Hej, jag sitter och skissar på en mindre utbyggnad på 6x4 m till vårt 50-talshus.
Utbyggnaden kommer ligga utifrån långsidan med pulpettak från husvägg. Jag vill bygga i isoleca då resterande del av huset är i sten.
Vi vill inte integrera pulpettak med befintligt tak, utan vill ha utbyggnad som separat enhet och kommer att ansluta nedan takfot. På grund av detta blir det mycket tajt höjdmässigt och vi räknar med 5,7 graders taklutning föra att få till ungefär 2 m invändig takhöjd längst ut.

Nu till frågan. Se principskiss./
Vi kommer att ha ett skjutdörrsparti på yttre långsidan där jag vill ha minimum 2 m som jag tänker får växlas av med lecabalk. Slipper gärna stålbalk. Hur gör jag enklast för att få balken att ta vikten? Finns det någon lämplig prefab balksko med rejäl krage över lecakrön för avväxling som skulle funka, eller är det smed som gäller?
/

• Principskiss av utbyggnad med pulpettak, lecabalk och skjutdörrsparti, dimensioner och material antecknat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver en konstruktör som räknar på lasterna.
Den skiss du visar innehåller alldeles för lite information.
Men spontant så tror jag att du har lite uppförsbacke då leca balkarna inte bär riktigt så mycket...

/Peter

Tack, ja detta måste jag självklart kolla upp då det inte är min bakgård direkt.
Isolecan bygger 290 mm, och som jag förstår finns leca balk i bredd 250 mm.Jag hade en annan idé att montera en 45*195 mm innanför lecabalk 250 mm och låta den ta last från taket. Men vill verkligen hålla konstruktionen enkel och helst Sten upp till tak. Hade helt klart egentligen varit enklare att bygga i trä, då det är ganska mycket glas./

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.