Teknik
Frippe: Hej. Tack för svaren. Jag kollade länkarna men det var inte nån jag såg på mässan. Kamerorna på länkarna är inte det det jag söker (kanske för att jag kommer ihåg den andra burken). Mässlarmet var liksom ett komplett larm klappat och klart med ingångar för brandvaranre utgång för siren etc plus att det också då kunde klara fyra kameror på en gång. Sen var det också byggt
MrMagic: Funkar nog med vanliga Radio-IR också, sätt dem på lägsta känslighet bara....
Johan Gunverth: Ett alternativ är att rita det mesta i 2D i ett riktigt ritprogram som Adobe Illustrator och sedan lyfta in det i ett 3D-program Ritade själv huset helt och hållet i Illustrator och det fungerade så bra att konstruktören kunde använda mina filer helt och hållet.
Ghostriver: Jag bor i ett 2 plans hus norr om Stockholm. Och jag har valt SectorAlarm för mitt trådlösa larm. Jag tycker att dom var bäst för mina larm krav, Jag har haft det i ca 1 år och har inga som helst klagomål negativa erfarenheter. Man kan bygga ut med olika funktioner när man kännar för det. ;)
lastkaj: [citat] Kan alla i huset titta på olika kanaler samtidigt? Eller måste alla titta på samma kanal? Om alla kan titta på olika kanaler samtidigt, hur ser er lösning ut? Personligen tänker jag fortsätta att skicka ut den analoga signalen till alla rum plus den digitala från en huvudenhet. Därefter kommer jag att förse alla rum med en digitalbox a la Boxer. Detta tar ett par år då jag
magnuso: Ingen som har några riktigt kul lösningar som ni är stolta över och vill visa?
Drogen: [citat] Exakt! Man måste alltså ha separata mottagare för det man ska titta på.
TLovskog: KEF har ju en serie med in-wall speakers som med motor kan tiltas. Kan kanske användas för att göra rear lite mer diffus. Används flitigt i High-end hemmabio i USA. Jag kollade på föregångaren för ett antal år sedan till min bio, då kostade de 400 styck vill jag minnas. http://www.kef.com/products/ciseries/technical/ci200qttec.asp
Mats: För att ADSL ska fungera bra så ska man ha första jacket seriekopplat annars kan man få brus osv. Efterföljande jack kan man mycket väl ha parrallella om man vill. Det kunde vålla lite problem före AXE stationernas tid men det var några år sen. Man kan få lite sämre prestanda på sitt ADSL med parrallelkoppling bakom splittern men vi talar troligen om promille här. Den troliga
drx: Jag har löst det med en antennförstärkare och ett utanpåliggande uttag ( väggen är av betong modell hård ). Rekommenderar verkligen antennförstärkare då signalen annars har en tendens att bli för klen. :) Sådan här använder jag : [bild] Enda skillnaden är att min har 2 utgångar. Den är köpt på Kjell & Co för 299 kr Tror dom ersatt "min" med denna [bild] som kostar 349 kr
aiksteffe: Hejsan! Håller på att scanna av marknaden för helhetslösningar inom avd multiroom ljud/video/styrning och då givetvis genom det givna standarden TCP/IP...specialnät mm tror jag har passerat bästadatum numera även om det givetvis kommer att finnas kvar... nåväl, vill alltså ha något där man kan "streama" från en central enhet oberoende om det är video, TV, stereo, DVD, Cd etc dock
perese: [citat] Se mitt egna svar så ser du vad jag redan kom på.... Mvh Peter
AndersG: OK. Jag skall kolla. Behöver bara själva lampan att sätta i en befintlig armatur för att få ned strömförbrukningen.
jarlh: Först vill jag tacka alla för svaren. Efter lite klurande kom jag igår på en alternativ lösning - jag drar en antennsladd i samma rör där det går en telefonledning. Det sitter nämligen ett antennuttag precis bredvid ett telefonjack i ett annat sovrum. Från det sovrummet går det en telefonledning, utan omvägar eller mellanstationer, till det sovrummet där jag vill ha en till TV. Så
Granit999: Jag letar efter system att övervaka och styra temperaturen i ett fritidshus. Jag har hittat system från Intectra, Clas Ohlsson, Elfa och teletec-Connect. Har ni fler förslag så är jag tacksam att få veta dessa.
i94sveli: Här är en svensk leverantör: http://www.legoelektronik.se/se/produkter/solceller/solpaneler/tunnfilmsceller De hade några tunnfilmssolceller 1,5 - 5 - 13 W.
Nile: ingen åska såvitt vi har märkt . visade sig att två av uttagen hadde dött i antennförstärkaren med de resterande två fungerade...
ankaon: Har nu monterat och det funkar hur bra som helst, va skönt att kunna dimma flera olika "sektioner" sammtidigt utan att behöva dra kabel till dimmern, utan bara 230v till trafon.
Konult: ------------------------------------------------------------------------ Var hittar jag ett fyra eller sex-kanaligt kopplingsur för att styra mitt halv-inteligenta hus? Har tittat runt och sett på både rena kopplingsur(svindyra), eller mindre-PLC system typ : : Siemens LOGO eller Telemecanique ZELIO, men dessa verkar bara ha 4-kanaler. Skall styra ytterbel, bilvärmare uttag, ventilation
bompaholm: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=El;action=display;num=1122220509;start=0]El[/link] av MathiasS.
MrMagic: Bara en satellitmottagare, annars behövs mikrovågshuvud med dubbla (eller fler) utgångar och separat kabel till respektive mottagare. Boxer-lådor däremot kan du ha flera.....
Buuzzz: Kolla denna tråd ;) http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1107767029;start=10#10
Anonymiserad 22996: [citat] Har lustläst idag men inte hittat något om det. Är det bara att slänga grejerna eller? :'(
fredstu: Jag körde på Likriktarbrygga,funkar kanon. Men döm av min förvåning när det visade sig att vi fått fel färg på Plissé gardinerna,bara att returnera.... >:(
mickesgw: Hej. Nä att väktaren skulle hinna i tid innan en tjuv försvinner är ganska liten, ju snabbare desstu mindre skada, men att just få huset säkrat igen vill man. Sen kan man hos LC ha olika åtgärder när larmet går,kompis,granne blir uppringd,väktare med eller utan åtgärd, din mobil kan samtidigt bli uppgringd, Allt detta bestämmer du som kund..
El_-micke: hej kör själv med visonic powermax+ där kan man lägga in olika alternativ för olika användare tex handsändare till barnen som endast kan avaktivera larmet efter det att dörren låsts upp med nyckel o ingångstiden är aktiverad........