Kan man dra nätverkskabel i samma rör som antennkabel eller blir det störningar/trångt? Om det går, finns det nån typ av "kombiuttag" för både TV/NV?

Alternativet är att be elektrikern dra ett rör extra enligt samma sträckning som TV-rören. TV-dosor finns i varje rum och det borde väl räcka? Räcker det med ett NV-uttag på varje plats?

Ska man ha större dimension på NV-rör än på TV-rör?

Sista alternativet är att skippa NV-dragning och satsa på trådlöst... men det har ju också sina nackdelar vad jag förstått.

Det var "flera frågor i en" och kanske är de motsägelsefulla. Jag är dock lite stressad då vi hade elmöte igår och det ska börja dras rör på fredag. Har inte haft ork att ta tag i NV-frågan, verkade helt enkelt för "jobbigt".

Tacksam för svar... :)

Om jag skulle göra om det idag skulle jag se till att ha extra tomrör till alla ställen det kan vara intressant (glöm inte kök och hall även om du kanske inte ska ha nätverk där så kanske du vill dra telefonen så.).
Dubbla uttag skulle jag nog sätta.
I arbetsrum (om du nu ska ha något sådant) skulle nog jag sätta in nåt extra uttag så man kan ansluta skrivare osv. (de börjar ju komma som nätverksanslutna i konsumentpris nu också)
Jag skulle nog inte satsa på trådlöst som enda nätverk utan vill nog gärna ha ett fast nät och trådlöst som komplement. Som lite extra finess kan man ju då sätta ett uttag nära innertak någonstans i mitten av huset (och gärna lite undaskymt) för en eventuell accesspunkt. Detta för att få så bra täckning som möjligt av accesspunkten. El kan ju vara bra i närheten av detta uttag också.
skulle nog också rekommendera 20mm VP rör till nätet men det skulle jag nog göra till tv också.

detta är iaf mina tankar runt det hela, andra har säkert andra ideer. ;)

//Markus

Tack för svaret!

Låt säga att jag snålar och har endast ett uttag på varje plats, kan jag inte då ansluta nån sorts "nätverkshub" (heter det så?) i vilken jag kan ansluta flera komponenter? Eller påverkar det kapaciteten negativt?

Självklart kan du göra det men oftast är ju prisskillnaden mellan enkla och dubbla uttag relativt liten. Dessutom blir det ju då svårt att blanda telefon och datauttag. men visst en switch eller hub (switch klart att föredra) fungerar ju också.

//Markus

Jag rekomenderar dig att dra ett extra 20 mm rör till varje rum och sätta ett dubelt nätuttag i en egen dosa. Ska du köra kat 6 eller lecom så blir det duktigt trångt att trängas med en bättre tvkabel.

Trådlöst är ett komplement till ett fast nät men det kan enligt mig inte ersätta ett fast nät ännu. Det man måste tänka på är att trådlösa nät delar sin hastighet mellan up/nedladdning och mellan alla anslutna prylar. Så har du 2 datorer med 54 mbit kort så kan du hamna på 54/4 mbit. Inte särskilt kul när det går att köra GigaBit i väggen.

Sen är det som sagt helpraktiskt att köra telesignalerna över datakabel.

Röstar också för extra rör. Värt att tänka på om man ändå drar nätverk i rör med andra kablar är att det i de allra flesta fall är bäst att köra oskärmad kabel (UTP) för om du kör FTP eller STP kräver dessa att du jordar skärmen på båda sidor, de flesta hemma switchar/routers har ej jordade uttag. Kör du skärmat utan att jorda i båda ändar så blir skärmen istället en antenn och störningarna blir värre.

Det blev som såhär...

Extra rör enligt samma schema som TV-rör vilket innebär en dosa i varje rum. Dessa dosor får nog varsitt dubbeluttag. Dessutom ett telerör från fasadmätarskåpet, där telet kommer in, till samlingsplatsen för alla nätverkskablar. Förhoppningsvis blir detta bra, oavsett vilket så är det bättre än ingenting.

Tack för era svar!

IFK skrev:
finns det nån typ av "kombiuttag" för både TV/NV?
Finns det ?

Butan skrev:
Röstar också för extra rör. Värt att tänka på om man ändå drar nätverk i rör med andra kablar är att det i de allra flesta fall är bäst att köra oskärmad kabel (UTP) för om du kör FTP eller STP kräver dessa att du jordar skärmen på båda sidor, de flesta hemma switchar/routers har ej jordade uttag. Kör du skärmat utan att jorda i båda ändar så blir skärmen istället en antenn och störningarna blir värre.
Nja, det där stämmer inte!
Man måste jorda i minst en ände, jordar man i båda måste man se till att man har samma jordpotential i bägge ändar, annars får man en vaggabonderande jordström i skärmen som inducerar störningar i kabeln.
Det optimala ur störningssynpunkt är samma jordpotentila och jordat i båda ändar, men verkligheten är oftast inte optimal och då får det bli det näst bästa.

Som sagt då de flesta hemanvändarna inte jordar i någon ända så är rådet att köra UTP, många luras att tro att en skärmad kabel är bättre i just detta fal när man vill dra nätverk tillsammans med annat kablage men utan jord blir det klart värre än att köra UTP

Fullkomligt korrekt.

Feljordad FTP/STP/SFTP är bland de värsta nätdödarna som finns.

I hemmainstallationer brukar jag undvika skärmat av just dessa anledningar. Ska det absolut vara skärmat så jorda i ena ändan och överväg oskärmade uttag i andra ändan just för att bryta jorden före den anslutna pc:n för att garanterat undvika jordströmmar

Ok. Jag är total nybörjare på nätverk.

Detta är min setup:
3 st skärmade kablar, med skärmade kontakter som går runt i huset. Alla dessa är inkopplad i en simpel SMC-router. Hur jordar man?

Jag har totalt tappat bort mig i den här frågan, så om någon vore vänlig att förklara för mig så vore jag ytterst tacksam.

Vi använder nätverket mest för fildelning.

Tack på förhand.

Har du inga problem så gör ingenting utan lev och var glad :) Man ska inte fixa saker som fungerar och i en vanlig villa så bör det funka utan problem oavsett.

när man jordar så brukar man jorda i en skärmad kopplingspanel. I mitt exempel så är det den näst översta prylen i denna bild. Att jag har gjort beroe mer på yrkesskada än nått annat

KK1.JPG

En förklaring var beställd:

det var lite lustig färgsättning i den kontakten men om jag ser rätt på bilden så ska du för en A koppling göra enligt detta per uttag :

Den vänstra raden uppifrån och ned brunvit,brun,orangevit,orange och i den högra raden blåvit,blå,grönvit,grön.

Lycka till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.