4 817 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
TV/Tele/Data i samma nät
fredwel skrev:
Vad i Lexcom är det som inte stöder gigabit? Moduler, kabel, uttag?
Liten undran bara ( från en hemmbio-freak/hifi-freak)
Men,,, följde av ren nyfikenhet länken AV modulatorn,
är det den som åsyftas så är den för composite video.
Att composite video är illa nog med vanlig vhs/dvd för vårt PAL får mig att undra hur riktigt illa det skulle bli om man tänkte trycka igenom 720P eller 1080i ??
Har själv också byggt in nätverk i vårt hus, liksom massa förberedelser för Sat-TV, etc.
Eftersom det är ett 1gångsjobb så ansåg jag det helt klart värt cat-6 skärmat för att vara framtidssäker.
Sen vände jag mig till en satelit installatör för utrustning som gjorde att man kunde dela satelit sändningen till alla rum. Dock så har jag en begränsning tilll max 4st LNB för alla rummen förutom vardagsrummet där vi kan hantera fler.
( förklaring; 1 LNB per satelit när man kör parabol)
Men,,, följde av ren nyfikenhet länken AV modulatorn,
är det den som åsyftas så är den för composite video.
Att composite video är illa nog med vanlig vhs/dvd för vårt PAL får mig att undra hur riktigt illa det skulle bli om man tänkte trycka igenom 720P eller 1080i ??
Har själv också byggt in nätverk i vårt hus, liksom massa förberedelser för Sat-TV, etc.
Eftersom det är ett 1gångsjobb så ansåg jag det helt klart värt cat-6 skärmat för att vara framtidssäker.
Sen vände jag mig till en satelit installatör för utrustning som gjorde att man kunde dela satelit sändningen till alla rum. Dock så har jag en begränsning tilll max 4st LNB för alla rummen förutom vardagsrummet där vi kan hantera fler.
( förklaring; 1 LNB per satelit när man kör parabol)
emerson: ett trådpar används för att sända composit, mao envänds det paret som en vanlig coax-kabel, vilket gör att det är att föredra att dra en coax som är gjord för det ändamålet. det dom pratar om hdtv är att streama digitalt till tv´n (ip). vet inte om det finns några praktiska lösningar för detta ännu men det är nog den bästa framtida lösningen.
ang gigabit: är det inte så att ett trådpar reserveras till tv och två till tele och data och det är därför du inte kan köra full duplex? borde ju gå att mixtra till själv i uttagen så att du tar bort tv-signalen i patchpanelen och sen använder kabeln som vilken tp-kabel som helst.
Men jag kan ändå inte förstå varför man ska krångla till det med en dyr och dålig lösning... innan jag kan fixa en digital tvvariant över tp-kabel är det defenitivt koax till tvn och tp till datorerna som gäller för mig..
ang gigabit: är det inte så att ett trådpar reserveras till tv och två till tele och data och det är därför du inte kan köra full duplex? borde ju gå att mixtra till själv i uttagen så att du tar bort tv-signalen i patchpanelen och sen använder kabeln som vilken tp-kabel som helst.
Men jag kan ändå inte förstå varför man ska krångla till det med en dyr och dålig lösning... innan jag kan fixa en digital tvvariant över tp-kabel är det defenitivt koax till tvn och tp till datorerna som gäller för mig..
Det sistnämnda är precis det vägval jag gjorde,
TP för data/tele och vad man nu kan tänkas behövas framåt.
Den "utrustning" jag talar om för att kunna köra Sat-tv i alla rum är inte en övergång mellan "standard" coax kabel till TP, utan endast en utrustning som gör att man kan ha flera receivers mot en gemensam parabol med flera LNB'n.
Problemet med att få till en övergång mellan t.ex SAT-TV och TP bygger hur man än gör på minst 2 gångers omvandnling.
Först en signal typ via coax som sen skall gå via TP för att sen gå över till Coax igen av den enkla anledningen att ingången för en Sat receiver än så länge är just coax kabel rätt in.
Annars skulle själva receiverfunktionen behövas ett steg tidigare i kedjan för att på något sätt (???) streamas över IP ...,,, kan dock inte se hur eller vad som skulle "visa det"..,,
Ett annat problem med just Sat -tv/parabol vilket i sig måste anses vara en förutsättning för HDTV, är att receivern behöver "tro" att den styr Parabolen/LNB/DiSeq switchen. Om man har t.ex har 6 st LNB så behöver man till råga på allt en 12 volts kabel hela vägen till varje receiver. Annars är 4 LNB max.
TP för data/tele och vad man nu kan tänkas behövas framåt.
Den "utrustning" jag talar om för att kunna köra Sat-tv i alla rum är inte en övergång mellan "standard" coax kabel till TP, utan endast en utrustning som gör att man kan ha flera receivers mot en gemensam parabol med flera LNB'n.
Problemet med att få till en övergång mellan t.ex SAT-TV och TP bygger hur man än gör på minst 2 gångers omvandnling.
Först en signal typ via coax som sen skall gå via TP för att sen gå över till Coax igen av den enkla anledningen att ingången för en Sat receiver än så länge är just coax kabel rätt in.
Annars skulle själva receiverfunktionen behövas ett steg tidigare i kedjan för att på något sätt (???) streamas över IP ...,,, kan dock inte se hur eller vad som skulle "visa det"..,,
Ett annat problem med just Sat -tv/parabol vilket i sig måste anses vara en förutsättning för HDTV, är att receivern behöver "tro" att den styr Parabolen/LNB/DiSeq switchen. Om man har t.ex har 6 st LNB så behöver man till råga på allt en 12 volts kabel hela vägen till varje receiver. Annars är 4 LNB max.
Ja mellan reciver och parabol är det naturligtvis coax som gäller.. det jag kan se som en framtida lösning är att placera en eller flera recivrar centralt och sen streama signalen över tp för att behålla en högkvalitativ signal till alla tvapparater mm. problemet idag är att om du vill ha bra kvalite så måste du ha en mottagare vid varje tv eftersom det ställer till med problem om du ska dra några längre sträckor tex hdmi-kabel. och problemet med flera mottagare är som du själv upptäckt att det blir problem med lnb-styrningen + att du måste ha en massa boxar förstås.
Man kanske vill se 4 (MPEG-2 då) filmer på 4 olika mottagare, spela in 2 och samtidigt (på lagligt sätt, naturligtvis) ladda ner två filmer till?T-34 skrev:
Vem hade användning för 100MB för 5 år sedan? Vem vet vilka behov vi har om 5 år?
Klicka här för att svara