Det är ju inte en altan som rasat! Du har nog tid att fundera en säsong eller två! Virke är dyrare än på länge! Kansliet blir billigare?
Dessutom skulle jag nog se om det fanns andra modeller att tillgå för att se om andra altaner som kan köplats ihop med naturen kan finnas?! Nedervåningen är ju verkligen ingen hit med den där utbyggnaden! Det är mörkt och fuktigt! Prova tänka efter något sirligare

• Gilla
Mickenr1
  • Laddar…
Min spontana tanke utifrån din fråga är att det är för lätt och billigt att låna när firmorna lämnar offerter på denna nivå. Det är någonting sjukt med hela prisbilden i Sverige, majoriteten av de priser man läser om på detta forum oavsett om det är byggnationer, VVS eller eldragning visar på en icke fungerande marknad.

Det kanske är lätt att säga, men vi kunder måste verkligen börja bojkotta alla dessa aktörer med totalt oseriösa offerter som inte speglar vare sig material- eller arbetskostnad.

Med detta sagt, försök få med dig någon genomsnittligt händig person och så utför ni arbetet själva. En sådan person borde också kunna ge lite fina förslag om vad som skulle kunna tas bort av altanen, samt hur man får till den estetiska biten. YouTube är också din vän.

M -MH- skrev:
Har kollat lite mer på bilderna, ser lite sådär ut infästning av bjälkar mot stolpar. Kan du ta närbilder, både utifrån och underifrån?

Träkonstruktioner som golv dimensioneras oftast mot styvhet. Dvs om det inte sviktar, så är det tillräckligt bra. Men man kan ju göra helt knasig lösningar i infästningar som kan gå sönder också. Kanske inte ha hela släkten på 50-årskalas med dans där?
Jag skulle fråga några duktiga pensionärer först" dom har mera förstånd, och håller inte på med sina mobiler hela tiden. De finns många äldre snickare som skulle fixa din altan billigare än att lägga ut en kvarts mille"

• Haha
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
F Ferryman skrev:
Min spontana tanke utifrån din fråga är att det är för lätt och billigt att låna när firmorna lämnar offerter på denna nivå. Det är någonting sjukt med hela prisbilden i Sverige, majoriteten av de priser man läser om på detta forum oavsett om det är byggnationer, VVS eller eldragning visar på en icke fungerande marknad.

Det kanske är lätt att säga, men vi kunder måste verkligen börja bojkotta alla dessa aktörer med totalt oseriösa offerter som inte speglar vare sig material- eller arbetskostnad.

Med detta sagt, försök få med dig någon genomsnittligt händig person och så utför ni arbetet själva. En sådan person borde också kunna ge lite fina förslag om vad som skulle kunna tas bort av altanen, samt hur man får till den estetiska biten. YouTube är också din vän.
Jag undrar också hur man bara kan ta in EN offert...

Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!

Mitt hus har en altan som är ett hiskeligt fuskbygge. Den är stöttad på så sätt att den kommer rasa om man inte åtgärdar. Bilderna talar för sig själva.
Altanen är delvis uppställd mot en lutande stödmur som också behövs bytas.

Entreprenören som jag har kontakt med har givit följande förslag:

-Stämma upp runt hela altanen, och mellan altanen och balkongen.

-Därefter sektionsvis byta pelarna runt hela altanen och balkongen.

-Gjuta plintar som alla pelare ska stå på.

-Vid balkongen måste man ta bort staketet och sedan montera fast det på de nya pelarna.

-Ta ner den gamla muren och gjuta en ny.

-Förstärka golvet med fler reglar så den blir stabilare.

So far so good, men nu till det beräknade priset.. 250 000 kr beräknat(!) Det hade ju varit billigare att riva och bygga nytt.

Tycker ni att det är en rimlig beräkning för det beskrivna projektet?

Mvh Henrik
Kort svar, ja det är rimligt med 250.000kr. Sen om det är värt det, är en helt annan fråga.
Du har många moment som skall göras. Sen är det även trögjobbat då omgivningen är stökig och ojämn mark. Alla moment du radar upp är tidsödande.
Det är alltid (oftast) billigare att riva och göra om, än att försöka livrädda andras skitjobb.
Konstruktionen du har nu är inte en riskkonstruktion. Den är fullt duglig. Ja det ser helt förjävligt ut och tattaraktigt ut, men funktionen är duglig.
Du överdramatiserar lite som du självnämde tidigare.
Jag skulle väga in andra aspekter att fixa för den pengen.
Priserna för virke och betong är på rekordnivåer nu, och det kommer inte bli billigare på ett bra tag. Hela branchen lider av detta nu. Kunder får betala skyhöga priser, och firmor får inte projekten. Med kickat folk som resultat.
Så svaret om det är rimligt med 250k... Ja.
Är det värt att fixa det.... tveksamt.

• Haha
Tomture61
  • Laddar…
Ja, jag kommer inte godta det priset/åtgärden. Jag river den hellre.
Nog måste det gå att åtgärda på ett acceptabelt sätt med en lägre kostnad.
nej, inte från sen seirös aktör iaf.
Däremot kan du säkert hitta Kurwabygg och Riv, som gör det billigare. Men resultatet
kommer bara bli nämnvärt bättre än det du redan har.
Ha det kvar istället som det är och lägg pengarna på annat.

I ItWasntMe skrev:
Kort svar, ja det är rimligt med 250.000kr. Sen om det är värt det, är en helt annan fråga.
Du har många moment som skall göras. Sen är det även trögjobbat då omgivningen är stökig och ojämn mark. Alla moment du radar upp är tidsödande.
Det är alltid (oftast) billigare att riva och göra om, än att försöka livrädda andras skitjobb.
Konstruktionen du har nu är inte en riskkonstruktion. Den är fullt duglig. Ja det ser helt förjävligt ut och tattaraktigt ut, men funktionen är duglig.
Du överdramatiserar lite som du självnämde tidigare.
Jag skulle väga in andra aspekter att fixa för den pengen.
Priserna för virke och betong är på rekordnivåer nu, och det kommer inte bli billigare på ett bra tag. Hela branchen lider av detta nu. Kunder får betala skyhöga priser, och firmor får inte projekten. Med kickat folk som resultat.
Så svaret om det är rimligt med 250k... Ja.
Är det värt att fixa det.... tveksamt.

Hur mycket virke och betong beräknar du att det kommer att gå åt? Vi talar inte om en nybyggnation av altanen, utan att säkra upp, förstärka och försköna konstruktionen.

En kvarts miljon, varav 220.000 i så fall måste utgöra arbetskostnad? Nej, det är inte rimligt någonstans. Med en sådan prissättning så förtjänar företaget ifråga att förlora kunder och möjligtvis gå omkull.

Girighet är ingen naturlag.

• Haha
ItWasntMe
  • Laddar…
Excel
Hade aldrig rivit detta, däremot stabiliserat. Pelarna är väl inte ruttna?

Hade sabiliserat altanen tillfälliga pelare och därefter och gjutit nya fundament. Varför krångla till det?

• Gilla
ItWasntMe och 2 till
  • Laddar…
F Ferryman skrev:
Hur mycket virke och betong beräknar du att det kommer att gå åt? Vi talar inte om en nybyggnation av altanen, utan att säkra upp, förstärka och försköna konstruktionen.

En kvarts miljon, varav 220.000 i så fall måste utgöra arbetskostnad? Nej, det är inte rimligt någonstans. Med en sådan prissättning så förtjänar företaget ifråga att förlora kunder och möjligtvis gå omkull.

Girighet är ingen naturlag.
Räkna också bort hyran för ställning, slitage på utrustning osv så kanske du kan få fram arbetskostnaden. Hur många personer ser du som rimligt och under hur lång tid?

Obs! Jag säger inte ett dugg om det är orimligt eller inte utan bara att resonemanget saknar ett antal faktorer.

F Ferryman skrev:

Ofattbart att TS bara frågar 1 enda firma... Minst 3 offerter behövs ju för att få indikering om prisnivå. Man kan råka få snordyra anbud för att firman antingen är lycksökare eller egentligen inte vill ha jobbet.

S Sir Duke skrev:
Minst 3 offerter behövs ju för att få indikering om prisnivå.
Ja visst är det bra om man kan få det men min erfarenhet är att det ofta är svårt att få så "många" offerter som man skulle önska.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.