Howdy!
Skulle behöva lite råd av en eller flera erfarna i ämnet. Notera gärna att jag söker erfaren kunskap och helst inte råd från någon med ett rykande färskt diplom från skickarskolan. Jag bor på en gammal sekelskiftesgård och har styrt undan allt vad tätskikt och ångspärrar heter eftersom gården är byggd efter gamla skolan och står och mår fortfarande bra.

Har i grund byggt ett upptak på 50cm plint emot en ca 200 år timmerstomme (kall lada) som har allt annat än plana väggar.
Efter lite funderande kom vi underfund med att vi delar av upptaket och bygger 2 tempererade rum (Förråd & hönshus) efter konstens alla regler, med viss ekonomi i åtanke. Rummen håller 2x2m En isolerad bärlina till tak med 195-regel är snickrad mot timmret och nu har vi skruvat en golvkontruktion ca 40 cm ovan markduk/ singel runt stolparna mot timmerväggen. 170 bjälklag med trossbotten och isolering. 27mm spont som golv. Har börjat resa väggar mellan stolparna 45x120 cc30 och allt kommer hamna i liv utåt för att senare kläs på utsidan med vindduk, läckta med 25x50 mot väggreglar och en liggande granspont på det. När byggnaden är vädertät tar vi oss an väggen på insidan emot timmret.

Frågan/ påståendet är som följer. Borde man lämna en luftspalt även här och väga/ kotla upp en 45x45 vägg för att klä med vinduk, regla på ytterligare en 45x70 med isolering och sedan OSB som blir ytskikt på insidan.
Enligt mig har man då en någorlunda fungerande luftspalt mot timmret utan att förlora allt för mycket plats innåt samtidigt som timret inte påverkas nämnvärt av ev, evdunstning från tillbyggnaden. vi bor i. Västerdalarna som har tempväxlingar på -30 till +30 på ett år och tanken är att innertemperatur ska ligga runt 5-10 grader på vintern.
Ventiler ska monteras i båda rummen. Värmelampa åt hönsen och ett oljeelement i förrådet.

Tacksam för goda råd
PS jag är utbildad kock

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.