Utbyggnad och tillbyggnad
Stefan1972: Bygga om taket låter fånigt........de flesta häromkring har en ställning som ofta finns hos paneltillverkaren för just dylika ändamål. Kan ju inte vara nå konstigt att få tag på ? Brukar ju vara nån lättviktshistoria i aluminium där man i en del fall kan vinkla som man vill .
Ninni91: Hej! Vi planerar att göra ett uterum i en del av en befintlig altan. Altanen har tak och är delvist inglasad på ytterkanterna av altanräcket. Tanken är att sätta uterumsdörrar (3 st) för att stänga för den inglasade altandelen. Men vi har stött på ett problem. Altanen har satt sig och har blivit sed. Lägger in en bild för beskrivning. Den gråa rektangeln motsvarar hur ramen ska
z_bumbi: Ställer du in kyl och frys så höjer du temperaturen. Med moderna apparater är det det inte så mycket men en faktor att tänka på.
-MH-: Funderar på hur man bäst tätar övergången nytt tak till gammla fasad?Det skall ju helst inte komm upp fuktig luft där emellan - eller ens drag. Gamla fasaden är stående plank + papp + panel utan luftspalt. Tidigare ägare har tätat med lite gullfiber mellan regel och gammal fasad. Kanske räcker? :thinking: [bild] Jag skall sätta sänkt innertak, ungefär där det var gamla elrör och
Villadiskonti: Hej! Behöver hjälp med att bygga garage i Klippan/Skåne. Någon som kan rekommendera en byggfirma till mig?
MoggeS: Hej! Har planer på att bygga en veranda och då även med tak :) Nu är det taket eller närmare bestämt infästningen i fasaden som jag behöver era kloka tankar om. Först lite info: Mått 6.6x2.3 meter Brutet tak (amerikansk veranda) Plåttak (bandplåt) Utmaningen: Putsad fasad med skalmur från 1938.. Mitt alternativ som jag har kommit fram till just nu är: alt4.pdf Den gula bärlinan
stugfar: Har du inte skruvat ned skruvarna för djupt kan du skruva upp dem igen och kapa med ger- eller cirkelsåg. Blir klart enklare. Annars hade jag tagit en fogsvans, blir ju rätt så rakt med en sån tycker jag. Börjar du med cirkelsåg eller sticksåg så långt den når finns risk att skarven mellan cirkelsågs-snittet och fogsvansens snitt blir som ett hack, och jag tror inte du sparar någon
aclariss: [citat] Ja, det är hyfsat enkelt att gräva. Mycket sten och bergkross men det går absolut. Problemet, som jag försökte beskriva ovan är att en del av marknivån (syns tyvärr inte på bild) kommer vara i samma höjd som bjälklaget så vissa delar av grunden kommer ändå inte ha så bra luftcirkulation. Ju mer jag tänker på det desto mer känner jag att jag ska ta an förslaget med
Hertsh: Jag funderar på om det är möjligt och att rekommendera att göra en tillbyggnad i ett suterrängplan. Se den rödmarkerade väggen på bilderna. Min tanke skulle även vara att göra en lågsluttande terass uppe på tillbyggnaden så att man kan komma ut via en ny terassdörr från vardagsrummet (på ovanvåning). Grunden är betong, grundmur i Leca, övervåningens bjälklag är i trä. Huset
hempularen: Takstolarna är självbärande, men de ör gjorda för att hålla för stor last på ovansidan. Hanbjälkarna som blir golv i ditt rum, tar i huvudsak upp dragbelastning från ytterväggarna. Därav uppgiften om max 50 kg. Bostadsyta skall vara dimensionerad för att tåla 200 kg per kvm. Det borde gå att förstärka innerväggarna, och hanbjälkarna. Det där med bygge av kupa, måste ta in en
Lias Collin: Hej! Jag är nästan klar med mitt trädäck. Jag har köpt 45x95 reglar som jag sätter ihop så det blir en stolpe. Sen har jag köpt stolpskor som jag ska fästa i trädäcket, min fråga är då vad jag ska använda för skruv till detta. Jag tänkte vanliga Ankarskruv med bricka, tänker jag fel?
BirgitS: Sen kan det vara bra att tänka på att spaljén kanske behöver underhållas på båda sidorna vilket kan vara svårt om den sitter precis på din sida av tomtgränsen.
borasljungan: Hej Jag söker dokument eller mall för en anbudsförfrågan tillbyggnad av fritidshus samt attefall/garage. Finns det någon i detta forum som kan ge mig bra input alternativt en användbar "mall".?
umekolle: Vi har ett uterum med plåttak där vi nu vill spika upp takpanel! Behöver man något mellan typ kondensskydd eller dyligt? Det är alltså ingen isolering då ju väggarna saknar isolering! Tacksam för svar!
Tazzer: Ja det skulle man kunna. Har också tänkt på detta. Har nu förstått att ståndskiva trycker man in under panelen. Tack för svar.
Hanmeddetvitahuset: Vi har nu fått bygglov och startbesked för vår tillbyggnad, och har med färdiga konstruktionsritningar räknat ut allt material (nåväl lite kommer vi såklart behöva kompletteringshandla) vi behöver till projektet. Vi har tänkt köpa in allt material förutom el och vvs själva och jag vill gärna ha tips på bästa tillvägagångssätt vid inköp av material. Jag har dragit iväg en
BirgitS: Välkommen till forumet! Mitt bästa tips är att du kontaktar en byggkonstruktör som kan undersöka vilken vikt som balkongen tål, hur den är infäst i bjälklagret och hur en rivning av befintlig yttervägg innanför balkongen påverkar resten av stommen för att sen beräkna vilka förstärkningar som behöver göras så att du kan ansöka om bygglov. Byggkonstruktörer kan man söka fram
fribygg: [citat] Oerhört Om du skruvlimmar golvspån kan du möjligtvis få det lika stadigt som med 34mm spontant virke men jag tycker absolut du ska välja trä så slipper du mattläggningen och väljer du spontant tvåtumsvirke sviktar det ingenting mellan dina takstolar.
Workingclasshero: Hej Farligt det där, det går aldrig att vänja sig. Byt dörr till en som är 10 cm högre och sänk den till rätt nivå. Bygg ny trapp så den får rätt höjd. Ledsen att säga det, men det där är helt på tok. Vem har gjort fel, för fel är det.
sinuslinus: [citat] skillnaden är inte så stor men mindre riskkonstruktion.
gammelpungen: [citat] jo läste det med, men fick svar där uppe, stort tack!
BirgitS: Nackdelar är t.ex. att det blir väldigt varmt inne och det blir mörkare inne. Man kan inte ha tilluft via växthuset utan rum innanför det måste få friskluft på något annat sätt.
JonasFryk: Tackar! Ja vi får fundera på den dominerande huskroppen. Ja, vi får nog markera huvudentren tydligare!
Härryda2015: Spräckkilar funkar riktigt bra tycker jag.
Tompafix: [citat] Behövs lite mer info för detta. Hur bred ska trappen vara och hur hög. Vad ska den ansluta till? (Bild underlättar)Vad menar du med avtalat hörn? En skiss förtydligar.
Turbo123: Precis detta har jag gjort nyligen. Jag anlitade då en takläggare för takpappen och frågade vad som krävdes för att det ska vara korrekt utfört. Det märke de jobbade med var Trebolit och där krävdes ett uppvik bakom panelen på minst 30cm. Så det vara bara att riva ner panelen
Marida: Hej, Vi kollar på ett hus där det saknas rum för att det ska fungera för oss. Av mäklaren fick vi reda på att många i området valt att inreda sin vind. Det som behöver göras är att ta upp hål, bygga trapp, isolera och fixa väggar samt eventuell eldragning och ventilation. Vi har inte renoverat förr mer än möjligtvis tapetsering och målning men vi vill göra så mycket som
Ace83: Hade tänkt bygga insynsskydd på vår tomt då nuvarande bara går halvvägs och nuvarande buskar inte täcker så bra. Jag har inte tummen mitt i handen men är ingen van byggare direkt…men vill jag helst klara av det själv då jag fått pikar om att jag nog inte skulle klara det och att jag kanske ska nöja med mig med att måla planket. Tänkte sätta färdiga Betongplintar 4st, tror ni