Hej,

har försökt hitta bra lösningar på hur man konstruerar en bra takterrass på ett låglutande tak. Mitt problem är egentlig hur jag ska fästa själva terrass delen på taket. Jag kommer bygga en flytande konstruktion,(se bifogad bild) men någonstans måste den väl fästas i taket så att den inte "flyter iväg, men jag vill inte skruva fast den i ytskiktet(i detta fall gummimatta) Jag kommer inte ha något överhäng på taket.

Tacksam för idéer
 
  • Teknisk ritning av en takterrasskonstruktion med komponenter som råspont, takpapp, gummimatta och träreglar.
Varför vill du inte skruva?
Det lär ju bli svårt att fästa något utan att använda fästelement.

Jag kan tänka mig några skruv i överkant, så här undefär:
Illustration av tak med markerade skruvpositioner i överkant mot en vägg.

Men det behövs nog även fästen i nederkant, så inte hela härligheten lyfter och blåser i väg i vår- och höststormarna.
Kanske det går att fästa med bockade vinkeljärn mot/under själva taket i nederändan.
Men hur sitter själva taket fast, så inte det också seglar iväg?

Välkommen till Bygga Hus-forumet Tjoloho!
 
Jag skulle skruva fast två-tre tvärsgående vinkeljärn genom gummimattan. Skruvhålen tätas med silikon på samma sätt som fästhål i badrummet (se Säkert Vatten). Dessutom kan springan fogen mellan vinkeljärnet och gumimattan silikontätas eller tätas med varmasfalt.
I regeln nr. 5 sågar du spår för vinkeljärnen så att du kan lägga dom på plats.
 
  • Gilla
Joel_larsson
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle skruva fast två-tre tvärsgående vinkeljärn genom gummimattan.
Har du lika svårt att förstå vad jag skrev som jag har att förstå ditt inlägg :)
Kanske det behövs mer ritningar eller skisser här.
 
Jag förstår exakt vad jag menar...

Mina vinkeljärn med L-profil sitter parallelt med råsponten på gummiduken. 2-3 stycken på olika avstånd från överkanten. Terassens sneda reglar jackas ur motsvarande så att reglarna passar på vinkeljärnen. Vinkeljärnen hindrar så att rglarna kanar ned.
 
  • Haha
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag förstår exakt vad jag menar...
Aha, ja, det gör jag också nu.
Men tror du inte det behövs något som hindrar hela terasshärligheten att blåsa iväg?
 
Alt 1. Han kan skruva fast reglarna i vinkeljärnen också.
Alt. 2. Han placera valfri familjemedlem samt stol på terassen.

I övrigt tycker jag det är härligt med takterasser. Borde finnas mer av i Sverige.
 
  • Gilla
Nädetvardetvärsta
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
I övrigt tycker jag det är härligt med takterasser. Borde finnas mer av i Sverige.
Varför det?
Jobbigt att klättra upp på taket när man vill lapa lite sol.
Och det är nog svårt att få lite lä från vindarna där uppe.
 
  • Gilla
Winblom
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Alt 1. Han kan skruva fast reglarna i vinkeljärnen också.
Alt. 2. Han placera valfri familjemedlem samt stol på terassen.

I övrigt tycker jag det är härligt med takterasser. Borde finnas mer av i Sverige.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför det?
Jobbigt att klättra upp på taket när man vill lapa lite sol.
Och det är nog svårt att få lite lä från vindarna där uppe.

Hej och tack för välkomnandet och svaren.

Anledningen till att jag inte vill skruva fast terrassen direkt genom gummiduken var att jag inte vill förstöra ytskiktet, tänkte att det alltid finns risker med det, även om man tätar med silikon eller liknande. Det finns även tankar på att skippa gummimattan och ha plåttak istället.

Jag har funderat på om jag ska sätta någon form av reglar utmed husväggen, både uppe och nere för att kunna fästa i(som då ska kläs in), men tänkte om någon hade gjort ett liknande projekt.

Visst är det härligt med terrass på taket och vinden kan kommer definitivt finnas då huset ligger utmed havet, men jag hade tänkt lösa det med höjbart glasräcke, http://clickitup.se/ samt någon form av markis eller liknande.

Bifogar en till ritning, som visar lite mer hela projektet(det är en tillbyggnad som ska byggas),
har även hittat en bild som visar på ett ungefär hur det kan se ut när det byggs, men där hittar jag ingen info om hur de har gjort..
 
  • 3D-ritning av en tillbyggnad med terrass och ställningskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en trästomme för terrass som är under konstruktion på en gummidukklädd yta.
Exemplet verkar ha använt snörasskydd för bandtäckning (plåt) som klämmer runt ståndfalsen.
Har för mig att det kräver dubbelfalsad plåt (om ni väljer den vägen) men kolla för säkerhets skull med plåtslagare/tillverkare.
 
Nu är det ett tag sedan men tänkte dela med mig om hur vi löste det!

Vi valde plåt istället för gummimatta och sedan plåttaksklämmor(tror jag det hette), glömde dock ta bild på dem när de satt fast:
Plåttaksklämma och förpackning på ett rött plåttak, används för fäste i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utöver dessa fäste vi trädäcket utmed en yttervägg på sidan, samt hade lite stöttande reglar som ”vilade” på taket
 
  • Installation av trädäck på plåttak med synliga reglar och osatta plåttaksklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träreglar placerade ovanpå rött plåttak i förberedelse för trädäcksinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt trädäck med glasräcke under konstruktion vid svart trähus, verktyg och material synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern svart villa vid skymningen med pågående byggnation av trädäck framför och rester av byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uteplats med trädäck och en orange soffa under ett tak, med utsikt över träd och en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Polhemma och 16 till
  • Laddar…
Tjoloho Tjoloho skrev:
Nu är det ett tag sedan men tänkte dela med mig om hur vi löste det!

Vi valde plåt istället för gummimatta och sedan plåttaksklämmor(tror jag det hette), glömde dock ta bild på dem när de satt fast:
[bild]

Utöver dessa fäste vi trädäcket utmed en yttervägg på sidan, samt hade lite stöttande reglar som ”vilade” på taket
Så snyggt du fick till det
Funkar räcket bra?

/CH
 
H hanschri skrev:
Så snyggt du fick till det
Funkar räcket bra?

/CH
Tack!

Glasräcket funkar klockrent, det är höj och sänkbart så när de blåser en del lyfter vi upp det och då blir det ganska vindstilla där uppe
 
  • Gilla
hushem och 2 till
  • Laddar…
Tjoloho Tjoloho skrev:
Hej och tack för välkomnandet och svaren.

Anledningen till att jag inte vill skruva fast terrassen direkt genom gummiduken var att jag inte vill förstöra ytskiktet, tänkte att det alltid finns risker med det, även om man tätar med silikon eller liknande. Det finns även tankar på att skippa gummimattan och ha plåttak istället.

Jag har funderat på om jag ska sätta någon form av reglar utmed husväggen, både uppe och nere för att kunna fästa i(som då ska kläs in), men tänkte om någon hade gjort ett liknande projekt.

Visst är det härligt med terrass på taket och vinden kan kommer definitivt finnas då huset ligger utmed havet, men jag hade tänkt lösa det med höjbart glasräcke, [länk] samt någon form av markis eller liknande.

Bifogar en till ritning, som visar lite mer hela projektet(det är en tillbyggnad som ska byggas),
har även hittat en bild som visar på ett ungefär hur det kan se ut när det byggs, men där hittar jag ingen info om hur de har gjort..
Tjoloho Tjoloho skrev:
Hej och tack för välkomnandet och svaren.

Anledningen till att jag inte vill skruva fast terrassen direkt genom gummiduken var att jag inte vill förstöra ytskiktet, tänkte att det alltid finns risker med det, även om man tätar med silikon eller liknande. Det finns även tankar på att skippa gummimattan och ha plåttak istället.

Jag har funderat på om jag ska sätta någon form av reglar utmed husväggen, både uppe och nere för att kunna fästa i(som då ska kläs in), men tänkte om någon hade gjort ett liknande projekt.

Visst är det härligt med terrass på taket och vinden kan kommer definitivt finnas då huset ligger utmed havet, men jag hade tänkt lösa det med höjbart glasräcke, [länk] samt någon form av markis eller liknande.

Bifogar en till ritning, som visar lite mer hela projektet(det är en tillbyggnad som ska byggas),
har även hittat en bild som visar på ett ungefär hur det kan se ut när det byggs, men där hittar jag ingen info om hur de har gjort..
Hej jag ska bygga en takterrass på våran utbyggnad som är på snedtak precis som ditt. Tänkte fråga vad du har använt för fästen på plåttaket?
 
F Fredrik.Sol skrev:
Hej jag ska bygga en takterrass på våran utbyggnad som är på snedtak precis som ditt. Tänkte fråga vad du har använt för fästen på plåttaket?
Hej, kul att du ska bygga en takterrass, jag kan nu så här efter några år varmt rekommendera det

Om du kollar högre upp i tråden ser du bilder på fästena, dock skrev jag fel namn, har lärt mig nu att det heter falsfäste. Sedan hade vi även en vägg på ena sidan att fästa konstruktionen i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.