Jaha då ställdes alla planer på huvudet en vecka innan byggmötet.

Vi kommer att få ett fibernätverk i vårt område - leverantör inte bestämd ännu.

Jag hade tänkt mig ett skåp i groventren där allt ingående kablage skulle komma in och sedan ett stjärnnät ut till alla rum. (Dubbla rör ordentligt dimensionerade)

Om vi nu tar in TV via fiberkabel ur får jag då signalen vidare till TVn från skåpet?

Om man har ett vanligt "sockerbitsuttag" vid TVn vad har man då för koppling in i TVn. Jag har ju ingen sockerbitsingång på TVn? Behövs boxar mellan kabel och TV med fiber?

Ja nu snurrade det allt till sig. Nån som har erfarenhet av fiberkabel in i sitt hus?
 
Kommer du verkligen att behöva dra fiber i huset ?
Blir det inte fiber till huset och en "avlämningspunkt" och en converter så att du kör vidare med t ex CAT-6 inne i huset. Ditt LAN blir alltså med koppar inte fiber :-/ :-/

//B
 
Då har jag hittat en superbra broschyr från www.elko.se!

Fiber blir bara fram till centralen som jag placerar i grovingången.

Det är tydligen en kabel jag skall ha i huset medkontaktdon av typ RJ45.

Själva kabeln är väl Elkos egen kabel som jag tror heter ELKOLink home som är en PIMF kabel (Isolerad). Den klarar den 900Mhz vilket behövs för TV signal har jag förstått. En CAT 6 kabel klarar endast 250 Mhz och funkar alltså inte till TV.


Det finns sedan en kabel som har sockerbit i ena ändan och en vanlig antenn kabel i andra (RJ45/Koaxial med balun). Så där var i alla fall svaret på den frågan.

En ny fråga som infinner sig nu när jag skall speca till elektrikern är vad för typ av antennförstärkare man skall ha i centralen? Där verkar finnas tre typer: retursignal kapabel att hantera 5-30, 5-55 och 5-65 Mhz

Vågar väl inte annat än att ta "värstingen" 5-65?

/z
 
Buuzzz skrev:
Kommer du verkligen att behöva dra fiber i huset ?
Blir det inte fiber till huset och en "avlämningspunkt" och en converter så att du kör vidare med t ex CAT-6 inne i huset. Ditt LAN blir alltså med koppar inte fiber :-/ :-/

//B
Ja, så här kommer det se ut i vårat hus iallafall.
Vi kommer att ha en konverter från fiber till vanlig 10/100Base-T.
Jag skulle dock vilja ha fibern genom fasadmätarskåp och sedan in till konverter på lämpligt ställe.
Tydligen så är det risk för att de kommer vatten och smuts ut ur röret då man blåser fibern och det kanske inte är så lämpligt i ett fasadmätarskåp!
Vi får se hur det löser sig, vill inte ha ett fult rör på utsidan av huset!
 
ztigge skrev:
En ny fråga som infinner sig nu när jag skall speca till elektrikern är vad för typ av antennförstärkare man skall ha i centralen? Där verkar finnas tre typer: retursignal kapabel att hantera 5-30, 5-55 och 5-65 Mhz

Vågar väl inte annat än att ta "värstingen" 5-65?
Eftersom du inte kommer använda retursignalen är det egalt. Ta den billigaste, alternativt 5-30 som ger störst bandbredd åt TVn.
 
Vi har vår fiber in i tvättstugan,convertern placerades på väggen under lexcom centralen,i Oktober får vi även Kabel-TV via fibern,grundutbudet innehåller 24 kanaler för 189 kr/mån.

Dock måste röret kompletteras med ett extra fiber par,då min leverantör inte kör digitalt utan analogt över fibern.
Avlämningspunkten kommer att vara på samma ställe,där en box placeras för att convertera fiber till koax.
Tyvärr vill inte leverantören avslöja vilket märke/teknik som används.

Svar till MG 68:
Fibern måste gå i helt rör hela vägen till convertern,så ge dig inte på att ta in den i fasadmätarskåpet utan hitta en central plats i huset istället.
Convertern behöver även 220V för att funka.
 
fredstu skrev:
Vi har vår fiber in i tvättstugan,convertern placerades på väggen under lexcom centralen,i Oktober får vi även Kabel-TV via fibern,grundutbudet innehåller 24 kanaler för 189 kr/mån.

Dock måste röret kompletteras med ett extra fiber par,då min leverantör inte kör digitalt utan analogt över fibern.
Avlämningspunkten kommer att vara på samma ställe,där en box placeras för att convertera fiber till koax.
Tyvärr vill inte leverantören avslöja vilket märke/teknik som används.

Svar till MG 68:
Fibern måste gå i helt rör hela vägen till convertern,så ge dig inte på att ta in den i fasadmätarskåpet utan hitta en central plats i huset istället.
Convertern behöver även 220V för att funka.
Jag vill helst slippa ett fult rör på utsidan av huset.
Hur har ni löst det?
Jag hade en tanke att sätta konverter i FM och sedan Ethernet vidare. Vet inte om man är så pigga på detta dock?
 
Fasadmätarskåpet är inte lämplig plats för en opto converter.
Jag grävde in kabeln i bottenplattan tillsammans med inkommande el och tele.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.