3 668 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Bärbar eller stationär dator ?
Sida 1 av 2
Vad tycker ni är mest praktiskt,bärbar eller stationär pc ?
Blir väl en ny dator så småningom,låter bra med en bärbar som kan flyttas mellan olika rum,vore toppen om det går att fixa trådlös anslutning.Som Ni kanske märker är detta med data inte min "bag" så synpunker emottages tacksamt ! :-[ :-/ ???
Blir väl en ny dator så småningom,låter bra med en bärbar som kan flyttas mellan olika rum,vore toppen om det går att fixa trådlös anslutning.Som Ni kanske märker är detta med data inte min "bag" så synpunker emottages tacksamt ! :-[ :-/ ???
Har två stationära och en bärbar med det senaste lyxen. Saknar dock en lätt och liten bärbar som man verkligen orkar ta med sig. Den bärbara vi har väger ton.
Men ska du bara ha en dator så skulle jag rekommendera en bärbar med all lyx. Går utmärkt att spela på också. Då har du det bästa och det sämsta av två världar.
mvh
David
Men ska du bara ha en dator så skulle jag rekommendera en bärbar med all lyx. Går utmärkt att spela på också. Då har du det bästa och det sämsta av två världar.
mvh
David
Vill du verkligen ha en praktisk (liten, lätt, dammfri) dator så köp då en bärbar, annars skulle jag rekommendera en stationär:
* Lättare/billigare att uppgradera
* Mer ekonomisk (bättre fart, mera minne/hårddisk) m.m. för samma pengar.
* Kan inte tappas i golvet....
* Lättare/billigare att uppgradera
* Mer ekonomisk (bättre fart, mera minne/hårddisk) m.m. för samma pengar.
* Kan inte tappas i golvet....
Vi har ett antal datorer hemma, både bärbart och stationärt. Jag måste erkänna att den bärbara är riktigt trevlig när man vill ligga i soffan och slösurfa.
Problemet med de bärbara är att man får mindre prestanda per krona.
Vad du väljer beror på vad du ska göra. Surfa, kolla e-post, spela, ta med jobbet hem osv. Det finns en del alternativ att titta på. Små stationära t ex www.shuttle.com, bärbar med docka och externt tangentbord, mus och skärm osv.
De flesta bärbara har idag inbyggt trådlöst nätverkskort. Även många stationära har det, om inte kan de enkelt kompletteras med ett.
Ett tips är att inte stirra dig blind på processor och antalet Mhz. Se till att få så mycket internminne som möjligt istället för att lägga alla pengar på den senaste och dyraste processorn. Är det spel som är intressant är givetvis grafikkortet viktigt.
Köp datortidningar eller besök deras hemsidor. I var och varannat nummer testar det datorer i olika former och prisklasser.
/s
Problemet med de bärbara är att man får mindre prestanda per krona.
Vad du väljer beror på vad du ska göra. Surfa, kolla e-post, spela, ta med jobbet hem osv. Det finns en del alternativ att titta på. Små stationära t ex www.shuttle.com, bärbar med docka och externt tangentbord, mus och skärm osv.
De flesta bärbara har idag inbyggt trådlöst nätverkskort. Även många stationära har det, om inte kan de enkelt kompletteras med ett.
Ett tips är att inte stirra dig blind på processor och antalet Mhz. Se till att få så mycket internminne som möjligt istället för att lägga alla pengar på den senaste och dyraste processorn. Är det spel som är intressant är givetvis grafikkortet viktigt.
Köp datortidningar eller besök deras hemsidor. I var och varannat nummer testar det datorer i olika former och prisklasser.
/s
Bärbar med trådlöst nätverkskort tycker jag är tokbra! Då är du fri att surfa/jobba/maila var du än är i huset.
Skall man bara ha EN dator hemma?

Är man nörd som jobbar med datorer har man 2 stationära (plus två st som ej är igång) och 4 bärbara :
Går ju inte utan mailserver, surfdator, barnens och frugans ju - det handlar om överlevnad... :
(bara en hyfsat ny dator dock, så att ingen blir avundsjuk)
Är man nörd som jobbar med datorer har man 2 stationära (plus två st som ej är igång) och 4 bärbara :
Går ju inte utan mailserver, surfdator, barnens och frugans ju - det handlar om överlevnad... :
(bara en hyfsat ny dator dock, så att ingen blir avundsjuk)
Jag har fyra stationära datorer och en bärbar och det enda som den bärbara är bra till är när man vill sitta på något ställe där man inte har en stationär och surfa (eller jobba).....och även då måste man vara nära ett eluttag då en bärbar värsting har väldigt dålig batteritid.....spelar man ett krävande spel så räcker strömmen 15-30minuter...... 
När jag köpte min bärbara för ett halvår sedan trodde jag att jag skulle få en pc som hade bra prestanda eftersom jag köpte det värsta som fanns i laptopväg (64bitars 3200cpu Radeon 9700 osv.).
Den upplevda prestandan är dock medioker eftersom sjukt långsamma hårddiskar gör att burken känns som sirap när man jobbar med den samt att skärmen är allt annat än bra......
Mao så rekomenderar jag en stationär dator om ni använder den till annat än att bara surfa med....
När jag köpte min bärbara för ett halvår sedan trodde jag att jag skulle få en pc som hade bra prestanda eftersom jag köpte det värsta som fanns i laptopväg (64bitars 3200cpu Radeon 9700 osv.).
Den upplevda prestandan är dock medioker eftersom sjukt långsamma hårddiskar gör att burken känns som sirap när man jobbar med den samt att skärmen är allt annat än bra......
Mao så rekomenderar jag en stationär dator om ni använder den till annat än att bara surfa med....
Bärbart köper man när man MÅSTE,
om ovanstående inte är situationen,, köp stationärt,
alltid bättre, billigare, stabilare,,roligare,, snyggare, mer social, luktar bättre,, vet inte vad...,,, men,, poängen framgår väl kanske.... Bärbart BÖR vara behovsrelaterat, annars är det alltid ett dåligt köp.
om ovanstående inte är situationen,, köp stationärt,
alltid bättre, billigare, stabilare,,roligare,, snyggare, mer social, luktar bättre,, vet inte vad...,,, men,, poängen framgår väl kanske.... Bärbart BÖR vara behovsrelaterat, annars är det alltid ett dåligt köp.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 186 inlägg
Med ungefär samma argument som ByggaNytt skulle jag rekommendera stationär. Inte minst om barn finns i samma hus som datorn. Betydligt enklare att köpa nytt tangentbord för 195:- än att lämna in datorn (som man ofta är mer eller mindre beroende av) för rekonditionering efter fall-/spillolyckor.
Vidare har stationär bättre livslängd av andra skäl, då den går att uppgradera utan att man ruinerar sig.
Vidare har stationär bättre livslängd av andra skäl, då den går att uppgradera utan att man ruinerar sig.
Jag har verkligen varit fast i PC-träsket sedan 90-talet och är inte speciellt ledsen över det. Men för att vidga mina vyer lite köpte jag en Mac Mini för inte så länge sedan. En mycket trevlig överraskning, gillar Mac OSX skarpt. Visst är maskinen ingen racer men den är mycket trevlig att slösurfa på, kolla mail, titta på tv osv.mr Z skrev:
Eftersom jag är utvecklare inom Windows-världen till vardags är användargränssnitt något jag brottas med varje dag. Då måste jag erkänna att Apple har ett övertag mot Windows. Det är väldigt enkelt att få saker att fungera. Bara en sådan sak som Bluetooth, det kan vara ett elände annars.
Visst finns det andra alternativ till operativsystem men då kommer denna tråd att handla om något helt annat än vad som efterfrågades.
Håller helt med många av er andra, ställ först frågan om vad som är behovet, vad ska datorn användas till?
Min bärbara tillhör kategorin släpbar, en tung historia med förhållandevis bra prestanda och en stor härlig 17" skärm. För privat bruk skulle jag inte köpa en sådan. Om jag köper in en ny bärbar som ska användas privat blir det en ultraportabel variant med låg vikt, lång batteritid, möjlighet att stoppa in ett extra batteri och en väldigt ljusstark skärm som fungerar ute i hängmattan ;-)
/s
Jag jobbar som data-konsult och måste ha bärbar i jobbet. Att jag sedan kan sitta vid köksbordet och surfa är väl trevligt men inte livsnödvändigt.
När jag spelar spel (är även fast i wow-träsket) så är det den stationära datorn som gäller.
Privat skulle jag aldrig köpa en bärbar om jag inte absolut måste (skola är väl det enda jag kan komma på som giltigt skäl).
När det gäller prestanda per krona är stationära datorer överlägsna. (dvs om man inte får en bärbar i jobbet eller råkar ha 30 lakan skräpandes) Men för samma peng får man dubbla proccar, massa minne grymt gfx-kort och massa hårddisk dvs allt man behöver för att spela WoW.
/J
När jag spelar spel (är även fast i wow-träsket) så är det den stationära datorn som gäller.
Privat skulle jag aldrig köpa en bärbar om jag inte absolut måste (skola är väl det enda jag kan komma på som giltigt skäl).
När det gäller prestanda per krona är stationära datorer överlägsna. (dvs om man inte får en bärbar i jobbet eller råkar ha 30 lakan skräpandes) Men för samma peng får man dubbla proccar, massa minne grymt gfx-kort och massa hårddisk dvs allt man behöver för att spela WoW.
/J