [citat] Har ni nr till han KA killen??
Hemmapularen: Hejsan, Vi köpte ett tunnel växthus som i vintras kollapsade av snön (~40 cm). Efter ha rättat upp bågarna igen och svetsat om bitar som varit knäckta så behöver jag en tak balk för att kompensera för den förlorade integriteten/styrkan i stålrören. Som ni kan se på bilden så står dom av sig själva och de lär inte ha några problem att hålla upp plastfilmen heller, så länge
maah: Jag byggde ut mitt hus helt själv. Ca 48m² på ca 500 timmar. Köpte färdiga takstolar och anlitade en kille som spacklade all gips. https://www.byggahus.se/forum/threads/tillbyggnad-35m-hur-svart-kan-det-va.395747/
Patmark: Med lite flyt ställer din kommun upp på att kombinera i ett enda moment, men många kommuner gör det inte. Så var beredd på att behöva göra det i två etapper, först 11 och sedan 15. Då ska det inte vara några konstigheter någonstans. Grejen med 10% över byggrätten är inte heller något att räkna med. Och även om kommunen går med på det som liten avvikelse kan det vara bra att
Zipposwe: [citat] Ja blir nog tryckimpregnerat speciellt eftersom en av dörrarna står öppen hela tiden. Katten ligger där.
Bläcktudan: Blir ju lite från fall till fall. Vi brukar klippa in nockpannan under vindskivebeslaget, men det fungerar bäst vid högre taklutningar, desto flackare taket är ju svårare blir det. Då får man rita och haka ur den så den ligger ovanpå.
Düsseldorff: [citat] Ja, det är överdrivet men om du inte ger mer info kommer alla hantverkare överdriva offerten för att inte riskera att gå back.
JCG.: Hej! Vi ska söka bygglov för att förlänga vårt hus på gavelsidan. Tillbyggnaden ska underordna sig det nya huset med lägre nock och indrag av fasadsidor. Tillbyggnaden ska ha en takkupa. Fråga: hur nära originalhuset kan man ha takkupan utan risk för fukt och andra eventuella problem?
människa: :thinking: Igår visade prognosen helt regnfritt i tio dagar. Idag visar dom regn dom flesta dagarna nästa vecka. Vi bor på Orust. Hur noga är det att hålla reglarna torra före man fått väderskyddat? Jag förstår att man inte bör utsätta råsponten för regn, så i det skedet bör man ju vänta på uppehåll. Men hur är det med väggar, bjälklag & takbjälkar? Vrider reglarna sig när
MrsForest: Jag vet faktiskt inte om det blev några påföljder. Stadsarkitekten pudlade, men jag kan inte minnas om grannen ens brydde sig om att be om ursäkt.
Rob2146: Hej alla kunniga! Står inför ett litet problem och behöver en hjälpande tanke! :) Jag ska göra en tillbyggnad, 15 kvm, där det ska vara ingjuten vattenburen golvvärme. Vid dörren ut till tillbyggnaden finns det ett vattenburen 2 rörs radiator som jag vill ta bort för att sätta en shunt som styr golvvärmen i tillbyggnaden. Då rören kommer upp ifrån golvet har jag ingen bra ide om
Rabbithole: Typ så. Det låter som det enklaste. Om du inte springer för ofta i grinden kan du låta bottenplankan gå förbi på utsidan. Kan ju vara vettigt att täta ner mot marken också [bild]