3 577 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
IP-tele
Sida 1 av 2
Någon som har erfarenhet av olika IP-tele lösningar?
Huset är färdigritat så nu är det dags att fundera på kablar och dyl.
Vi bygger ett LB-Hus där tele och data kablar är standard i stort sett till varje rum.
Funderar på att byta ut tele till data, dvs dubbla Cat5e till varje rum.
Vanlig tele blir bara ett uttag, då kan vi nyttja vår befinliga DECT bas till att börja med.
Det är frestande att skippa Telia abb., men jag vill hitta ett vettigt alternativ först.
Som jag ser det så finns det idag:
Mer?
Skype har jag testat via dator till vanlig telefon (SkypeOut) och jag tycker väl det har fungerat sisådär.
Jag tycker inte talkvalite har varit tillräckligt bra.
Ang. SIP har jag hittat tex bbtele.se & callme.se men har inte testat något ännu. Finns det flera?
Jag gillar heller inte riktigt Skype då det är ett eget ihopkop. SIP är trots allt en öppen standard!
Dessutom verkar det finnas en hel del SIP utrustning redan även om tex rena SIP telefoner är förhållandevis ganska dyra ännu.
Jag har dessutom börjat labba med Astersik (en "opensource" PBX för bla SIP).
Jag har dock hittills bara lyckats registrera mig via Asterisk till ett testkonto hos bbtele.se. Återkommer med mer info när jag testat att ringa också.
Huset är färdigritat så nu är det dags att fundera på kablar och dyl.
Vi bygger ett LB-Hus där tele och data kablar är standard i stort sett till varje rum.
Funderar på att byta ut tele till data, dvs dubbla Cat5e till varje rum.
Vanlig tele blir bara ett uttag, då kan vi nyttja vår befinliga DECT bas till att börja med.
Det är frestande att skippa Telia abb., men jag vill hitta ett vettigt alternativ först.
Som jag ser det så finns det idag:
Mer?
Skype har jag testat via dator till vanlig telefon (SkypeOut) och jag tycker väl det har fungerat sisådär.
Jag tycker inte talkvalite har varit tillräckligt bra.
Ang. SIP har jag hittat tex bbtele.se & callme.se men har inte testat något ännu. Finns det flera?
Jag gillar heller inte riktigt Skype då det är ett eget ihopkop. SIP är trots allt en öppen standard!
Dessutom verkar det finnas en hel del SIP utrustning redan även om tex rena SIP telefoner är förhållandevis ganska dyra ännu.
Jag har dessutom börjat labba med Astersik (en "opensource" PBX för bla SIP).
Jag har dock hittills bara lyckats registrera mig via Asterisk till ett testkonto hos bbtele.se. Återkommer med mer info när jag testat att ringa också.
Rent generellt så hittar du mycket information om IP-telefoni på adresserna voip-forum.se och www.rixtelecom.se/forum.
Det enda problem som jag upplever med IP-telefonitjänsten från Rix Telecom är att eko uppkommer vid samtal till visa abonnenter. Rix har dock meddelat att ekosläckare är på gång i snart ett års tid, och nu verkar de verkligen vara på gång.
Edit: Bah! Jag får lära mig tänka och skriva fortare, så att det inte ser ut som att jag sparkar in öppna dörrar.
Själv använder jag mig av Rix Telecoms IP-telefonitjänst sedan ett dryg år tillbaka. Som ändutrustning använder jag modellerna 7940 och 7960 från Cisco. Dessa har några år på nacken, kostar skjortan och en sjukligt hög inlärningströskel (för administratören). Trots detta gillar jag dem starkt, troligtvis beroende på att de har en massa onödiga finesser. Ett bra val ur ekonomisk synvinkel? Absolut inte.MG68 skrev:
Det enda problem som jag upplever med IP-telefonitjänsten från Rix Telecom är att eko uppkommer vid samtal till visa abonnenter. Rix har dock meddelat att ekosläckare är på gång i snart ett års tid, och nu verkar de verkligen vara på gång.
Dryga dussinet, kolla in voip-forum.se. Jag har endast använt mig av Rix Telecom, och jag har inte heller gjort någon uttömmande sökning bland övriga leverantörer, men de tjänster som jag bedömer som intressanta är de som levereras av Rix Telecom, Tele2 och Digisip. Förutom det alternativ som är mest ekonomiskt fördelaktigt för dig tycker jag att du skall (!= bör) välja en operatör som har ekosläckare i sitt nät. Notera också att om du väljer Tele2 så är du i dagsläget tvungen att använda den ändutrustning som de tillhandahåller.MG68 skrev:
Edit: Bah! Jag får lära mig tänka och skriva fortare, så att det inte ser ut som att jag sparkar in öppna dörrar.
Snart kommer Siemens med en trådlös telefon med inbyggt wlan. Gigaset s35 tror jag. Då blir det smutt med IP-tel från t ex. Rix telecom.
Ännu coolare om du har Asterisk också och köper en S35:a till varje familjemedlem.
Ännu coolare om du har Asterisk också och köper en S35:a till varje familjemedlem.
Angående tråddragningen så skippa definitivt telejacken. Telias fula puckar är stendöda.
SKulle du vilja köra tele i framtiden så lägger man in telenumren i KK panelen och patchar in dem som vilket datauttag som helst.
Kan väl tillägga att jag inte har ett enda vanligt telejack i huset men 20 möjliga rj45 uttag för våra två telenummer. Det ena är paj sen åskan för två veckor den, en kabelflytt i KK panelen och nu går modemet på det andra nummret.
Våga vägra tele uttag
SKulle du vilja köra tele i framtiden så lägger man in telenumren i KK panelen och patchar in dem som vilket datauttag som helst.
Kan väl tillägga att jag inte har ett enda vanligt telejack i huset men 20 möjliga rj45 uttag för våra två telenummer. Det ena är paj sen åskan för två veckor den, en kabelflytt i KK panelen och nu går modemet på det andra nummret.
Våga vägra tele uttag
Hej payman, jag har nät från Universal och ADSL från telia utan abonnemangsproblem. Däremot är driftsäkerheten hos Telia ADSL oacceptabel. Ungefär 90 procent av en normalvecka fungerar det. Mellan 4-10 avbrott med olika tider, ibland ett par minuter, ibland några timmar, upp till 8 en gång senaste två månaderna. Felanmäler tappert och får beskedet att Telia inte hittar fel och erbjudande om betald felsökning på mina prylar.
Det är lugnt, vi kommer att kunna ansluta huset via fiber ;Dpayman skrev:
Som sagt, tillgänglighet och talkvalite är viktigt för att vi skall skippa Telia.
Nej, vi kommer inte att ha "fula" telejack, vi kommer istället att dra dubbla cat5e till varje rum och ha ett dubbelt RJ45 uttag istället.
Vi tänkte nog flytta Telia abb. så det inte blir något tjafs med kabeldragning från dem (dvs låta dra in till första jacket). Funkar det sedan bra med IP-tele via fiberanslutning så säger vi upp abb. då.
Hej Puttepayman skrev:
PTS sa innan min semester att Telia *måste* lösa så man kan beställa DSL från valfri leverantör utan krav på ett fast teleabonnemang inom sex veckor (de har tidigare fått tre månader på sig utan att något hänt).
Vi bör vara i slutet av de sex veckorna snart så vi får väl se vad som händer. Telia lär ju förhala det ytterligare...
Men du har ju Telia DSL. Tänkte du byta leverantör?egge skrev:Hej Putte
PTS sa innan min semester att Telia *måste* lösa så man kan beställa DSL från valfri leverantör utan krav på ett fast teleabonnemang inom sex veckor (de har tidigare fått tre månader på sig utan att något hänt).
Vi bör vara i slutet av de sex veckorna snart så vi får väl se vad som händer. Telia lär ju förhala det ytterligare...
Nä, finns ju inte så många alternativ på min lilla station...
Inlägget var mer menat som allmän information om att vi, med lite tur, snart kanske inte behöver tvingas till ett fast telefonabb bara för att man vill ha DSL. (dvs inte som dagens lösning med tex Rix, där de står för själva teleabonnemanget. Slutkund får ju iaf betala för det på något sätt)