Någon som har installerat LexCom Home Tele/Data/TV nätverk från Lexel eller liknande?

Isåfall funkar det bra och hur dyr blev installationen?
 
Hej!

Jag har installerat Elko's link system, som är väldigt likt det som Lexcom erbjuder. Jag kör TV, data och telefoni över samma nät.

Det funkar bra för min del, det enda är att AV link enheten var väldigt dyr så jag har kört en hemmabyggd lösning istället.

Tror det hamnat på 15-20kkr totalt med all kabel, uttag slang osv... har inte haft riktig koll på det...

/Magnus
 
Hej Magnus,

Håller på att projektera installation av TV/Data/Tele och har kollat på Elko-Link.

Är det något speciellt man ska tänka på? Hur många uttag resp extra uttag har du monterat, är det någon idé att överdimentionera systemet från början eller går det att bygga ut?

Hur dyr var AV-link enheten och är det något man kan installera senare.

Jag har letat lite på nätet efter prisuppgifter men inte hittat någon som säljer hela systemet. Har du någon bra länk?

//Magnus
 
Manderberg skrev:
Jag har letat lite på nätet efter prisuppgifter men inte hittat någon som säljer hela systemet. Har du någon bra länk?

Finns mycket prylar med priser här:
http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=6078

/fredrik
 
fredwel skrev:
Finns mycket prylar med priser här:
[länk]
Kanon här fanns det lite prylar, Tack!

Vet du om det är någon större prisskillnad på Elko Link och Lexcom?

//Magnus
 
Manderberg skrev:
Kanon här fanns det lite prylar, Tack!

Vet du om det är någon större prisskillnad på Elko Link och Lexcom?

//Magnus
Blev nyfiken och googlade lite och hittade den sidan ;D

Samma leverantör säljer Lexcom också, så det är bara att jämföra.

Personligen tycker jag att Lexcom går bort då de inte stödjer gigabit. Känns lite förra årtusendet :P

/fredrik
 
fredwel skrev:
Personligen tycker jag att Lexcom går bort då de inte stödjer gigabit. Känns lite förra årtusendet  :P

/fredrik
Håller med dig!

Jag måste fundera på hur många uttag vi ska ha och sen sätta mig ner och räkna lite....

//Magnus
 
Jag köpte utrustning för att fylla upp hela skåpet, dvs 12 dosor á 2 uttag i varje. Jag dragit fram dosor och rör i alla rum ( har renoverat vårt hus) men inte dragit fram till mer än 6 dosor än.

Jag köpte inte AV link utrustningen direkt, eftersom den var oskäligt dyr tyckte jag. Istället köpte jag en IR-Link för 400:- på clas olsson som funkar helt ok, sen står min digital box nere i källaren så den sänder på alla tv-uttag.

Minns inte priset på AV linken men det var ett antal tusen, vilket jag tycte var för dyrt.

När jag kollade för något år sen så minns jag itne att det var någora större priskillnade mellan Lexcom och Elko.

Magnus
 
barbapappa skrev:
Jag köpte utrustning för att fylla upp hela skåpet, dvs 12 dosor á 2 uttag i varje.
Magnus
hmm är det maximerat till 12 uttag dvs 24 sladdar in i skåpet? Eller kan man bygga ut med fler plintar?

//Magnus
 
nja... jag tror det är gjort så att man skall få in 2 patchpaneler á 12 sladdar i skåpen, sen kan man ju alltid komplettera med extra patchpaneler utanför... man kan säkert fylla på med fler patchpaneler också..

/Magnus
 
Borde väl vara helt OK att köpa vanliga 19" STP-patchpaneler och ett 19"-skåp? (och därmed få möjligheter att montera fler uttag)

Det finns adaptrar för att montera Elko-link-produkter i 19" rack.

/fredrik
 
Låter som en strålande ide att köpa ett 19" rack istället!

Läste någonstans att tv-bilden inte blev lika bra via ELKO systemet p.g.a att kabeln var sämre än vanlig koaxialkabel. Är det något man ska tänka på?

ELKO använder Kat7 kabel

//Magnus
 
Att inte kunna köra gigabit hemma, vad gör det?
Är det någon som kan komma på en praktisk användning av gigabit (nej, vi pratar inte om vilka frekvenser kabeln klarar av - det är en annan sak...)

Hur många har utrustning hemma som har någon användning av gigabit????

Ärligt nu...
 
jonfri skrev:
Hur många har utrustning hemma som har någon användning av gigabit????

Ärligt nu...
Jag har datorer som klarar gigabit. Gigabitnätverkskort är väl standard nu om man inte köper lågbudgetkonsumentdatorer. Å andra sidan har jag ingen gigabitswitch :P

Jag vill ha hög bandbredd då jag vill kunna labba/leka med till exempel nätbootade datorer.

Sen känns det som att om jag ska investera i ett system för ett antal tiotusen kronor så vill jag ha möjlighet att ha hög bandbredd, om någon om två år kommer med en "killer app" som kräver hög bandbredd vill jag kunna hänga med.

Ser det som en framtidssäkring att bygga nätet efter den standard som är vanlig och ekonomiskt försvarbar just nu, inte som man byggde nät för 3-5 år sen.

/fredrik
 
jonfri skrev:
Att inte kunna köra gigabit hemma, vad gör det?
Är det någon som kan komma på en praktisk användning av gigabit (nej, vi pratar inte om vilka frekvenser kabeln klarar av - det är en annan sak...)

Hur många har utrustning hemma som har någon användning av gigabit????

Ärligt nu...
IP-baserad HDTV kanske? :)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.