Teknik
ivar: Efter diverse testande har jag hittat det egentliga felet! Det är min Samsung-skärm som ger "bakström" på via polerna 4, 11, 12 och 15. [bild] Därför blir antenningången på tv-boxen strömförande och jordfelsbrytaren löser ut. Enligt Samsungs support ska det gå ström via de polerna. Men när jag mäter på en Hyundai-skärm, så finns där ingen ström. Skumt... Får se om
Fidde: Skulle bara tacka El _-micke. Det visade sig vara kolet. En kompis som lagat tvättmaskiner förr hjälpte mig fixa nytt kol. Han trodde även att "hjulet" gått emot lite. Kan ha hänt när vi tvättade en stor matta i den en gång. Dessutom fick vi ut 3 byglar från maskinen. Så nu har min flickvän fått nya direktiv när det gäller att tvätta bygel-bh´s
fredstu: Fasadmätarskåpet är inte lämplig plats för en opto converter. Jag grävde in kabeln i bottenplattan tillsammans med inkommande el och tele.
sverre: [citat] Det finns bara en fabrik idag som tillverkar tvättmaskiner i Sverige, och det är inte Electrolux!
Lidman: Men det sjukaste av allt är ju att man inte kan välja exakt vilka kanaler man vill se och bara betala för dem. Ex: Vi har Canal Digitals familjepaket som kostar 189 kr/mån. Då ingår nästan 50 kanaler. Minst hälften av dem ser då varken jag eller min sambo på. Det borde vara så att om man vill se t ex tv3, Kanal 5 och Animal Planet, så borde man kunna köpa endast dessa kanaler. Då
Lidman: Jag gissar att Canal Digital inte är så sugna på att bjuda på en installation två gånger. Med tanke på att en "standardinstallation" (alltså endast med det som följer med i Canal Digitals paket, dvs 25 m kabel, parabol och väggfäste) av en installatör kostar ca 1500 kr, så kan det som tidigare sagt vara en god idé att köpa en satellitsökare på t ex Clas Ohlson för ca 300 kr. Då
mattiase: Vitsen som jag såg med Happages modell var att den var så billig. Kör man den ihop med en strömsnål ITX-maskin så har man väldigt stor flexibilitet till låga priser. Man slipper låsa upp sig i en dyr allt-i-ett spelare där det kan vara svårt att byta ut enstaka delar för att uppgradera... Om ITX:en dessutom rullar som en mycket energisnål filserver för resten av hemmanätverket så
Mats: Magnus: det går med ett rör men jag rekomenderar det inte just eftersom det kan jäcklas och har du två så har du tex plats för lexcom eller antenkabel om du skulle vilja göra någon ändring framöver. Johan: Det är enbart den undre panelen som används för distribution ut i huset och den är garanterat cat6. Den övre används bara för att patcha in telen för att uppfylla i
Tomtebo: fredl, det verkar vara ett bra system! (Tull och moms skall väl adderas.)
payman: [citat] Nu var det Acer men den ser ändå väldigt lovande ut.
pandy: Jag såg någon tråd om detta någon annanstans och blev faktiskt lite överraskad över att det säljs produkter med dålig mjukvara idag. Jag tycker absolut inte att marknaden är mogen för att gå över till DigitalTV ännu. Det kommer säker se helt annorlunda ut på produktfronten om ett eller två år och vara ett helt annat prisläge. Stackars de som tvingas att anpassa sig nu med
Nix: Tjoho!!! Nu är jag här på allvar! Det fungerade att klippa tidigt på kabeln, trådlösa nätverket fungerar, och hustrun är glad igen (hon är föräldraledig och är LITE trött på att inte kunna läsa mailen)
Per-Erik: Om du ringer mycket utomlands så finns nästan bara dom stora bolagen att rekomendera.. Mindre operatörer använder billiga utlandsoperatörer (oftast) där kvaliteten varejerar Otroligt mycket.. 1 gång i månaden så styr man om till nya billigare operatörer.. vilket i värsta fall kan ge att du gång på gång får samma fel med just utlands destinationer.. Innom Sverige.. Funkar nog
Immobil: Jag har fällt in en gammal bilstereo i väggen. Bilhögtalarna hamnade under taket. :D
Mats: Ska du klara analog tv så behöver du ca 850-900 MHZ i kabeln. Cat5 klara ca 100, cat 6 ska klara 250 så ingen av dem duger igentligen för tv
hempularen: Det beror väl på vad som är förberett. Du säger att du har nätverk osv. Ett sett att få in TV numera är ju via bredbandsoperatörerna. Men annars kanske du har ett tomrör som mynnar med en antennkontakt i närheten av lämplig plats att sätta TVn. Jag tror att det vid nybyggnad ofta är elektrikern som dra in själva antenn sladden från vinden (eller var man nu får in sin
Mats: BB ligger på ungefär samma värden som Telia. I värsta fall får du 4-5 Megabit att surfa med när TV:n är på
robsarve: Nu tillhör jag inte normallyssnarna, Mitt ljudsystem skulle väl hamna på fel sida om hundratusen i butik. Spela högt blir man inte för gammal för -om man har bra grejjer.... :-) Det som retar mig med dem är att folk tror att de får bra ljud när de köper deras prylar. Billiga element som frekvenskorrigeras massor för att låta vettigt. Grymt sund ekonomi naturligtvis. Helt sant det är
Pedda_P: Har sett nysläppta liknande burkar för 3495:- Men A2B´s variant har jag inte sett ute än, väntar
robsarve: Närmaste PA eller Sterohandlare har nog. XLR hittar du nog t.om hos Clas Olsson, definitivt hos Kjell & Co. Speakon är lite mer besvärligt, men finns hos Ljudia, Hifi kit och Elfa.
Mats: Mja Dlinks routrar och all in one är skrot enligt min uppfattning men de rena AP:na ska vara rätt bra. Många bekanata som kör på dem utan problem (annars jag som brukar få fixa det). Dock är det som vanligt man får vad man betalar för. Det är också därför jag rekommenderar 3Com som första alternativ. Lagom dyra med god stabilitet och hyffsat med finesser
que: Efter lite semester från multimediatankarna, så har det nu poppat upp några frågor: a- om man har en showcenter som i nutid för över information från PC till showcentern, måste man då nå PC'n med fjärrkontrollen eller går sökningen via LAN från showcentern till PC'n, dvs är det mot showcentern eller PC man riktar fjärrkontrollen? b- med en DVD med HDD, om man där spelar in på HD
MrMagic: Du kan sätta ett likadant parallellmots över varje kontakt och seriemots i den sista (längst ut på slingan), dock ökar resistansen för varje fönster du öppnar. Teletec accepterar tex max 3 st samtidigt öppna innan sabotagelarm avges, Galaxy och RB klarar upp till 10 st.
perese: Köpte DAT 75 och den är kanon. Dock blir jag lite misstänksam till att de säljer en dipolförstärkare till denna..... ??? I min så ingick det en sådan, därav 13 dbs förstärkning antar jag. I allafall om du har nära och inte behöver köpa via postorder skulle jag definitivt satsa på denna istället. Inte så stor prisskillnad men större skillnad. Allt för att främja den framtida
TN-Funkis: Hmm- blir inte klokare av att man använder 2-3 olika standards när man ska ange ljusstyrka. Jag skulle gärna prova led på en del ställen där halogenspot dels tar för mycket plats och ger för mycket värme. Priserna avskräcker också när folk betalar runt en tusen pix, konstigt att Clas O då säljer en spot för runt 70:-, kanske är rena "glödljuset" då..? Däremot verkar det som
neiden: Jag håller på och ritar mitt fritidshus i sketchUp, inge special utan ett rakt enkelt hus med 1 sovrum och 1 badrum. (edit: och allrum förstås) Jag har för att tänka på takstolar/regelverk placering på fönster etc etc ritat allt från bjälklag till innergips i sketchup.. Bygglovsritningarna kan jag fint få ut from sketchUp och det mesta av konstruktionsritningarna. Och nu funderar jag
mojjen: Vill du gora det riktigt sa har sonance sin xtreme serie. Klarar att sitta bade i bastu och inne i dush. Dock ganska dyra.