Jag ska bygga ut vår lilla stuga. Den är nu ca 4 m bred (gaveln) och har ett utskjutande litet tak över en liten veranda längs ena långsidan. Nu ska vi bygga ut 5x5 meter, fortsätta rätt ut från gaveln där den större, svarta verandan är nu, och även bygga in den lilla verandan vid dörren.

Stugan får då ett asymmetriskt tak som kanske inte blir så jättesnyggt men det blir nog ok. Lite klurigt med takstolarna tänker jag. Den ena väggen blir ju högre än den andra och taket på ena sidan blir längre än på andra. Väldigt svårt att förklara detta känner jag men om ni kikar på bilderna så förstår ni kanske. Jag undrar om de dimensioner på takstolarna och väggarna som framgår av min skiss kan fungera. Vi ska isolera taket något och ha ett plåttak. Vinkeln på taket är 23grader.
Vad tror ni??
Rödmålad stuga med svart veranda och utskjutande tak över en mindre veranda, omgiven av grönska och verktyg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd stuga med svart tak och utskjutande veranda i naturen, planer för tillbyggnad diskuteras.
Skapa konto
Ritad skiss av en stugutbyggnad med mått och vinkel på taket, på rutat papper.
Skapa konto

Tacksam för all hjälp jag kan få, är en snickarsugen nybörjare

Ska ni bygga ut 1*5 meter på långsidan och behålla nuvarande tak, men förlänga det en meter till vänster, förstår jag det rätt då?

Ni har inget stöd för takstolen till vänster, så till att börja med funkar det inte om ni tar bort den gamla ytterväggen.

Jag gissar att ni måste bygga om hela takstolen på vänstersidan.

• Gilla
konradbauer
  • Laddar…
Det där måste du ha en konstruktör som beräknar konstruktionsritningar till. Du kommer troligen även att få ett krav på hållfasthetsberäkningar som villkor i bygglov/bygganmälan.

• Gilla
konradbauer och 1 till
  • Laddar…
Ja du förstår rätt. Men på det befintliga huset är väggen kvar som nuvarande takstolar vilar på. Bygger ytterligare en vägg utanför.

Det är utbyggnaden rakt ut från gaveln som blir klurigare med takstolarna och kanske är det så att jag får anlita någon, kanske takstolsfabriken, för att få till det.

Nuvarande takstolar är väldigt tunna tycker jag. 45x10 och cc100. Byggdes 1966.

Vad tror ni om väggarna då? De ska ju hålla upp allt. Räcker 45x95 ? Ska ha stående panel och skivor på insidan. Lite isolering i.

så här föreslår takstolsfabriken. Skulle kosta ungefär 6000kr + moms och leverens 3000kr. Ser bra ut tycker jag och är väl prisvärt. Eller...?

Hej är i samma läge som du. Hur löste ni det. Körde ni med takstolar från leverantören och tog de 6000:- för alla fem? :thinking:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.