Hej,
har försökt hitta bra lösningar på hur man konstruerar en bra takterrass på ett låglutande tak. Mitt problem är egentlig hur jag ska fästa själva terrass delen på taket. Jag kommer bygga en flytande konstruktion,(se bifogad bild) men någonstans måste den väl fästas i taket så att den inte "flyter iväg, men jag vill inte skruva fast den i ytskiktet(i detta fall gummimatta) Jag kommer inte ha något överhäng på taket.
Tacksam för idéer
har försökt hitta bra lösningar på hur man konstruerar en bra takterrass på ett låglutande tak. Mitt problem är egentlig hur jag ska fästa själva terrass delen på taket. Jag kommer bygga en flytande konstruktion,(se bifogad bild) men någonstans måste den väl fästas i taket så att den inte "flyter iväg, men jag vill inte skruva fast den i ytskiktet(i detta fall gummimatta) Jag kommer inte ha något överhäng på taket.
Tacksam för idéer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför vill du inte skruva?
Det lär ju bli svårt att fästa något utan att använda fästelement.
Jag kan tänka mig några skruv i överkant, så här undefär:
Men det behövs nog även fästen i nederkant, så inte hela härligheten lyfter och blåser i väg i vår- och höststormarna.
Kanske det går att fästa med bockade vinkeljärn mot/under själva taket i nederändan.
Men hur sitter själva taket fast, så inte det också seglar iväg?
Välkommen till Bygga Hus-forumet Tjoloho!
Det lär ju bli svårt att fästa något utan att använda fästelement.
Jag kan tänka mig några skruv i överkant, så här undefär:
Men det behövs nog även fästen i nederkant, så inte hela härligheten lyfter och blåser i väg i vår- och höststormarna.
Kanske det går att fästa med bockade vinkeljärn mot/under själva taket i nederändan.
Men hur sitter själva taket fast, så inte det också seglar iväg?
Välkommen till Bygga Hus-forumet Tjoloho!
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Jag skulle skruva fast två-tre tvärsgående vinkeljärn genom gummimattan. Skruvhålen tätas med silikon på samma sätt som fästhål i badrummet (se Säkert Vatten). Dessutom kan springan fogen mellan vinkeljärnet och gumimattan silikontätas eller tätas med varmasfalt.
I regeln nr. 5 sågar du spår för vinkeljärnen så att du kan lägga dom på plats.
I regeln nr. 5 sågar du spår för vinkeljärnen så att du kan lägga dom på plats.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Jag förstår exakt vad jag menar...
Mina vinkeljärn med L-profil sitter parallelt med råsponten på gummiduken. 2-3 stycken på olika avstånd från överkanten. Terassens sneda reglar jackas ur motsvarande så att reglarna passar på vinkeljärnen. Vinkeljärnen hindrar så att rglarna kanar ned.
Mina vinkeljärn med L-profil sitter parallelt med råsponten på gummiduken. 2-3 stycken på olika avstånd från överkanten. Terassens sneda reglar jackas ur motsvarande så att reglarna passar på vinkeljärnen. Vinkeljärnen hindrar så att rglarna kanar ned.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Alt 1. Han kan skruva fast reglarna i vinkeljärnen också.
Alt. 2. Han placera valfri familjemedlem samt stol på terassen.
I övrigt tycker jag det är härligt med takterasser. Borde finnas mer av i Sverige.
Alt. 2. Han placera valfri familjemedlem samt stol på terassen.
I övrigt tycker jag det är härligt med takterasser. Borde finnas mer av i Sverige.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
T Thomas_Blekinge skrev:
KnockOnWood skrev:
Hej och tack för välkomnandet och svaren.
Anledningen till att jag inte vill skruva fast terrassen direkt genom gummiduken var att jag inte vill förstöra ytskiktet, tänkte att det alltid finns risker med det, även om man tätar med silikon eller liknande. Det finns även tankar på att skippa gummimattan och ha plåttak istället.
Jag har funderat på om jag ska sätta någon form av reglar utmed husväggen, både uppe och nere för att kunna fästa i(som då ska kläs in), men tänkte om någon hade gjort ett liknande projekt.
Visst är det härligt med terrass på taket och vinden kan kommer definitivt finnas då huset ligger utmed havet, men jag hade tänkt lösa det med höjbart glasräcke, http://clickitup.se/ samt någon form av markis eller liknande.
Bifogar en till ritning, som visar lite mer hela projektet(det är en tillbyggnad som ska byggas),
har även hittat en bild som visar på ett ungefär hur det kan se ut när det byggs, men där hittar jag ingen info om hur de har gjort..
Exemplet verkar ha använt snörasskydd för bandtäckning (plåt) som klämmer runt ståndfalsen.
Har för mig att det kräver dubbelfalsad plåt (om ni väljer den vägen) men kolla för säkerhets skull med plåtslagare/tillverkare.
Har för mig att det kräver dubbelfalsad plåt (om ni väljer den vägen) men kolla för säkerhets skull med plåtslagare/tillverkare.
Nu är det ett tag sedan men tänkte dela med mig om hur vi löste det!
Vi valde plåt istället för gummimatta och sedan plåttaksklämmor(tror jag det hette), glömde dock ta bild på dem när de satt fast:
Utöver dessa fäste vi trädäcket utmed en yttervägg på sidan, samt hade lite stöttande reglar som ”vilade” på taket
Vi valde plåt istället för gummimatta och sedan plåttaksklämmor(tror jag det hette), glömde dock ta bild på dem när de satt fast:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utöver dessa fäste vi trädäcket utmed en yttervägg på sidan, samt hade lite stöttande reglar som ”vilade” på taket
Redigerat:
Så snyggt du fick till detTjoloho skrev:
Nu är det ett tag sedan men tänkte dela med mig om hur vi löste det!
Vi valde plåt istället för gummimatta och sedan plåttaksklämmor(tror jag det hette), glömde dock ta bild på dem när de satt fast:
[bild]
Utöver dessa fäste vi trädäcket utmed en yttervägg på sidan, samt hade lite stöttande reglar som ”vilade” på taket
Funkar räcket bra?
/CH
Tjoloho skrev:
Hej och tack för välkomnandet och svaren.
Anledningen till att jag inte vill skruva fast terrassen direkt genom gummiduken var att jag inte vill förstöra ytskiktet, tänkte att det alltid finns risker med det, även om man tätar med silikon eller liknande. Det finns även tankar på att skippa gummimattan och ha plåttak istället.
Jag har funderat på om jag ska sätta någon form av reglar utmed husväggen, både uppe och nere för att kunna fästa i(som då ska kläs in), men tänkte om någon hade gjort ett liknande projekt.
Visst är det härligt med terrass på taket och vinden kan kommer definitivt finnas då huset ligger utmed havet, men jag hade tänkt lösa det med höjbart glasräcke, [länk] samt någon form av markis eller liknande.
Bifogar en till ritning, som visar lite mer hela projektet(det är en tillbyggnad som ska byggas),
har även hittat en bild som visar på ett ungefär hur det kan se ut när det byggs, men där hittar jag ingen info om hur de har gjort..
Hej jag ska bygga en takterrass på våran utbyggnad som är på snedtak precis som ditt. Tänkte fråga vad du har använt för fästen på plåttaket?Tjoloho skrev:
Hej och tack för välkomnandet och svaren.
Anledningen till att jag inte vill skruva fast terrassen direkt genom gummiduken var att jag inte vill förstöra ytskiktet, tänkte att det alltid finns risker med det, även om man tätar med silikon eller liknande. Det finns även tankar på att skippa gummimattan och ha plåttak istället.
Jag har funderat på om jag ska sätta någon form av reglar utmed husväggen, både uppe och nere för att kunna fästa i(som då ska kläs in), men tänkte om någon hade gjort ett liknande projekt.
Visst är det härligt med terrass på taket och vinden kan kommer definitivt finnas då huset ligger utmed havet, men jag hade tänkt lösa det med höjbart glasräcke, [länk] samt någon form av markis eller liknande.
Bifogar en till ritning, som visar lite mer hela projektet(det är en tillbyggnad som ska byggas),
har även hittat en bild som visar på ett ungefär hur det kan se ut när det byggs, men där hittar jag ingen info om hur de har gjort..
Hej, kul att du ska bygga en takterrass, jag kan nu så här efter några år varmt rekommendera detF Fredrik.Sol skrev:
Om du kollar högre upp i tråden ser du bilder på fästena, dock skrev jag fel namn, har lärt mig nu att det heter falsfäste. Sedan hade vi även en vägg på ena sidan att fästa konstruktionen i.








