Till nya huset har vi sett till att få en enda nyckel till samtliga låscylindrar. Assa 700 (den vanligaste) och OFG-xxxxxxx-kod instansad på samtliga nycklar.

Hur är det med säkerheten kring dessa nycklar. Vad jag förstår finns inget registrerat där mitt namn är kopplat till OFG-numret. Bara vem som har beställt nyckeln. Dessutom krävs bara numret för att kunna göra nyckel resp. cylinder.

Vid ett besök på en seriös låsfirma ställde jag därför frågan om hur nytillverkning av nycklar hanteras. Legitimation krävs och detta registreras centralt. (var?). Det konstiga i sammanhanget var att min husfirma kunde beställa både cylindrar och nycklar utan någon som helst legitimering, dessutom kunde jag hämta ut cylindrar och nycklar hos Assas representant i Göteborg utan legitimering. Nu känner ju alla inblandade varandra i det specifika fallet, så det är inga problem.
Ponera då att en oseriös "hantverkare" får låna nyckeln till hemmet, antecknar numret och gör sedan en dublett till huset. Alternativt att man vid något tillfälle lämnar nyckeln på sitt skrivbord på arbetsplatsen och en "kund med ringa samvete" noterar numret och gör dubletter.

Är det värt att slipa bort numret på sina befintliga nycklar och spara en med numret synligt på säker plats hemma?
 
Nej, det tycker inte jag. Om tjuven ändå gör sig jobbet att göra en nyckel och visa upp sig där han kan bli identifierad, är det bättre med ett bra larm.

 
Därför valde jag bort Assa och tog KABA, mycket säkrare... 8)
 
Om man tappar nyckeln till huset och ringer efter låssmed så kan de komma och hjälpa till att öppna utan att kräva legitimation. Så det finns många sätt att ta sig in genom dörrar, utan att man har nyckel!
 
Jobbar som polis och har varit på rätt många inbrott i bostad..... Måste säga att jag nog aldrig har varit på ett inbrott där man tagit sig in genom att kopiera en nyckel eller dyrka lås.... Svaga punkter nog snarare dörrkarmar, altandörrar och fönster....

Nej.... Lås och nycklar skulle jag personligen inte satsa särskilt stora pengar på utan istället nöja mig med en standard lösning ...

 
  • Gilla
Macarus
  • Laddar…
Ja att jag valde KABA hade bara delvis att göra med säkerhet, den är smidigare, behöver inte vändas rätt och kärvar inte, det är det primära.Om det var säkerhet skulle jag skippa fönstren. 8)
 
Patte skrev:
Jobbar som polis och har varit på rätt många inbrott i bostad..... Måste säga att jag nog aldrig har varit på ett inbrott där man tagit sig in genom att kopiera en nyckel eller dyrka lås.... Svaga punkter nog snarare dörrkarmar, altandörrar och fönster....

Nej.... Lås och nycklar skulle jag personligen inte satsa särskilt stora pengar på utan istället nöja mig med en standard lösning ...
Det var sådana svar jag ville höra.
 
OM man känner osäkerhet vid nyckel hantering, så finns ju systemet "ASSA MAX" DÄR måste du som ägare/innehavare legitimera dig MED ditt speciella MAX kort.
Fast skit dyrt.
0FG-XXXXX systemet har INGA krav på legitimation.
Firman som sparar info låter liiiite suspekt...sparar man också all info om bilnyckeltillverkning. så hoppas JAG att man har bra förvaring för alla handlingar!

Tja.. KABA är ju inte skit direkt! kanon lätta att vrida runt.
MultiLock finns ju, som har samma princip.
Eller EVVA DPX (Billigt å bra!! SKYDDAT system =BARA jag kan göra fler nycklar/Cylindrar,
Joo.. KAN vara för att det har jag hemma... "overkill" kan man tycka! )

0FG-Är vanligaste cylinder/nyckel och INTE ett dåligt lås för de pengarna!
Kombinera med Larm föreslår JAG.

VILL man ha hantverkare hemma så KAN man ju sätta in en "tillfällig" cylinder som hantverkarna kan slarvabort eller i undantagsfall kopiera utan att man måste byta ALLA cylindrar i kåken!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.